Oud 16-01-2003, 21:43
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Hey allemaal,

Ik vroeg me af of jullie last hebben van faalangst. Ik hoor het wel. Ik heb er geloof ik wel last van, want hoe hogere cijfers ik haal, hoe zenuwachtiger ik word en hoe meer ik ga denken dat ik het niet kan. Hoe is de faalangst bij jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2003, 21:55
Thomas
Thomas is offline
Hoe hoger je cijfers hoe meer angst je krijgt?

Bij mij zou het anders om zijn. Het is iig nergens voor nodig. Maar misschien kan je op school hulp zoeken bij je decaan, tutor of mentor?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 21:59
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
nee, dat doe ik niet, want ik heb geen zin in gezeur en ik haal toch hele goede cijfers. Maar bijvoorbeeld voor wiskunde sta ik nu een 9,6 en als ik een 8 zou halen zou ik dat helemaal niet leuk vinden, veel erger dan als ik voor een ander vak een 6 zou halen. Maar volgens mij moet ik me gewoon minder druk om cijfers maken. Maar dat lukt niet zomaar, want ik denk gewoon veel aan cijfertjes (niet alleen aan schoolcijfertjes maar gewoon aan sommetjes en getallen en zo)
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 06:44
Verwijderd
Praat er idd over met iemand op school.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 09:42
koelkastje
koelkastje is offline
Ik ken dat wel, op de havo haalde ik altijd hoge cijfers en als er dan weer een proefwerkweek aan kwam dan legde ik mijzelf weer een hoge druk op, een 6 was ook goed geweest maar ik wou liever weer een goed cijfer halen, dus was ik extra zenuwachtig.
Achteraf ging het dan weer goed. Of het echt faalangst is weet ik niet, als ik een proefwerk of tentamen maak dan ben ik er echt op geconcentreed en is alle spanning eraf. Is dat bij jouw ook zo of niet? Maar daarna als de cijfers weer bekend worden neemt het weer toe...
Oud 17-01-2003, 18:08
Verwijderd
het hoort wel bij faalangst maar t'is nog niet zo heel dramatisch: je kunt bijvoorbeeld ook last hebben van black-outs of door zenuwen het gewoon slechter maken als dat je t bijv. thuis zou maken (en dan niet omdat je daar je boeken gebruikt ) Ik heb ook wel eens hele vragen niet gelezen/ gezien door de zenuwen Ik heb een soort van cursus gehad het afgelopen half jaar, maar of t nou ook echt nut heeft gehad....... we 'll see
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 19:01
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ik had het vroeger wel (2e en 3e klas). Maar ik kreeg op een gegeven moment toch wel door dat ik het gewoon allemaal aankon. Toen ik beter begon te presteren, is het geleidelijk weggegaan. Gek eigenlijk, een paar jaar terug kon in nooit slapen de dag voor een toets, nu kan ik m'n bed niet meer uit.
Oud 17-01-2003, 19:35
Verwijderd
faalangst kan ook positief zijn, dus dat je door je zenuwen beter gaat presteren
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 20:12
@Moon
@Moon is offline
Nou...ik heb denk ik niet echt last van faalangst...of alhoewel als ik me bedenk dat ik wel bang ben om te gaan zakken dit jaar....... Maarrr in ieder geval, ik ben niet echt zenuwachtig of zoiets dergelijks. Er is bij ons op school een paar maanden geleden een cursusje begonnen voor 6eklassers die last hebben van faalangst, doen ze allemaal ademhalingsoefeningen enzo erg handig dus en het schijnt nog te werken ook
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 18:20
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Tja, ik heb het wel een beetje, zeer vervelend... Gelukkig alleen voor Engels en Wiskunde, maar omdat ik nu voor Engels bijles krijg voel ik me wel een stuk zekerder.
Hoop dat het ooit goedkomt!!!
Oud 19-01-2003, 15:17
TranceGirl
TranceGirl is offline
Kep ook super erge last van faalangst..heb in de 2e op een BOF - cursus gezeten (voor faalangst dus) maar hielp echt nix...
met spreekbeurten staat het zweet mij in mijn handen en ik denk dat ik dan nix kan...

maar...jij hebt dus faalangst als je hogere cijfers haalt? hmm mja ik zou dat dus juist NIET hebben...ik heb juist dat ik heel erg zenuwachtig ben tijdens examens...daardoor ga ik slechter presteren...
daarbij wil ik het ook nog eens goed doen voor iedereen...TE perfect...en dan kom je jezelf tegen...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 15:18
TranceGirl
TranceGirl is offline
Citaat:
@Moon schreef:
Er is bij ons op school een paar maanden geleden een cursusje begonnen voor 6eklassers die last hebben van faalangst, doen ze allemaal ademhalingsoefeningen enzo erg handig dus en het schijnt nog te werken ook

hadden wij ook bij ons op school zoals ik al eerder zei: bij mij hielp het nix..komt denk ik omdat ik het te erg heb...
was een schaal van 1 tot 10...10 was de ergste faalangst die je kon hebben...ik had 9....
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 20:15
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
De laatste keer bij het wiskundeproefwerk was ik ontzettend zenuwachtig. Ik had alles geoefend wat je kon oefenen en was geloof ik aan het trillen vanaf het moment dat ik het gemaakt had tot het moment dat ik het inleverde (nou misschien tussendoor ff niet). Ik zit vooraan en hij keek ze meteen na, dus ik zag dat ik een 10 had. Maar bij de meeste vakken heb ik er niet zo'n last van alleen bij de vakken waarbij ik erg goed wil halen.

Bij de proefwerkweek wist ik ook al dat ik overkon en kon ik voor sommige proefwerken zelfs een 1 halen en dan nog een 9 staan, maar toch was ik ontzettend zenuwachtig.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 20:18
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
koelkastje schreef:
Maar daarna als de cijfers weer bekend worden neemt het weer toe...
Wat bedoel je, dat je zenuwachtig wordt vlak voor je je cijfer hoort? Dat heb ik namelijk. Dan denk ik opeens dat ik het echt helemaal verknald heb. Ik heb ook wel eens dat ik denk dat ik het echt goed gemaakt heb en dan ga ik mezelf proberen wijs te maken dat ik het slecht gemaakt heb vreemd he? Ik ben altijd erg bang dat t tegenvalt.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 16:44
TranceGirl
TranceGirl is offline
Citaat:
Hoipiepeloi schreef:
Wat bedoel je, dat je zenuwachtig wordt vlak voor je je cijfer hoort? Dat heb ik namelijk. Dan denk ik opeens dat ik het echt helemaal verknald heb. Ik heb ook wel eens dat ik denk dat ik het echt goed gemaakt heb en dan ga ik mezelf proberen wijs te maken dat ik het slecht gemaakt heb vreemd he? Ik ben altijd erg bang dat t tegenvalt.
same here!
hoelanger het duurt voordat ik mijn cijfer terug heb, hoe zenuwachtiger ik word en dan ga ik steeds meer denken van dat ik het slecht heb gemaakt...heel raar...
Ook als de cijfers worden uitgedeeld ben ik heel erg zenuwachtig...bang voor een onvoldoende -> omdat ik dus alles perfect wil doen...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 18:48
eviltjuh
eviltjuh is offline
Citaat:
TranceGirl schreef:
hadden wij ook bij ons op school zoals ik al eerder zei: bij mij hielp het nix..komt denk ik omdat ik het te erg heb...
was een schaal van 1 tot 10...10 was de ergste faalangst die je kon hebben...ik had 9....
Ik zat vorig jaar in 3 vwo en haalde echt onwijs lage cijfers. We moesten toen een toets doen waar ze vandaan halen hoe je op welke vlakken scoort (talen, inzicht etc.) ook faalangst werd getest.
Ik had dus toen ook een gesprek met m'n decaan en m'nouders (wat iedereen overigens had) zij vroeg allemaal vragen over hoe ik me voelde voor een toets (ben je zenuwachtig?leer je altijd voordat je naar school gaat nog even? krijg je klamme handen?etc) ik bleek dus 'n faalanst te hebben van 10...

Ik heb toen ook een cursus gevolgd maar ik vond dat niet bepaald helpen! alleen de ademhalings oefeningen enzo hielpen wel.
Je moet je negatieve gedachten [ik kan het niet, ik weet het niet meer...] om zetten tot positieve gedachten [ik heb goed geleerd, ik weet het allemaal wel]. Het kan misschien helpen maar zoiets doe je niet bepaald voor 'n toets.

Maar je kan inderdaad 2 soorten faalanst hebben;
[schaal 1-5] je bent bang laag te scoren en je wilt alleen nog maar meer leren om hoger te scoren
[schaal 6-10] je leert alles normaal/goed en je krijgt 'n soort van black-out en je weet nix meer.

Maar ik denk dat je beter alsnog met een je decaan/mentor gaan praten want ze zullen daar ook wel iets op hebben dat je je iig rustig kan voelen voor/op de repetitie

Voor de mensen die willen weten waarom je zo'n black out krijgt [die schaal 6-10 dus];

mijn begeleidster had een hele mooie vergelijking;
Je loopt over straat en er komt een auto hard aan rijden, wat doe jij? jij springt weg oftewel alle 'kracht' (of bloed) trekt naar je ledematen en je springt weg [natuurlijke reactie, je denkt niet, je doet!] op een repetitie is dat eigenlijk pcies hetzelfde, je wordt zenuwachtig [je ziet de auto keihard op je af rijden] en je reageert [bang dat je alles vergeten bent en je wordt zenuwachtig] je bloed trekt dus uit je hoofd [waardoor delen worden afgesloten en je niet meer rustig kunt nadenken]
Het beste dus is om eerst even alles op je af te laten komen en rond te kijken (raam ofzo of een tekening maken om je aandacht af te leiden) en dan pas aan je repetitie te beginnen.
Oud 02-02-2003, 14:24
iloontjuh
iloontjuh is offline
heyz, ik heb ook last van faalangst, vooral bij so's en repetities, maar op school ben k er met mijn mentor over gaan praten en nou doe k een cursus voor faalangst bij rep's en so's, volges mij helput wel, dus k zou erover gaan praten als k jou was!!
xies iloontjuh
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 14:30
thamasterin
thamasterin is offline
hey ik heb uitermate erge faalangst....
en het is heel erg rot om mee om te gaan..
ik heb het sinds me 7e en ik ben nu 15..
en overgaan wil het niet....
ik weet ook verder niet goed wat je eraan kunt doen..
het enige is erover blijven praten...
ik ben ook zo iemand die bij een 7 denkt van
jezus waarom heb ik niet hoger gehaald?
als je het net zo erg als mij hebt kan je er bijna
niet meer vanaf komen en das best wel kut..
maar je kunt ermee leren leven....
Oud 03-02-2003, 09:59
duyffie
duyffie is offline
faalangst?? wat is dat???
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten