Oud 31-08-2002, 10:31
Ninnoc
Ninnoc is offline
ik ben een meisje, kan niet koken en haat t om te strijken of mijn bed op te maken. Ik hou van jongens die wel goed kunnen koken en die piano kunnen spelen (maar dat is nu irrelevant).
Ik studeer (eigenlijk pas vanaf aankomde maandag) en hoop op een topfunctie ooit, ik werk, ben geen zwak lief meisje en betaal mijn bier zelf. Ik heb zelf innitiatief genomen om het vriendje wat ik nu heb te krijgen en heb zelf betaalt toen we uit eten gingen, verder wil ik later een mooie auto en goed kunnen inparkeren.

en nee ik ben niet geemancipeerd, ik vind het leuk om 'betuttelt' te worden, ik vind het leuk als mijn vriendje de vent gaat uithangen en aanbied te betalen. Ik vind het leuk als een jongen nog 'ouderwetse' manieren heeft, de deur open houdt en mijn stoel aanschuift. Als een jongen een lift wil (ik heb nog geen auto maar een fiets) gaat hij mooi fietsen en ik achterop. en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Ik wil ook helemaal niet volledig emanciperen, ik vind dat helemaal nix.

de vraag: is volledige emancipatie wel gewenst?? Mannen willen toch een meiske om te verzorgen en lief te hebben en vrouwen vinden het toch leuk als er enigzins voor ze gezorgt wordt en als ze een sterke vent hebben die beschermend is.

2de vraag: waar ligt de grens tussen goede manieren en ongeemancipeerdheid?
Oud 31-08-2002, 10:40
rodina
rodina is offline
Wouw ik vind 't echt geweldig als een jongen de deur voor me open houdt, tuurlijk hij hoeft geen jas over een plas te gooien, en ook niet alles voor me te betalen. Maar hij moet wel wat voor me over hebben.

En idd er zijn grenzen, ik ben een paar keer met een jongen uit geweest die ALLES voor me betaalde, dat is ook niet leuk; dan ga je je zo afhankelijk voelen terwijl ik ook m'n eigen boontjes wel kan doppen.

Maar een jongen moet moeite voor je doen, als ie aan komt zetten met één roosje of me op komt halen, of naar huis brengt terwijl we een eind uit elkaar wonen, ik vind 't geweldig
Oud 31-08-2002, 10:42
rodina
rodina is offline
Maar tis ook niet zo dat ik later als huisvrouw ga fungeren, met 3 krijsende kids aan m'n rok en een borduurwerkje naast de weekuitgave van plattelandsvrouwen zegmaar. Ik wil wel een eigen baan. Onafhankelijk zijn van zijn inkomen, zijn zorgen etc.
Oud 31-08-2002, 10:51
Ninnoc
Ninnoc is offline
dus rodina?? is dat slechts verwachten dat een jongen goed opgevoed is en manieren heeft of is dat een beetje ongeemancipeerd zijn??
Oud 31-08-2002, 10:58
je$u$ crust
je$u$ crust is offline
ja ik houd er erg van om leuk het "vriendje" te spelen, de deur ophouden naar huis brengen betalen etc etc. aan de andere kant vind ikhet ook weer hardstikke leuk om heerlijk voor mijn lieffie te gaan koken , een kopje koffie voor der te zetten en dat soort dtuff..

kortom ik ben het perfecte vriendje
Oud 31-08-2002, 10:59
je$u$ crust
je$u$ crust is offline
offtopic: ninnoc studeerde jij niet psych aan de uva en zit dat neit in het kohnstamhuis aan de wibout str? zoja dan zitten we in hetzelfde gebouw
Oud 31-08-2002, 11:08
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
je$u$ crust schreef:
offtopic: ninnoc studeerde jij niet psych aan de uva en zit dat neit in het kohnstamhuis aan de wibout str? zoja dan zitten we in hetzelfde gebouw
offtopic: nee politicologie, zit in oudemanhuispoort en woon sinds kort vlakbij je (pythagorasstraat)
Oud 31-08-2002, 11:14
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Ik hou ervan om vertroetelt te worden,weten dat iemand iets voor me over heeft...maar aan de andere kant ben ik heel zelfstandig en wil ik graag zelf alle touwtjes in handen hebben,ik wil niet afhankelijk worden.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 11:18
Ninnoc
Ninnoc is offline
okay, het is wel leuk als iedereen vertelt wat hij/zij graag wilt maar antwoord aub ook de vragen, is dit ongeemancipeerd gedrag of goede manieren en is emancipatie dan wel helemaal gewild
Oud 31-08-2002, 11:26
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
is volledige emancipatie wel gewenst??
Ik denk van niet, iedere vrouw wil wel een man/vriend hebben die haar vertroetelt, en voor haar zorgt, maar niet op een manier dat de vrouw afhankelijk van de man word. Het lijkt me vd man ook niet leuk als de vrouw ALLES zelf wil doen, ik zou me dan buitengesloten voelen.. (als: niet mogen helpen als ze bijv. problemen heeft, ofzowiets)

Citaat:
waar ligt de grens tussen goede manieren en ongeemancipeerdheid?
Goede manieren, daaronder versta ik dus t deurtje open houden etc., ongeemancipeerdheid, dan ben je -voor mijn gevoel- veel te afhankelijk vd ander..
De grens kan ik niet echt duidelijk aangeven, maar je moet dingen zelf kunnen doen. Niet alles, maar op de manier dat je niet tè afhankelijk vd ander word.
Oud 31-08-2002, 11:32
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:
okay, het is wel leuk als iedereen vertelt wat hij/zij graag wilt maar antwoord aub ook de vragen, is dit ongeemancipeerd gedrag of goede manieren en is emancipatie dan wel helemaal gewild
Mijn excuses

Ik denk dat het tot op een zekere hoogte gewoon goede manieren zijn.
Volledige emancipatie is denk ik niet gewenst,ik denk dat een meisje vreemd zou opkijken als een jongen de deur openhoud er zelf doorheen loopt en dan gewoon dicht zou laten vallen midden in je gezicht,of je niet naar huis brengt terwijl hij weet dat je door een buurt heen moet die niet echt vriendenlijk is.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 11:55
Roxy
Roxy is offline
niemand wil totale emancipatie, vrouwen willen zich nie afhankelijk meer voelen maar wel betutteld worden, dat een man het speciaal vind om bij dr te zijn dat ie moeite wil doen is voor vrouwen heel belangrijk... voor een man lijkt het me ook zo, zij willen ook geen totaal afhankelijke vrouwen meer, vrouwen moeten opzich zelf kunnen staan, eigen mening hebben... maar aan de andere kant vinden ze het wel leuk om voor dr te zorgen, om kleine dingetjes voor haar te doen... of iig dat denk ik

waar ligt de grens tussen goede manieren en ongeemancipeerdheid? hmm dat is wat moeilijker... kleine dingetjes als een deur ophouden enzow is prima maar als je op verschillende vlakken afhankelijk bent dan dan ben je in mijn ogen ongeemancipeerd... als je alleen op financieel gebied afhankelijk bent is dat al heel erg ongeemancipeerd maar als je emotioneel afhankelijk bent, niet zelf kunt nadenken, geen eigen mening dan ben je totaal ongeemancipeerd...
Oud 31-08-2002, 12:53
AtHell
AtHell is offline
mja ach wat "willen" we nou eigenlijk wel echt ??

maar ok ff ontopic, ja als 'man' (ik ben eigenlijk nog maar een klein pokke ventje maar negeer dat gerust even) zijnde wil ik eigenlijk best wel mn dame vertroetelen en dr t gevoel geven dat ze speciaal is, dat dit ooit eens als slecht is afgeschreven door overemancipatie is gewoon een nare zaak (lees: dat het vertroetelen word gezien als een ontkenning van het feit dat de dame niet voorzichzelf kan zorgen wat dus wel het geval is), dus nee ik denk niet dat volledige emancipatie gewenst is maar dat er meer behoefte is aan vertroetelt worden en toch nog gewoon nog wel als persoon te worden behandelt die niet alleen goed is voor het huishouden maar als een evenwaardige partner word gezien.

en ja.. waar de grens ligt.. ik denk dat je dat gewoon per relatie met zn tweeën moet bepalen en dat je als 'man' (jaja.. pokke ventje ) maar van tijd tot tijd de dame moet vertroetelen maar toch dr niet als een afhankelijk persoon moet zien, en eigenlijk zou ik het helemaal niet erg vinden als het zorgen voor elkaar van twee kanten komt, dus aanbieden om bv. bij een avondje uit te betalen kan door beiden worden gedaan, en och dingen als iemand een lift geven en dan de man laten fietsen sja.. dat zijn imo mja.. gewoon manieren.. wat ook weer een zeer vaag begrip is.

maar ok, conclusie: wel vertroetelen en toch vrij laten...

emancipatie is maar een ingewikkeld iets.. maar dat geeft niet :]
Oud 31-08-2002, 16:44
Verwijderd
totale emancipatie is niet gewenst, elk meisje vindt het fijn als haar vriend op bepaalde momenten om haar heen danst en goede manieren toont, netzoals elke jongen het leuk vindt om soms extra lief te doen en de heer uit te hangen. totale emancipatie zou het evenwicht wat er nu is verstoren.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 16:56
Angeles
Angeles is offline
Ik versta onder emancipatie vrije keuzemogelijkheid. Een vrouw hoeft niet meer thuis te blijven met de stofzuiger en de zwabber en de wasmachine, maar wil je dat wel? Prima. Als een vrouw tegenwoordig liever thuisblijft met de kinderen wordt dat al snel belachelijk gevonden en ouderwets, maar dat vind ik ook onzin.

Bovendien geloof ik niet in stereotype mannen en stereotype vrouwen en ik vind het ook heel irritant als mannen of vrouwen wel zo worden neergezet. Of je gevoelig bent of niet, graag betutteld wordt of niet, het leuk vindt om een stoere vriend te hebben... dat heeft niks met emancipatie te maken en met of je toevallig een jongetje of een meisje bent, maar voor een groot deel ook gewoon met je persoonlijkheid.

Mensen zijn soms wat te veel geneigd om anderen eigenschappen op te dringen die je als moderne man of vrouw zou 'moeten' hebben, maar dat is onzin. Je maakt gewoon keuzes die jou gelukkig maken (en je partner). Als emancipatie je zou dwingen om je anders te gedragen dan je zou willen dan is de emancipatie zijn doel voorbij geschoten.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 17:12
Black Sugar
Black Sugar is offline
Ik denk niet dat volledige emancipatie gewenst is.
Ik vind het ook leuk als ik achterop de fiets bij mijn vriend zit, en absoluut niet andersom zo zijn er wel meer van die dingen waarvan ik dnek dat de meeste jongens en meisjes het juist leuk vinden zoals het is.
Wat ik wel belangrijk vind is dat een man zelf kan strijken en koken en ook mee helpt met de opvoeding van de kinderen en meer van dat soort dingen.
Maar hij mag wel gewoon lief voor me zijn, oftewel dingetjes doen als mij achterop de fiets meenemen, de deur voor me open houden, me mee uit eten neemt enz. (al wil ik best elf betalen, dat vind ik eigenlijk wle zo fair) *hmmm zwijmel*
Oud 31-08-2002, 22:43
Vice
Vice is offline
Vraag1: Dat is heel persoonlijk. Ik hoef niet iemand die me betutteld worden. Verder wil ik iemand die me als een mens ziet en niet als een vrouw. Ik geloof niet in mannen- en vrouwenrollen, maar in simpele zielen die in een lichaam zitten. De een in een vrouwenlichaam en de ander in een mannenlichaam. Ik val zelf ook niet op het geslacht, maar op de persoonlijkheid van iemand.

Vraag2: Dat is weer heel persoonlijk. Wat de een goede manieren vind, vind de ander ongeemancipeerd. Als een vrouw bijvoorbeeld verwacht dat een man voor haar de deur open doet, maar niet gebeurd, vind zij dat ongeemancipeerd. Terwijl een het een andere vrouw helemaal niet intresseerd.
Oud 31-08-2002, 22:49
Verwijderd
Ach ik ben op zich best ouderwets... maar het heeft altijd iets leukers als een meisje uitzichzelf zal aanbieden om de helft te betalen oid... geeft gewoon aan dat ze wat zelfstandiger is (gaat me niet om het geld, zal het toch wel aanbod toch afslaan)

Galant zijn en iemand verwennen is leuk... dat maakt een relatie/ afspraakje leuk Bovendien worden dat soort dingen ontzettend gewaardeerd, door (bijna) iedereen.

De grens tussen niet geëmancipeerd zijn en galant zijn ligt volgens mij als je dus verwacht dat mannen/vrouwen automatisch een bepaalde rol op zich nemen.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 23:19
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
Alex schreef:
Ach ik ben op zich best ouderwets... maar het heeft altijd iets leukers als een meisje uitzichzelf zal aanbieden om de helft te betalen oid... geeft gewoon aan dat ze wat zelfstandiger is (gaat me niet om het geld, zal het toch wel aanbod toch afslaan)

Galant zijn en iemand verwennen is leuk... dat maakt een relatie/ afspraakje leuk Bovendien worden dat soort dingen ontzettend gewaardeerd, door (bijna) iedereen.

De grens tussen niet geëmancipeerd zijn en galant zijn ligt volgens mij als je dus verwacht dat mannen/vrouwen automatisch een bepaalde rol op zich nemen.
Maar als je een langere relatie hebt, blijf je dan ook alles voor een meisje betalen? Ik zou me er zelf niet bepaald gemakkelijk bij voelen als mijn vriend alles voor me zou betalen. Op een eerste afspraakje is het misschien leuk, maar daarna...

Ik ben heel modern, ik sta erop om op het eerste afspraakje al mee te betalen.

En verwennen wordt inderdaad gewaardeerd, maar dat werkt twee kanten op, vind ik.

Ik las laatst op een ander forum een reactie van een meisje dat vond dat jongens eigenlijk alles horen te betalen voor een meisje, dat vond ik wel heel vreemd. Als een jongen het je aanbiedt en je neemt het aan is het wat anders, maar om het te verwachten... (dat is dus een voorbeeld van 'verwachten dat mannen/vrouwen automatisch een bepaalde rol op zich nemen').

Maar goed, ik denk dat het zichzelf allemaal wel wijst als je eenmaal een relatie hebt.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 23:29
Verwijderd
Citaat:
Angeles schreef:

Maar als je een langere relatie hebt, blijf je dan ook alles voor een meisje betalen? Ik zou me er zelf niet bepaald gemakkelijk bij voelen als mijn vriend alles voor me zou betalen. Op een eerste afspraakje is het misschien leuk, maar daarna...
Ach als je een langere relatie hebt dan kijk je het gewoon aan, neem jij haar mee uit betaal jij en dan af en toe doe je het gewoon andersom...
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 10:52
rodina
rodina is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:
dus rodina?? is dat slechts verwachten dat een jongen goed opgevoed is en manieren heeft of is dat een beetje ongeemancipeerd zijn??
Ja een jongen moet manieren hebben.

Citaat:
Paranoide schreef:
totale emancipatie is niet gewenst, elk meisje vindt het fijn als haar vriend op bepaalde momenten om haar heen danst en goede manieren toont, netzoals elke jongen het leuk vindt om soms extra lief te doen en de heer uit te hangen. totale emancipatie zou het evenwicht wat er nu is verstoren.
hier ben ik het mee eens
Oud 01-09-2002, 13:42
Ninnoc
Ninnoc is offline
Dus ik mag zeggen: Emancipatie is tegennatuurlijk
Oud 01-09-2002, 14:30
AtHell
AtHell is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:
mja ja Mág alles wel zeggen, of we het er mee eens zijn is dan weer de vraag
Oud 01-09-2002, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Ninnoc schreef:
ja, dat kun je, maar niet om het betuttelen en de manieren. het is gewoon zo dat door onder andere de bouw beide sexen van elkaar verschillen, en dat daarbij ook verschillen komen tussen bijvoorbeeld het werk wat beide kunnen doen.

trouwens, totale emancipatie zou niet kunnen, aangezien mannen dan bijvoorbeeld recht krijgen op zwangerschapsverlof - wat natuurlijk onzin is.

tenzij je het over emancipatie in een relatie hebt, dan kun je mijn stukje gerust overslaan.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 19:57
punxnotdead
punxnotdead is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:
Ik vind het leuk als een jongen nog 'ouderwetse' manieren heeft, de deur open houdt en mijn stoel aanschuift.
ik vind het ook wel grappig als een meisje de deur open houdt
Oud 01-09-2002, 20:01
Verwijderd
ik hou er van om vertroetelt te worden en vind het ook leuk als een jongen de deur voor me open houdt enzo. maar ik wil niet afhankelijk zijn van iemand!! ben liever onafhankelijk!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 20:07
kleine wicca
kleine wicca is offline
haha, ja denk ook best over dit soort zaken na.
Mn vriendje moet lief zijn en me willen verzorgen, maar het moet niet te ver gaan, ik werk zelf en heb eigen centjes en bovendien ga ik me schuldig voelen als hij alles betaalt of teveel moeite voor me doet. Als een jongen iets doet wat me niet bevalt krijgt ie of een flinke schop of wat bier in zn gezicht (ligt aan de situatie he).
ik wil later een eigen baan en hij MOET helpen in het huishouden en voor eventuele kinderen zorgen
ik eis met respect behandelt te worden en dan krijgt een jongen dat dus ook trug heel simpel.

enne.............de tijd gaat verder en alles verandert, vroeger was het ook ondenkbaar dat vrouwen in jeans rondliepen. dusseuh...........laat maar lekker gaan hoor
Oud 01-09-2002, 21:41
scala
scala is offline
Volledige emancipatie is niet gewenst denk ik, maar het is wel iets wat erbij hoort. Ik las hierboven iets over evenwicht en dat kan wel kloppen. Als vrouwen helemaal afhankelijk zouden zijn van de man, zou dat voor beiden kanten niet prettig zijn. En dan heb ik niet over dingen zoals betalen, deur openhouden etcetera. Dat zijn gewoon goede manieren! maar meer in de zin van emotioneel of financieel afhankelijk zijn.
Emancipatie is inderdaad goed voor het evenwicht, zo kan de vrouw laten zien dat ze zich prima in d'r eentje kan redden en zelfstandig kan zijn. De man krijgt dan ook niet dat gevoel dat de vrouw achter hem aanloopt en hij voor alles moet zorgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten