Oud 15-10-2002, 12:33
Verwijderd
Kan iemand me precies vertellen wat die ziekte precies doet?
Ik heb gehoord dat hij langzaam je spieren verzwakt, verder door je lichaam trekt tot je eraan doodgaat?! Hoe lang duurt zoiets gemiddeld?

Ik wil het echt onwijs graag weten, want mijn schoonmoeder heeft dus MS, ze loopt steeds minder goed etc.. Ik wil de ziekte graag leren begrijpen, zodat ik weet wat zij weet....
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 13:24
running spirit
running spirit is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Kan iemand me precies vertellen wat die ziekte precies doet?
Ik heb gehoord dat hij langzaam je spieren verzwakt, verder door je lichaam trekt tot je eraan doodgaat?! Hoe lang duurt zoiets gemiddeld?

Ik wil het echt onwijs graag weten, want mijn schoonmoeder heeft dus MS, ze loopt steeds minder goed etc.. Ik wil de ziekte graag leren begrijpen, zodat ik weet wat zij weet....
damn zeg je gaat er niet aan dood en dat is bij iedereen verschillend

uhhh ik ken mensen die het hebben en je kunt er echt niks van zeggen sommige hebben het aanvalsgewijs en dat wil zeggen dat er periodes zijn waarin ze (bijna) niks meer kunnen maar als je het normaal hebt verslechterd je situatie langzaam of snel dat is bij iedereen anders sommige zijn binne anderhalf jaar hardstikke invalide bij andere merk je nauwlijks dat ze wat moeilijker gaan lopen ofzow in ieder geval: dood gaan nee, maar het is iets wat je hersens aantast die natuurlijk de bewegingen voor je spieren regelen. er zijn medicijnen tegen die het proces kunnen "stillleggen" zodat je situatie niet verslechterd

damn het is een k*t ziekte dat in ieder geval zeker omdat ik iemand ken die het heeft
Oud 15-10-2002, 13:30
Verwijderd
m'n schoonmoeder heeft dus een erge variant, geen aanvallen, geen verbetering, gewoon constante verslechtering. Ze kan niet meer lopen, bijna niet meer dingen vastpakken en is vrijwel de hele dag heeel erg moe.

Medicijnen kunnen trouwens niets 'stilleggen' alleen vertragen...

oh ja, je hart is ook een spier...
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 19:08
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
running spirit schreef:
damn zeg je gaat er niet aan dood en dat is bij iedereen verschillend

uhhh ik ken mensen die het hebben en je kunt er echt niks van zeggen sommige hebben het aanvalsgewijs en dat wil zeggen dat er periodes zijn waarin ze (bijna) niks meer kunnen maar als je het normaal hebt verslechterd je situatie langzaam of snel dat is bij iedereen anders sommige zijn binne anderhalf jaar hardstikke invalide bij andere merk je nauwlijks dat ze wat moeilijker gaan lopen ofzow in ieder geval: dood gaan nee, maar het is iets wat je hersens aantast die natuurlijk de bewegingen voor je spieren regelen. er zijn medicijnen tegen die het proces kunnen "stillleggen" zodat je situatie niet verslechterd

damn het is een k*t ziekte dat in ieder geval zeker omdat ik iemand ken die het heeft
Multiple sclerose kan uiteindelijk wel de dood tot gevolg hebben, maar dat is niet noodzakelijk. Het blijkt dat 1/3 van alle MS-patiënten 25 jaar na het begin van hun ziekte overleden of zwaar gehandicapt is. Bij overlijden is de doodsoorzaak meestal een long- of urinewegontsteking. MS is helaas niet te genezen. Ik ken zelf ook niemand die MS heeft, maar ik weet dat Marcel Grossmann, een voormalige medestudent en assistent van Einstein, MS had en daar in 1936 aan overleed.
Oud 15-10-2002, 20:27
running spirit
Citaat:
mathfreak schreef:
Multiple sclerose kan uiteindelijk wel de dood tot gevolg hebben, maar dat is niet noodzakelijk. Het blijkt dat 1/3 van alle MS-patiënten 25 jaar na het begin van hun ziekte overleden of zwaar gehandicapt is. Bij overlijden is de doodsoorzaak meestal een long- of urinewegontsteking. MS is helaas niet te genezen. Ik ken zelf ook niemand die MS heeft, maar ik weet dat Marcel Grossmann, een voormalige medestudent en assistent van Einstein, MS had en daar in 1936 aan overleed.

precies het is niet noodzakelijk en het gebeurt dan ook zeer zelden. de medicijnen ertegen worden steeds beter maar iedere patient reageert anders op bepaalde medicijnen maar ook op bepaalde dinge in omgeving de meeste kunnen heeeeeeel slecht tegen kou, maar in warm land gaat het beter dit kan ook andersom gelden het komt trouwens veel vaker voor bij vrouwen als bij mannen. En bij sommige die goed reageren op medicijnen kan het inderdaad HELEMAAL stop gelegd worden zodat de situatie niet verslechterd dat is bij de persoon die ik ken ook het geval ik ken ook nog iemand anders met hetzelfde maar bij haar gaat het nog langzaam wat slechter
het is gewoon bij iedereen die het heeft anders ook hebben de meeste veel baat bij regelmatig rusten s'middags slapen enz enz
Oud 15-10-2002, 20:30
running spirit
Citaat:
Andijvie schreef:
m'n schoonmoeder heeft dus een erge variant, geen aanvallen, geen verbetering, gewoon constante verslechtering. Ze kan niet meer lopen, bijna niet meer dingen vastpakken en is vrijwel de hele dag heeel erg moe.

Medicijnen kunnen trouwens niets 'stilleggen' alleen vertragen...

oh ja, je hart is ook een spier...
erge variant? nou aanvallen zijn meestal erger omdat je op sommige tijdstippen ineens niks meer kunt dan. bijv je wilt s'morgens opstaan en ineens kun je geen spier meer bewegen eer zal dan weer iemand moeten komen die je verzorgt die tijd zo'n periode kan paar weken duren neem maar van mij aan dat aanvallen over het algmeen erger zijn hoor trouwens medicijnen kunnen wel degelijk iets stillleggen dit lukt wel niet bij alle patienten

Laatst gewijzigd op 15-10-2002 om 20:40.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 20:40
Verwijderd
Citaat:
running spirit schreef:
erge variant? nou aanvallen zijn meestal erger omdat je op sommige tijdstippen ineens niks meer kunt dan. bijv je wilt s'morgens opstaan en ineens kun je geen spier meer bewegen eer zal dan weer iemand moeten komen die je verzorgt die dag neem maar van mij aan dat aanvallen over het algmeen erger zijn hoor trouwens medicijnen kunnen wel degelijk iets stillleggen dit lukt wel niet bij alle patienten
Zij verslechtert elke seconde he. Vorige week kon ze nog rondschuifelen met een kruk, nu zit ze al permanent in een rolstoel. In hun huis is alles al aangepast aan de rolstoel, bredere deuren, geen drempels, lift, badlift. Echt heel erg om te zien eigenlijk, vooral omdat ze er zelf erg mee zit maar er nooit over praat...
Maar ja, het gaat dus alleen maar bergafwaarts met d'r.. je maakt mij niet wijs dat het erger is de enige ochtend niet te kunnen bewegen en daarna weer wel.. Zij heeft de zekerheid nooit meer te kunnen lopen....
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 20:58
someone
someone is offline
hey andijvie, jij hebt het er ook heel erg moeilijk mee hoor ik, nou ik ook mn moeder heeft het, maar alles gaat nog wel goed met haar maar toch het idee en als ze pijn heeft daar kan ik niet tegen ik wil er ook niet aam denken aan hoe het later moet, al doe ik dat gewoon veel te vaak!!!
hey andijvie als je er met me over wil praten zet er dan ff iets neer.
dikke kus en strekte iedereen
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 21:15
running spirit
Citaat:
someone schreef:
hey andijvie, jij hebt het er ook heel erg moeilijk mee hoor ik, nou ik ook mn moeder heeft het, maar alles gaat nog wel goed met haar maar toch het idee en als ze pijn heeft daar kan ik niet tegen ik wil er ook niet aam denken aan hoe het later moet, al doe ik dat gewoon veel te vaak!!!
hey andijvie als je er met me over wil praten zet er dan ff iets neer.
dikke kus en strekte iedereen
damn mijn moeder is ook die persoon die het heeft en een goede kennis van onze familie heeft het 2 jaar geleden ineens gekregen het is een fok ziekte
Oud 15-10-2002, 21:23
running spirit
Citaat:
Andijvie schreef:
Zij verslechtert elke seconde he. Vorige week kon ze nog rondschuifelen met een kruk, nu zit ze al permanent in een rolstoel. In hun huis is alles al aangepast aan de rolstoel, bredere deuren, geen drempels, lift, badlift. Echt heel erg om te zien eigenlijk, vooral omdat ze er zelf erg mee zit maar er nooit over praat...
Maar ja, het gaat dus alleen maar bergafwaarts met d'r.. je maakt mij niet wijs dat het erger is de enige ochtend niet te kunnen bewegen en daarna weer wel.. Zij heeft de zekerheid nooit meer te kunnen lopen....
ik weet het vertel mij wat sommige gaat het zoooo fucking snel bij andere gaat het redelijk goed tot zelfs heel goed met medicijnen kunnen ze het proces erg vertragen of stilleggen bij heel sommige pfff dat is gelukkig zo bij m'n ma die kan alles nog redelijk goed ook autorijden enzo! wel in een automaat dan maar ik vind het dan zo klote als ze begint te schelden of valt ineens en zich weer bezeerd zich en wil niet geholpen worden dat sucks laatst was ze zoo hard gevallen dat mensen dachten dat m'n pa haar in elkaar geslagen had ofzo
ze kan haar val niet breken dus logisch ....

naja......... het zuigt dat is alles wat ik erover kan zeggen
Oud 16-10-2002, 09:28
Verwijderd
Citaat:
running spirit schreef:
ik weet het vertel mij wat sommige gaat het zoooo fucking snel bij andere gaat het redelijk goed tot zelfs heel goed met medicijnen kunnen ze het proces erg vertragen of stilleggen bij heel sommige pfff dat is gelukkig zo bij m'n ma die kan alles nog redelijk goed ook autorijden enzo! wel in een automaat dan maar ik vind het dan zo klote als ze begint te schelden of valt ineens en zich weer bezeerd zich en wil niet geholpen worden dat sucks laatst was ze zoo hard gevallen dat mensen dachten dat m'n pa haar in elkaar geslagen had ofzo
ze kan haar val niet breken dus logisch ....

naja......... het zuigt dat is alles wat ik erover kan zeggen
Mja, dat heeft zij dus ook gehad. Iedereen stond echt klaar voor d'r, om haar in de auto te helpen (ze kon al niet meer rijden) en haar haar kruk aan te geven, haar overal naar toe te brengen.. Maar dat wil(de) ze nooit, ze wilde altijd alles zo veel mogelijk zelf blijven doen, ook lopen, naar de keuken bijvoorbeeld, ook al duurde dat zeker een half uur, ze probeerde het wel...
Ik voel me er echt wel kut onder jah...
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten