Oud 29-10-2002, 20:54
kiezel
kiezel is offline
Een tien minuten durende verkrachtingsscène, bedaarde mensen die de meest gruwelijke slachtingen aanrichten en lang uitgesponnen geweldsexplosies (wat een paradox)...
Irréversible is zo controversieel dat zelfs het filmhuis hier de film bijna niet wilde draaien. Mensen liepen misselijk en huilend de zaal uit en critici en filmprogrammeurs zijn in hevige discussies verwikkeld over de ethische juistheid van de film. Gelukkig hebben ze hem hier wel gedraaid en natuurlijk ben ik, op het ergste voorbereid, gaan kijken (het viel mee).
Irréversible is naar mijn mening zeker een knappe film, Noé heeft een uitzonderlijk talent je met beeld en geluid te overdonderen en je anderhalf uur lang uiterst geconcentreerd te houden. In dat opzicht: meesterlijk.
Wat inhoud betreft, ik denk uiteindelijk dat de maker met recht dit gedurfde standpunt heeft ingenomen en dat de film niet in de buurt komt van ordinair of te overdreven gewelddadig. Maar ik ben wel heel heel benieuwd naar wat anderen daar van vinden (stiekem hoop ik op een felle tegenstander - mijn standpunt is nog voor verandering vatbaar)...
Oud 29-10-2002, 21:12
legatus
legatus is offline
Ga binnenkort heen.

Plaza Futura vertoont hem momenteel. Wel een digitale vertoning.

CANNIBAL HOLOCAUST is wel de meest controversiële film die ik tot nu toe gezien heb. En in mijn ogen is film juist gemaakt voor het opwekken van (sterke en uiteenlopende) emoties -- mits verhaalondersteunend. Dan ben je als regisseur toch geslaagd. Alhoewel er mensen zijn die beargumenteren dat het exploitatie is. Die mensen hebben waarschijnlijk nog nooit een exploitatiefilm gezien in hun leven.

BAISE-MOI viel ook wel mee en was ook matig.
Oud 30-10-2002, 13:50
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Draait nu in

Filmhuis Helmond
Filmmuseum (Amsterdam)
Plaza Futura (Eindhoven)

Ik ga 'm waarschijnlijk begin volgende week in Amsterdam zien.

Het klinkt interessant, en ik ben wel weer eens toe aan een cinematische stomp in m'n maag.
Oud 01-11-2002, 12:02
Fransisca
Fransisca is offline
Citaat:
kiezel schreef:
Maar ik ben wel heel heel benieuwd naar wat anderen daar van vinden (stiekem hoop ik op een felle tegenstander - mijn standpunt is nog voor verandering vatbaar)...
Sorry ik moet je teleurstellen Ik ben het helemaal met je eens. Ik vond het een erg goede film en de geweldscene's waren gruwelijk maar absoluut verantwoord. Omdat dit verklaard waarom die jongen aan het begin van de film (=eind) helemaal doordraait. Als ze de verkrachtingscene (staat nog steeds op m'n netvlies gebrand) en de brandblusser scene korter, minder direct in beeld hadden gebracht had het absoluut afbreuk gedaan aan het verhaal en het het ook niet gepast in de stijl van de film. Ik vond vooral het einde prachtig, omdat ik toch ondanks alle gruwelijkheden met een 'goed gevoel' de bios uit ging.

Deze film is absoluut een aanrader
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 18:44
sublime
sublime is offline
ik wilde er heel graag heen; hij draaide hier, maar eerst wilde er niemand mee en toen had ik eindelijk besloten dat ik m wilde zien, was ik ziek en de plaatsen waar ie nu draait zijn voor mij een beetje ver weg... wordt een dure film op die manier

niet zo leuk.... nou ja hopelijk zie ik m nog een x...
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 21:11
JoRTh
JoRTh is offline
In Amsterdam draait ie en heeft ie ook al vanaf het begin gedraaid. Wel met de waarschuwing dat hij 'schokkende beelden' bevat en vijf van de zes kijkwijzer logootjes (alleen discriminatie niet...)

Ik vond het een fantastische film. Ondanks dat ik niet tegen die extreme geweldscenes kan, en dat die verkrachting onnavolgbaar gruwelijk was.
De manier waarop Noe zijn verhaal verteld, zijn camera gebruik, het spel van de acteurs en sowieso de manier waarop de film gebracht werd. Met een omgekeerde en gespiegelde eindgeneriek aan het begin. Een waanzinnig stroboscopisch effect aan het einde. Het geluidsgebruik.
Aan het einde is de gruwelijk over het geweld en de verkrachting vele malen minder. Alles lijkt gerechtvaardigd.

Ik ga hem nog een keer zien.
Oud 02-11-2002, 21:25
Anonymous John
Anonymous John is offline
Heb het niet zo op het rape & revenge genre maar hij lijkt me wel goed.

Ik wacht wel tot ie op DVD komt aangezien ik las dat als de beruchte brandblusser scene op slow-motion wordt gespeeld op je DVD speler, dat het dan duidelijk is hoe het in elkaar gezet is.
Oud 03-11-2002, 12:26
JoRTh
JoRTh is offline
Citaat:
Anonymous John schreef:
Ik wacht wel tot ie op DVD komt aangezien ik las dat als de beruchte brandblusser scene op slow-motion wordt gespeeld op je DVD speler, dat het dan duidelijk is hoe het in elkaar gezet is.
Dat staat waarschijnlijk ook gewoon in een soort van making off filmpje, of het wordt op de commentaartrack verteld.
Mocht dat niet het geval zijn dan kan ik je het ook wel vertellen...
Oud 03-11-2002, 17:02
legatus
legatus is offline
Citaat:
Aan het einde is de gruwelijk over het geweld en de verkrachting vele malen minder. Alles lijkt gerechtvaardigd.
Onder het mom dat de tijd alles vernietigd blijf ik aan het einde achter met de kennis dat het allemaal kapot gaat, het versterkt de statement.

Het geheel voelde als een schop in m'n maag en ik was zwaar onder de indruk (en geschokt) van deze film: eerlijk, bruut en realistisch.

Een film die je moet ervaren in de bioscoop.

Citaat:
k wacht wel tot ie op DVD komt aangezien ik las dat als de beruchte brandblusser scene op slow-motion wordt gespeeld op je DVD speler, dat het dan duidelijk is hoe het in elkaar gezet is.
Gewoon CGI, en volgens mij ligt er een strategisch geplaatst bloed zakje na de lange verkrachtingsscene als meneer de lintworm nog niet klaar is met Monica...
Oud 03-11-2002, 17:26
Rioto
Films waar verkrachtingen in voor komen vin ik niet kunnen ..het moet wel leuk blijven natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 18:20
Vash!
Vash! is offline
Citaat:
Maypole schreef:
Films waar verkrachtingen in voor komen vin ik niet kunnen ..het moet wel leuk blijven natuurlijk
Waarom zou het altijd leuk moeten blijven? Drama is toch veel interressanter dan een komische film met allemaal flauwe grappen. Als een regiseur zijn blik op de werkelijkheid wil geven door middel van geweld en hij weet dat mooi in beeld te brengen en er een mooi geheel van te maken wil ik dat best zien. Als je niet van dit genre houd, dan ga je toch niet naar de film (wat jij waarschijnlijk ook niet doet dan ), maar ik denk dat andere mensen daar nog steeds mee mogen doen wat ze willen
Oud 03-11-2002, 18:24
legatus
legatus is offline
Citaat:
Maypole zegt:
het moet wel leuk blijven natuurlijk
Deze film is dan ook geen entertainment, en niet gemaakt om 'leuk' te zijn.

Citaat:
Francisca zegt:
omdat ik toch ondanks alle gruwelijkheden met een 'goed gevoel' de bios uit ging.
Dat snap ik niet.

SPOILERS

Daarnaast zag ik een interessante recensie waardoor ik de film in ieder geval nog een keer moet zien. Het blijkt (volgens de recensie) een droom geweest te zijn omdat er een scene in zit waar Bellucci duidelijk zwanger is. Volgens mij lag het aan de camerapunt, maar er is duidelijk een scene met de poster van 2001 waar Bellucci over haar buik wrijft en nog niet de zwangerschapstest gedaan heeft...

Laatst gewijzigd op 03-11-2002 om 18:29.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 20:28
lovetear
lovetear is offline
heb hem gisteren op dvd gehuurd, begrijp wel waarom mensen aan het begin van de film weg zijn gelopen, dit is niet aan iedereen besteed. maar de film was het misselijke gevoel in mijn maag dubbel en dwars waard. Zo keihard en rauw, heerlijk!

ik heb vanochtend die brandblusserscene nog eens gekeken om te kijken of hij minder impact zou hebben voor de tweede keer, maar dat heeft hij dus niet. ik ben misselijk naar school gegaan door die film.
schokkend? ja
gruwelijk? ja
realistisch? ja
een van de meest indrukwekkende films die ik in mijn leven gezien heb? zeer zeker.
de moeite waard om te kijken dus? als je een beetje filmgeweld gewend bent moet je hem zeker kijken ja.

(ben nog steeds licht onder de indruk van die film)
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 21:54
Anonymous John
Heb hem vanmiddag gezien, meesterlijke film. Minder erg dan ik had verwacht maar nog steeds gruwelijk.

SPOILERS

Citaat:
legatus schreef:

Daarnaast zag ik een interessante recensie waardoor ik de film in ieder geval nog een keer moet zien. Het blijkt (volgens de recensie) een droom geweest te zijn omdat er een scene in zit waar Bellucci duidelijk zwanger is. Volgens mij lag het aan de camerapunt, maar er is duidelijk een scene met de poster van 2001 waar Bellucci over haar buik wrijft en nog niet de zwangerschapstest gedaan heeft...
Dit viel me ook op; in de laatste scene met de 2001 poster en als ze in het gras ligt heeft ze een dikke buik. Ook zei ze eerder dat ze droomde over de rode tunnel dus volgens mij is of de hele film of het einde een droom.
Oud 26-11-2002, 21:57
Vlooienband
Vlooienband is offline
Waar moet de geen bewegingsvrijheid-hebbende verstokte Gelderlander dan heen? Draait 'ie ook in Arnhem?
Oud 26-11-2002, 21:58
Anonymous John
Citaat:
scimmia schreef:
Waar moet de geen bewegingsvrijheid-hebbende verstokte Gelderlander dan heen? Draait 'ie ook in Arnhem?
Vanaf vandaag te huur op Video/DVD
Oud 26-11-2002, 22:02
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Anonymous John schreef:
Jeuj!
Morgen ga ik 'em huren
Oud 26-11-2002, 22:15
sublime
sublime is offline
Citaat:
Anonymous John schreef:
Hoera!! eindelijk kan ik m dan gaan zien >kijkt gelukzalig<
Met citaat reageren
Oud 27-11-2002, 11:50
legatus
legatus is offline
SPOILERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Citaat:
Dit viel me ook op; in de laatste scene met de 2001 poster en als ze in het gras ligt heeft ze een dikke buik.
Ik heb de TRAILER nu al een aantal maal gezien en ze is daar niet zwanger, komt door het camera standpunt.

Maar het blijft vreemd om Bellucci na haar test nog eens te zien met een poster van 2001 en een baby. De dingen die gezegd worden door Cassel en Bellucci lijken meer op een voorbode, die al geweest is dan. Een soort van sadistische ironie, en het werkt binnen het achteruit vertellen techniek.
Oud 27-11-2002, 15:24
lovetear
lovetear is offline
*******************SPOILER**************************

Volgens mij was het einde een droom, ze doet die test, ziet de uitslag en droomt over een leven met kinderen om haar heen. Daarna zie je dat beeld knipperen, en dan ineens groot in beeld: de tijd maakt alles kapot.
De tijd maakt in mijn opzicht dan die droom kapot, omdat hij niet uit zal kunnen komen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 10:44
legatus
legatus is offline
!!!!!!!!!!!!! SPOILERS !!!!!!!!!!!!!

Citaat:
De tijd maakt in mijn opzicht dan die droom kapot, omdat hij niet uit zal kunnen komen.
Dat de tijd alles kapot maakt word benadrukt door de verhaal-structuur. Als de droom kapot is dan had je alles wel in een chronologische structuur kunnen vertellen.

Het draait erom dat wij als publiek weten wat er gebeurd is. Dat maakt herinneringen kapot (en ook dromen). Wat wij zien is wat er voor gebeurd is, en hoe alles was. Met de kennis dat alles kapot gaat zitten wij toe te kijken. Noé betrekt het publiek vooral.

In principe is haar 'droom' ook kapot, als ze een gezinnetje wil starten en een rustig leven wil leiden. Maar alles was volgens mij gewoon echt gebeurd. Ze ligt gewoon in een park op de grond met allerlei kinderen om haar heen waar haar wens benadrukt. Ik zie geen droomverhaallijn (als je dat bedoelt).

Als ze de test doet is ze gewoon in een huiselijke sfeer waar alles nog goed is. Je weet als publiek wat er nog gaat komen, of eigenlijk gekomen is. Het is nog wreder als je weet dat ze zwanger was toen ze zo werd verkracht e mishandeld.
Oud 28-11-2002, 19:58
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Maar alles was volgens mij gewoon echt gebeurd. Ze ligt gewoon in een park op de grond met allerlei kinderen om haar heen waar haar wens benadrukt.

Bedoel je dat het een herinnering is of zoiets? Ik begrijp niet helemaal hoe je dat bedoelt. Ik begrijp wel hoe haar wens benadrukt wordt, maar ik weet niet wanneer dat dan echt gebeurd zou moeten zijn. Voor of na haar verkrachting, voor of nadat ze ontdekt dat ze zwanger is? Een fantasie lijkt me logischer.

Citaat:
Ik zie geen droomverhaallijn (als je dat bedoelt).

Ik bedoel niet dat het hele verhaal een droom is, maar wanneer ze erachter komt dat ze zwanger is, dat ze dan fantaseert over een rustig leven vol met kinderen. Die fantasie is wat ik bedoel met die droom. Dat is maar een klein deel van de hele film. Ik bedoel dus niet dat er een complete 'droomverhaallijn' is.

Ik zal deze film in het weekend nog eens kijken, hij draait in amersfoort in onze lieve vrouwetheater, ik wil hem wel eens in de bioscoop zien.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 23:01
legatus
legatus is offline
Citaat:
Ik bedoel niet dat het hele verhaal een droom is, maar wanneer ze erachter komt dat ze zwanger is, dat ze dan fantaseert over een rustig leven vol met kinderen.
Misschien wel, ik zie er geen aanleiding voor. Ze ligt gewoon in een park, een oase van rust en onschuld. Integenstelling tot de dingen die gaan komen...
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten