Oud 07-09-2002, 16:21
CoolJessy
CoolJessy is offline
Hallo
ik wou even weten geloven jullie in het lot en/ of toeval
zo ja, waarom?
Oud 07-09-2002, 17:14
*~KHJ~*
*~KHJ~* is offline
Ik denk dat iedereen bewust en onbewust bepaalde doelen heeft , gebaseerd op zijn eigen kwaliteiten , maar ook op slechte kanten . Ergens zit de drang om ook die onbewuste doelen te verwezenlijken , maar dat verwezelijken ligt geheel bij jezelf . Hierbij verklaar ik tarot-setjes en dergelijke andere voorspellingsmethoden niet gelijk rijp voor de prullenbak , want deze kunnen je helpen inzicht te krijgen in jouw doelen.......
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 17:26
Mafheid
Mafheid is offline
Jupsa's, onbewust bepaal je je eigen lot. Volgens mij kun je ook op deze manier je eigen lot beinvloeden.
Als jij bepaalde intresses opbouwt of zo, dan zorg je er zelf op een bepaalde manier dat deze intresses naar je toe komen.
En ook als je op een bepaalde manier over bepaalde dingen denkt, beinvloed dit je je omgeving.

Daar heb ik een beetje last van iig

En t is dus ook mogelijk, naar mijn idee, dat er doelen zijn die je op zo'n hoog niveau hebt bepaald, dat deze eigelijk onontkoombaar zijn in je leven, of zo iets.

Laatst gewijzigd op 07-09-2002 om 17:28.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 18:43
Tsasil
Tsasil is offline
Ik begrijp de fascinatie van de mens tot zijn 'lot' eigelijk nooit. Stel er bestaat zoiets als het lot, dan maakt het nog helemaal niks uit.

Als je er achter zou komen wat je lot zou zijn dan zou je ook gelijk de macht hebben om hem te veranderen, je kan immers kiezen om gewoon 'de andere kant uit te lopen'. Dan ontkracht je dus je eigen lot.

Natuurlijk, niemand kan in de toekomst kijken, dus niemand kan het lot vaststellen. Maar als toch niemand enig idee heeft wat er gaat gebeuren, maakt het dan uit of het vast ligt of niet?
Oud 08-09-2002, 16:13
REIE
REIE is offline
Ik meen dat determinisme waar is. Toeval is ook maar een samenloop van omstandigheden. Alles is een gevolg van een oorzaak.

REIE
Oud 08-09-2002, 18:55
NecroDopey
NecroDopey is offline
Neuh geloof der niet in, als alles voorbestemd is zou het dus een doel moeten hebben. Er is echter geen enkel doel die ik me voor ogen kan halen waarbij het nut zou hebben dat er zoiets is als een doel in het bestaan.
Oud 08-09-2002, 19:50
REIE
REIE is offline
Citaat:
NecroDopey schreef:
Neuh geloof der niet in, als alles voorbestemd is zou het dus een doel moeten hebben.
Waarom zou het dan dus een doel moeten hebben?
Het is gewoon zo.

REIE
Oud 08-09-2002, 21:16
Mephisto
Mephisto is offline
Het ligt eraan of je gelooft in een hogere macht of dat je een atheïst bent.

Hogere macht: hij/zij/zij (meervoud) beslis(t)(sen) wat er in het leven der stervelingen gebeurt.

Atheïst/darwinist etc: het is toevallig dat er nu mensen rondlopen; het is toeval dat de mutatie die leidde tot de ontwikkeling van de soort Homo Sapiens Sapiens succesvol was.
Oud 09-09-2002, 22:50
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Mephisto schreef:

Hogere macht: hij/zij/zij (meervoud) beslis(t)(sen) wat er in het leven der stervelingen gebeurt.
Daarom zijn religies gebaseerd op een hogere macht erg tegenstrijdig omdat ze vervolgens de mens verantwoordelijk stellen voor zijn/haar daden.

Citaat:

Atheïst/darwinist etc: het is toevallig dat er nu mensen rondlopen; het is toeval dat de mutatie die leidde tot de ontwikkeling van de soort Homo Sapiens Sapiens succesvol was.
Het is bij de oorspronkelijke vraagsteller niet echt duidelijk wat er bedoelt wordt. Meestal wordt toevel afgezet tegen determinsme, het lot wordt vaker in religieuze context gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 23:00
Mephisto
Mephisto is offline
De grieken dachten bijzonder veel over dit onderwerp na; en ook vonden ze het nodig om de hele bevolking hierover na te kunnen laten denken. In griekse theaters waren (omdat de armere beroepsbevolking anders een dag werk zouden missen) daarom dus ook de meest bizarre kassa's denkbaar: je kreeg betaald als je naar binnen ging.
Oud 09-09-2002, 23:06
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Mephisto schreef:
De grieken dachten bijzonder veel over dit onderwerp na;
Dat klopt. Zelfs hele levenswijzen werden hierop gebaseerd, zoals bijvoorbeeld die van de stoicijnen. Aangezien alles volgens de stoicijnen toch gedetermineerd is kun je je er tegen verzetten of niet, het geschied toch als het geschied (aldus de stoicijnen). Ze gebruiken het voorbeeld van een hond die vastgebonden is aan een kar. Zodra de kar gaat rijden kan de hond zich niet verzetten en gewoon meelopen of zich hard verzetten tegen z'n lot, wat zinloos is omdat hij toch wel meegetrokken wordt.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 01:52
GRRR
GRRR is offline
lot is bullshit. geloof alleen in jezelf
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 01:14
Mephisto
Mephisto is offline
Wat wel zo is is dat het verleden vaststaat; als ik terug zou gaan in de tijd en iets zou veranderen dan zou dat geen verandering in het heden zijn omdat die actie van mij al voor het heden had plaatsgevonden.
Oud 24-09-2002, 16:57
Mephisto
Mephisto is offline
Zie "het lot" anders, zie het als de universele oorzaak en gevolg.

Stel: ik gooi een battarij in de prullenbak. Die battarij komt in de vuilverbrander terecht, waardoor die gifstoffen in de lucht komen. Dat komt neer op een grasveld. Dat grasveld zit nu vol met gif. Een boer laat daar zijn schapen grazen. Die schapen raken zo besmet met het gif uit de battarij. De schapen worden geslacht en opgegeten. Iemand krijgt kanker door de stoffen uit die battarij, en sterft.

Was het dus zijn 'lot' om door mijn battarij te sterven of niet?
Oud 24-09-2002, 18:25
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Mephisto schreef:
Wat wel zo is is dat het verleden vaststaat; als ik terug zou gaan in de tijd en iets zou veranderen dan zou dat geen verandering in het heden zijn omdat die actie van mij al voor het heden had plaatsgevonden.
Is dat zo, of zijn oorzaak en gevolg concepten die het bewustzijn aan schijnbare opvolgingen toekent?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 22:09
Menahem
Menahem is offline
Ik ben een AtheÏst, maar sommige dingen zijn gewoonweg voorbestemd.

Lang niet alles is bepaald door het Lot, maar sommige dingen gebeuren hoe dan ook, daar ben ik van overtuigd.
Maar 90 % van de dingen in het leven kun je ZELF veranderen.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten