Oud 07-01-2002, 15:30
perfectme
perfectme is offline
Als opdracht voor Grieks is mij ogedrgaen de oorzaken van de Trajaanse oorlog op te zoeken.
Eén oorzaak weet ik al: Schaking van Helena door Paris.

Maar de vraag aan jullie is nu, zijn er nog meer oorzaken en zo ja, welke.
Alvast bedankt met jullie bijdrage.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2002, 14:03
Seneca
Seneca is offline
Bruiloft van Peleus (sterfelijk)en Thetis (zeegodinnetje). Iedereen is uitgenodigd, behalve Eris, de godin van de twist. Zij is daar verontwaardigd over en besluit wraak te nemen (dit doet me ergens aan denken. Iets met een spinnewiel en een rozenhaag...). Ze gooit een appel tussen de feestende mensen/goden met het opschrift 'voor de mooiste'. Natuurlijk ontstaat er ruzie over aan wie de appel toebehoort. Uiteindelijk blijven Hera, Athena en Aphrodite over. Zeus moet scheidsrechter spelen maar ziet dat niet zitten en wijst een herder, Paris, aan om te kiezen. Het zogenaamde Parisoordeel. Iedere godin probeert hem te verleiden juist haar te kiezen. Hera belooft hem macht, Athena belooft hem wijsheid en Aphrodite belooft hem de mooiste vrouw op aarde. Good old Paris gaat voor de liefde. Helena blijkt de vrouw van zijn gading, maar die is al gehuwd met Menelaos, de grote koning (van Mycene geloof ik). Dus is er geen andere oplossing dan Helena te schaken, wat Paris dan ook doet. Menelaos kan dit niet zomaar over zijn kant laten gaan en roept de hulp in van zijn broer Agamemmnon (koning van Argos). Alle Griekse heersers hebben ooit (op aandringen van Odysseus)een verbond gesloten en beloofd elkaar te helpen als een van hen in moeilijkheden kwam/bedreigd werd. Al die mannekes worden dus opgetrommeld en samen varen ze uit naar Troje. Voor meer informatie: lees de Ilias.
Oud 08-01-2002, 14:52
perfectme
perfectme is offline
Dank u zeer, voor deze oorzaak, mochten er nog meer zijn, zijn deze altijd gretig welkom.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 15:03
Lateralus
Lateralus is offline
één correctie: menelaos was koning van Sparta.

Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 11:57
Seneca
Seneca is offline
Ja, en Agamemnon van Mycene. Zorry, ben nooit zo goed geweest in aardrijkskunde . Maar ik wil nog ff kwijt dat dit alleen de 'mythologische oorzaken'zijn, ik weet niet of dat ook de bedoeling was...Maar 'echte' oorzaken zijn wel moeilijk te bedenken, want we weten niet eens of die hele oorlog wel echt heeft plaatsgevonden, dus houd ik het maar op de mythische verklaring.
Oud 12-01-2002, 15:03
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Citaat:
seneca schreef:
Maar 'echte' oorzaken zijn wel moeilijk te bedenken, want we weten niet eens of die hele oorlog wel echt heeft plaatsgevonden, dus houd ik het maar op de mythische verklaring.
Zie (o.a.): Michael Wood, Op Zoek naar de Trojaanse Oorlog - nieuwe ideeën van geleerden en archeologen over het 3000 jaar oude, fascinerende verhaal van Troje en de speurtocht naar de waarheid van Homeros' heldendicht (1985).
Oud 12-01-2002, 15:13
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Ik heb op de CD-rom van de boekenweek (2000) nog een andere titel (met korte beschrijving) gevonden over Troje en de Trojaanse Oorlog.

Iman Jacob Wilkens, Waar eens Troje lag (Bosch en Keunig).
"Volgens Iman Wilkens speelde de Trojaanse Oorlog zich niet af in Turkije, maar werd de strijd gevoerd tussen de Kelten van het West-Europese vasteland en de Kelten in Engeland, met als inzet het felbegeerde tin van Cornwall."

Een heel ander uitgangspunt dus!

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

[Dit bericht is aangepast door Odicanes Naso (12-01-2002).]
Oud 13-01-2002, 19:39
perfectme
perfectme is offline
Allemaal zeer bedankt voor juèllie bijdragen, denk alleen dat mun leraar de laatste "oorzaak" niet zal geloven, maar ja.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 13:29
Witch Lover
Witch Lover is offline
waarom niet..niemand heeft troje gevonden..
Oud 14-01-2002, 16:25
perfectme
perfectme is offline
Toch wel hoor, Troje si wel degelijk gevonden. Maar, als je mun leraar zou zien, zul je het snappen. Lijkt zo weggelopen uit het Oude-Griekenland ...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 08:44
klinkguppie
Citaat:
perfectme_007 schreef:
Toch wel hoor, Troje si wel degelijk gevonden. Maar, als je mun leraar zou zien, zul je het snappen. Lijkt zo weggelopen uit het Oude-Griekenland ...

whahahahaha! hoort ie dan nog niet netjes achter een glasplaat te staan in het museum? of was ie te lastig dat ie nu maar als leraar is aangenomen om het lerarentekort aan te vullen?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 15:01
perfectme
perfectme is offline
Denk dat ie is aangenomen omdat hij op de unief lesgeeft. En daar lopen nog meer van die exemplaren rondt als hij. uitgestorven fossielen, maar houdt het aub ontopic. Is vrij belangrijk, heb ondertussen wel al een hele zooi oorzaken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten