Oud 02-11-2002, 13:54
DarkCat
DarkCat is offline
Vroeger had je hier groepen musjes die je massaal vanuit een boom toe zaten te kwetteren, maar ze lijken nu wel helemaal uitgestorven. Ik zie ze echt nergens meer. Alleen maar van die gore grijze stadsduiven (90% chemisch afval zijn die beesten volgens mij) en af en toe een meeuw.
Nu woon ik in Utrecht, vlakbij het centrum, (ook naast een stadspark hoor), dus ik vraag me af of bij mensen die in dorpjes of kleine stadjes wonen wel nog gewoon musjes voorbij komen vliegen.

Of zijn ze helemaal weg uit Nederland?

Cat
Oud 02-11-2002, 14:18
kees17
kees17 is offline
Het probleem is dat veel mensen gaas in de dak goot hebben. Dus de mussen (en net als spreeuwen) kunnen niet meer onder het dakpannen komen om daar hun nest te bouwen. Bij ons in het dorp(kleine 2000 inw.) komen nog wel mussen voor, maar niet zoveel als vroeger. Dus meest mussen zitten nu bij boerderijen, daar hebben ze genoeg voedsel en nest gelegengheid.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 16:02
DarkCat
DarkCat is offline
Vind t wel jammer.. het aantal vogels halveert hier echt elk halfjaar, zo lijkt het..
Oud 02-11-2002, 20:20
Verwijderd
Het viel mij ook al op dat er niet meer zoveel mussen zijn. Bij ons kunnen ze nog wel onder de dakpannen broeden (ik woon in 'n oude boerderij), maar je ziet ze dan ook alleen maar tijdens het broedseizoen. 's winters zie je eigenlijk nog meer mezen dan mussen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 19:19
kees17
kees17 is offline
Een oplossing: nestkastjes ophangen.

De zangvogeltjes krijgen te veel vijanden bij ons. Zo zijn er veel kraaien en kraaiachtigen er komen bij ons ook steeds meer roofvogels(laast zat er al een roofvogel,volgens mijn was het een sperver, mij moeder hed hem gezien en zei dat het een kleine was, bij mijn voilere(hoop dat ik het goed schrijf). En dan woon ik aan de rand van het dorp!!). Helaas is hier weinig aan te doen, om dat deze dieren nu beschermt zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten