Oud 24-10-2002, 15:43
Balance
Balance is offline
wat moet ik precies beschrijven van een stof, als er gevraagd wordt wat er biochemisch over bekend is?

- waar de stof voorkomt?
- waar de stof wordt toegepast?
- welke onderzoeken er naar de stof zijn?
- iets anders over de stof?

we moeten namelijk een werkstuk maken over een product en ik heb de deelvraag 'wat zijn de werkzame stoffen en wat is er biochemisch over bekend?'. Maar een ander behandelt al welke onderzoeken er gedaan zijn naar de stof en welke werking de stoffen hebben...
Dus wat moet ik nou beschrijven ivm de vraag?
Oud 24-10-2002, 18:10
mathfreak
mathfreak is offline
Biochemie houdt zich onder andere bezig met de bouw van suikers, aminozuren en eiwitten. Ook de bouw van RNA en DNA valt hieronder, dus het ligt voor de hand om te kijken of de stof een aminozuur, een eiwit of een suiker is of een mogelijke rol speelt bij de opbouw ervan.
Oud 27-10-2002, 00:13
Balance
Balance is offline
oh dankjewel.

al denk ik dat ik mijn deelvraag dan vreselijk ga verknallen, want ik heb geen enkele kennis daarvan en zou ook niet weten hoe ik daar aan moet komen (jaja, internet. maar de stoffen die ik moet hebben zijn er echt behoorlijk moeilijk te vinden, wat biochemie betreft).

nog iets: kheb net dus ff gekeken en er stond over iets dat het 'een kristallijne stof' is. Weet iemand wat dat inhoudt?
Oud 27-10-2002, 10:35
mathfreak
mathfreak is offline
Een stof wordt kristallijn genoemd als deze is opgebouwd uit kristallen. Om meer van biochemie te weten te komen kun je in ieder geval die hoofdstukken in je scheikundeboek raadplegen die daar betrekking op hebben, dus de hoofdstukken waarin de opbouw van eiwitten, aminozuren, suikers en DNA wordt behandeld. In de topic over links op dit forum vind je een aantal links die direct op scheikunde betrekking hebben, dus via die links is het zonder meer mogelijk om gedetailleerde informatie over biochemie te vinden.
Oud 27-10-2002, 15:30
Balance
Balance is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Een stof wordt kristallijn genoemd als deze is opgebouwd uit kristallen. Om meer van biochemie te weten te komen kun je in ieder geval die hoofdstukken in je scheikundeboek raadplegen die daar betrekking op hebben, dus de hoofdstukken waarin de opbouw van eiwitten, aminozuren, suikers en DNA wordt behandeld. In de topic over links op dit forum vind je een aantal links die direct op scheikunde betrekking hebben, dus via die links is het zonder meer mogelijk om gedetailleerde informatie over biochemie te vinden.
dankje, ik zal eens bij die links kijken,
want ik heb geen biologie, natuurkunde of scheikunde meer...
en aan m'n anw boek heb ik niet veel.
Oud 28-10-2002, 11:51
Mommen
Mommen is offline
Citaat:
linda85 schreef:
dankje, ik zal eens bij die links kijken,
want ik heb geen biologie, natuurkunde of scheikunde meer...
en aan m'n anw boek heb ik niet veel.
Wat mathfreak hier zegt is allemaal correct. Als je concrete vragen hebt kan ik je waarschijnlijk/misschien wel helpen. Biochemie is namelijk nogal belangrijk bij mij op school, en ook de richting waar ik volgend jaar verder in wil gaan. Heb trouwens ook een boek dat er alleen maar over biochemie gaat.

Ik zal nog wel een keer kijken in dit topic.

Trouwens wel een redelijk lastig onderwerp als je voor de rest geen achtergrond kennis hebt.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 15:13
Balance
Balance is offline
oh dankjewel.
ik zal het ff wat duidelijker uitleggen:

ik moet (samen met 3 anderen, ook allemaal geen natuurkunde, scheikunde enz) een werkstuk maken over melatomatine. Dat is een middel waar je beter mee kan slapen (het heeft ook andere functies, maar wij moeten ons op het slaapgedeelte richten).
Nou is één van de verplichte deelvragen 'welke stoffen zitten er in het product en wat is er biochemisch over bekend?'

Het product bestaat uit vier stoffen:
- Melatonine (tomatenextracten)
- vitamine c
- vitamine e
- Bètacaroteen

Maar ik wist dus niet echt wat ik moest beschrijven...
In tussen ben ik al een beetje aan het proberen geslagen en heb ik van vitamine c en e al wel wat gevonden, namelijk de structuurformule en waar het tegen helpt en waar het te vinden is enzo. Ook dat het anti-oxidanten zijn en wat dat inhoudt. Ik hoop dat de docent dat genoeg vindt, want meer kon ik echt niet vinden (alleen van vitamine c ook een kookpunt en dat het iets van een linksdraaiende L-vorm is ofzo).

Over melatonine is minder te vinden, daarvan weet ik alleen wat de biochemische term is (N-acetyl-5-methoxytryptamine ) en dat het ook een anti-oxidant is. Verder nog wel waar het te vinden is en wat het doet in het lichaam, maar dat is dus weer minder met biochemische termen (sorry, kweet geen synoniem, dus kmoet wel elke keer het woord 'biochemie' gebruiken ). Structuurformule enzo mis ik nog allemaal.

Naar bètacaroteen heb ik nog maar even gezocht, maar ik kon maar heel weinig vinden...

-----------------------------------------------------------------------

Mocht iemand nog iets aan kunnen vullen dan ben ik die gene erg dankbaar!

Ook bijv. als iemand weet hoe lang de stoffen in het lichaam blijven of hoeveel je nodig hebt enz (dat weet ik alleen van vitamine c)
Oud 28-10-2002, 17:50
mathfreak
mathfreak is offline
Wat structuurformules betreft vind je hier waarschijnlijk wel wat je zoekt: http://www.sci.kun.nl/woc/
Ik heb er even een boek over koolstofchemie bijgepakt om iets over de acetylgroep (CH3CO-) te zoeken. Deze groep is afgeleid van de structuurformule voor aceton (systematische naam propanon). Afgaande op de systematische naam die je voor melatonine gaf (N-acetyl-5-methoxytryptamine) gaat het om een amine. In tabel 103C van Binas vind je een aantal regels voor de naamgeving van koolstofverbindingen. Met behulp hiervan moet het volgens mij mogelijk zijn om de structuurformule voor melatonine te kunnen achterhalen.

Laatst gewijzigd op 28-10-2002 om 20:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten