Oud 17-12-2002, 22:05
spitmymindout
spitmymindout is offline
Ik las net in t dagboekstukje dat Nirvana girl schreef: Je merkt wel dat je op een gegeven moment uitgepuberd bent.

Zeg, uitgepuberden onder u

hoe merk je dat? Zie je alles veel lichter ineens, of denk je niet meer over dingen na, zijn ze eindelijk vanzelfsprekend? Minder rebels? Of juist meer? Rustiger? Of juist niet...was er een moment dat je besefte: hee, ik ben geen puber meer?

danke
doei
xs
Oud 18-12-2002, 07:36
Herrie
Herrie is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Kweenie, heb nooit echt erg gepubert ofzo.
Ik dus ook niet, kan er dus weinig nuttigs over zeggen
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 07:59
Anne
Anne is offline
Ik ben nog steeds niet uitgepuberd.
Oud 18-12-2002, 08:43
Quiana
Quiana is offline
Ben niet uitgepuberd, maar goed.
Denk niet dat je op een dag wakker word en denkt;
'hey, vanaf vandaag ben ik geen puber meer',
maar dat dat vanzelf wel groeit..
Oud 18-12-2002, 10:53
Saraï_h
Saraï_h is offline
Citaat:
spitmymindout schreef:
Ik las net in t dagboekstukje dat Nirvana girl schreef: Je merkt wel dat je op een gegeven moment uitgepuberd bent.

Zeg, uitgepuberden onder u

hoe merk je dat? Zie je alles veel lichter ineens, of denk je niet meer over dingen na, zijn ze eindelijk vanzelfsprekend? Minder rebels? Of juist meer? Rustiger? Of juist niet...was er een moment dat je besefte: hee, ik ben geen puber meer?

danke
doei
xs
denk dat je rond 18/19 () jaar ong wel uitgepuberd zal zijn.. maar iedereen is anders op dat gebied, de een rebelleert als de *** en zal dat misschien noooit helemaal kwijtraken maar de manier waarop veranderd.

en de ander wordt heel erg lui, suf en kijkt misschien hele dagen tv..
Oud 18-12-2002, 19:51
very drunk driver
very drunk driver is offline
wij puberen niet

de ouders puberen. ga maar eens na waar ontstaan de problemen.
puber "mam ik kom vanavond om 5 uur s'nachts thuis" moeder"nee dat mag niet"

puber"mam ik wil spikes in mijn haar" moeder"nee dan sta je voor gek"

puber"mam ik ga met nieuwjaar naar mijn vrienden" moeder "nee want dat wil ik niet hebben"

een paar voorbeelden.

dus het probleem/ruzie ontstaat als iets geweigerd word wat de zoon wil. uhm wiens probleem is het dan.
wij zijn in de overgang naar volwassen worden laat ons dat achter komen dat als je om 5 uur thuis komt dat je dan de volgende dag op school harstikke moe bent. van fouten leert men anders leer je het niet
Oud 18-12-2002, 19:54
Verwijderd
Citaat:
verydrunkdriver schreef:

dus het probleem/ruzie ontstaat als iets geweigerd word wat de zoon wil. uhm wiens probleem is het dan.
wij zijn in de overgang naar volwassen worden laat ons dat achter komen dat als je om 5 uur thuis komt dat je dan de volgende dag op school harstikke moe bent. van fouten leert men anders leer je het niet
Puberen zijn niet alleen de dingen die jij noemt. En problemen ontstaan niet alleen wanneer er iets geweigerd wordt. En als je niet in die leeftijd zou zitten, zou je misschien denken 'boeiend' oid, maar in die leeftijdsfase ga je dan vaak ruzie maken, forceren enz. En niet alleen omdat er dingen geweigerd worden. En wat ik al zei, er zijn meer dingen dan alleen dat.

Wanneer je uitgepuberd bent...? Zal per persoon verschillen, denk ik. De één begint er niet aan, de ander is 15 en is uitgepuberd en weer een ander is dat pas op z'n 21e... 18/19 zal wel gemiddeld zijn, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 14:28
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
spitmymindout schreef:
Zie je alles veel lichter ineens, of denk je niet meer over dingen na, zijn ze eindelijk vanzelfsprekend? Minder rebels? Of juist meer? Rustiger? Of juist niet...was er een moment dat je besefte: hee, ik ben geen puber meer?
Nou, ik denk niet lichter over dingen ofzo eigenlijk.. maar ik heb niet meer de vervelende neiging alles te verneuken wat ik doe.. of overal tegenaan te schoppen. Dat deed ik toen ik 15 was, lekker tegen leraren schreeuwen, lekker (met geweld) mn eigen weg vinden. Dat is niet goed afgelopen, het kostte me toch wel twee jaar om de rotzooi een beetje op te ruimen.. En ik heb vet veel geld aan bullshit uitgegeven toen wat ik nu goed zou kunnen gebruiken..
Nouhja ik ben minder rebels dus maar ik kan nog steeds wel lekker tegen de stroming ingaan.. maarja.. dat ben ik
Ik ben ook wel rustiger, maar heb nog steeds mn plek niet gevonden. Dat laatste komt omdat mijn woonomstandigheden momenteel nogal kut zijn.
Moment dat ik besefte dat ik geen puber meer was.. geen idee.. ik weet wel dat ik nu geen puber meer ben.. op een paar dingen na, zoals mijn hekel aan burgerlijkheid.. want het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik een duffe doos word als ik tegen de 30 loop.. carriere, samenwonen, bankstel, bloemetjesgordijnen..

Ik hou al op

Cat

"Ik ben helemaal niet puberaal! Mn ouders zeiken gewoon overal over! Ik haat mn ouders! En ik haat school! En ik ga zometeen lekker met mn stoere vriendjes op het schoolplein roken."

Oud 19-12-2002, 15:29
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
ik begin nu een beetje puber-af te raken... ik begon dan ook al op m'n 11de...
het is idd dat je je minder rebels voelt, wat meer verandwoordelijksheid gevoel ook... ik loop ook niet meer echt voor bepaalde dingen weg maar confronteer mezelf er gewoon mee... (maar dat kan ook wat anders zijn)
m'n gevoel voor humor is ook wat begrijpelijker voor de buitenwerleld geworden
en ik kan weer gesprekken voeren die voor de andere persoon te begrijpen zijn... maar daar moet ik wel moeite voor doen en het lukt ook niet altijd...

eigenlijk vind ik het jammer want het eerstvolgende wat dalijk gaat gebeuren is volwassen worden...

maar 1 van m'n beste vriendinnen gedroeg zich al veel sneller volwassener, gewoon met gesprekken enzow, dus dan ga je vanzelf mee
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 17:38
RoSaLiNi
RoSaLiNi is offline
(Roos)

Zodra je doorhebt dat puberen kinderachtig en nutteloos is. Bij mij op m'n 16e, alhoewel ik natuurlijk altijd nog eens een bui heb. Dan kan ik het wel relativeren "sorry mam, ben ff aan het puberen, ik kom over een uurtje wel weer beneden"
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 17:55
a new noise
a new noise is offline
Ik ben altijd geil, ken vele identiteitscrises, spendeer veel tijd aan het uitknijpen van puisten... maar ik ben geen puber goddamnit.
Oud 19-12-2002, 20:56
spitmymindout
spitmymindout is offline
Leuk al die reacties

For the record: ik begon zwaar vroeg puberverschijnselen te vertonen (10/11 jaar) vooral op geestelijk vlak. Ben echter nooit echt een uitgesproken rebelse puber geweest die altijd geil/verliefd/boos was ofzo. Daarmee ontken ik natuurlijk niks maargoed. Nu ben ik bijna 18 (klinkt oud joh) en vraag ik me af of ik niet nu pas begin of dat het juist goed is, dat ik eindelijk een beetje leer schijt aan dingen te hebben en voor mezelf te kiezen. Want dat heb ik tot nu toe niet echt gehad...
met als gevolg dat ik nu niet zo goed weet hoe ik ermee om moet gaan en het wel eens misgaat.

xS
Oud 19-12-2002, 21:07
Verwijderd
Citaat:
spitmymindout schreef:
For the record: ik begon zwaar vroeg puberverschijnselen te vertonen (10/11 jaar) vooral op geestelijk vlak. Ben echter nooit echt een uitgesproken rebelse puber geweest die altijd geil/verliefd/boos was ofzo. Daarmee ontken ik natuurlijk niks maargoed. Nu ben ik bijna 18 (klinkt oud joh) en vraag ik me af of ik niet nu pas begin of dat het juist goed is, dat ik eindelijk een beetje leer schijt aan dingen te hebben en voor mezelf te kiezen. Want dat heb ik tot nu toe niet echt gehad...
met als gevolg dat ik nu niet zo goed weet hoe ik ermee om moet gaan en het wel eens misgaat.
Volgens mij is 10/11 niet zo 'zwaar vroeg'...kinderen/jongeren gaan steeds vreger puberen...ik denk dat ik ook een jaar of tien was toen ik begon...ook vooral 'geestelijk'. Als 18-jarige kom je denk ik ook weer in een 'nieuwe' fase terecht, waarin je dingen zelf moet beslissen ed. Ik denk dat het heel normaal is dat je niet goed weet hoe je met dingen om moet gaan en dat heel veel 18-jarigen dat hebben. Je wordt volwassen en dat gaat nu eenmaal niet opeens, dat heeft tijd nodig.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 11:50
zeep007
zeep007 is offline
Ik merk dat ik een beetje uitgepuberd ben door het feit dat ik
( ben over twee weken 19) nog steeds op de middelbare school zit en dat gewoon ontgroeid ben. Mijn zusje pubert nog wel heel erg en ik herken mezelf in haar. Ik was het ergst op mijn veertiende en als ik dat vergelijk met wat ik nu ben, mag ik zeggen dat behoorlijk gegroeid ben, (en dit bedoel ik niet letterlijk).
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 15:05
hansjuh
hansjuh is offline
Ik merkte dat ik geen puber meer was doordat ik veel beter met bijvoorbeeld m'n ouders kan omgaan. je bent veel meer op je gemak en zit beter in je vel. ook snap je veel beter waarom school en je ouders allerlei regeltjes hebben gemaakt waarvan je eerst dacht dat ze er alleen maar waren om je het leven zuur te maken. dat komt vast ook doordat je een stukje meer verantwoordeljikheidsgevoel en levenservaring hebt.

En nee, je wordt er niet op een dag mee wakker!

gr, Hans
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 15:57
Sysy
Sysy is offline
Tja, wanneer ben je uitgepubert... Ik merk dat ik nu wel wat minder rebels ben, hoewel ik het nog kan zijn, maar dat kan aan mn koppige karakter liggen.
Maar of het echt zo is? Ik heb altijd diep over dingen nagedacht, altijd dingen analyseren de laatste tijd waarschijnlijk wat meer vanwege mn psychologie studie. En op zich wordt ik hier thuis nog steeds als het kleine meisje gezien omdat ik nou eenmaal de jongste ben van vijf kinderen, dus ik blijf nog altijd tegen zulke dingen aanschoppen.. of dat nou ophoud als ik echt officieel uitgepubert ben betwijfel ik...
Oud 23-12-2002, 18:07
DarkCat
DarkCat is offline
Hoe merk je dat je volwassen wordt?

1. Your potted plants are alive. And you can't smoke a one of them.

2. Having sex in a twin-sized bed is absurd.

3. You keep more food than beer in the fridge.

4. 6:00 AM is when you get up, not when you go to sleep.

5. You hear your favorite song on an elevator.

6. You carry an umbrella, plus you watch the Weather Channel.

7. Your friends marry and divorce instead of hookup and breakup.

8. You go from 130 days of vacation time to 7.

9. Jeans and a sweater no longer qualify as 'dressed up.'

10. You're the one calling the police because those darn kids next door
don't know how to turn down the stereo.

11. Older relatives feel comfortable telling sex jokes around you.

12. You don't know what time Taco Bell closes anymore.

13. Your car insurance goes down and your car payments go up.

14. You feed your dog Science Diet instead of McDonald's.

15. Sleeping on the couch makes your back hurt.

16. You no longer take naps from noon to 6 p.m.

17. Dinner and a movie - The whole date instead of the beginning of one.

18. Eating a basket of chicken wings at 3 a.m. would severely upset,
rather
than settle, your stomach.

19. You go to the drugstore for Ibuprofen and antacids, not condoms and
pregnancy test kits.

20. A $4.00 bottle of wine is no longer 'pretty good stuff.'

21. You actually eat breakfast foods at breakfast time.

22. "I just can't drink the way I used to," replaces "I'm never going to
drink that much again."

23. Over 90% of the time you spend in front of a computer is for real
work.

24. You don't drink at home to save money before going to a bar.

25. You read this entire list looking for one sign that doesn't apply to
you!
Oud 23-12-2002, 18:36
Verwijderd
Ik weet zelf niet of ik wel echt gepuberd heb, in ieder geval niet het hele rebelse idee enzo. Ik weet wel dat ik periodes heb gehad waarin ik heel erg botste met mn moeder, en periodes heb gehad waarin het met mij heel slecht ging. Dit kwam echter allemaal meer door omstandigheden dan door mijn leeftijd ofzo.

Ik merk wel een verschil in hoe ik denk en leef met een paar jaar geleden, maar dat is denk ik gewoon het volwassen worden. Het zal wel zijn dat je meer begrip gaat opbrengen voor je ouders en je bijvoorbeeld beter in kan leven in situaties. Wat ik wel merk op school is dat de mensen in de klas geen pubers meer zijn. Er wordt niet beoordeeld op uiterlijk, iedereen gaat volwassen en normaal met elkaar om etc. Je praat niet alleen met je vrienden en vriendinnen, maar kunt met iedereen een normaal gesprek aan gaan. Heeeeel anders dan mijn klas in de 1e 2e 3e..

En je merkt het verschil in gedrag van de lagere klassen en de hogere klassen.. Dit heeft denk ik allemaal echter meer te maken met het begrip volwassen worden, alhoewel dat natuurlijk weer samenhangt met puberen, mja
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten