Citaat:
Nylodje schreef:
Ik vind dat alleen Nederlandse literatuur verplicht stellen (los van Engels/Duits/Frans) een te eenzijdig en kortzichtig beeld geeft van de wereldliteratuur.
|
Natuurlijk kan alleen de
Nederlandse literatuur alleen maar
een te eenzijdig en kortzichtig beeld geven van de
wereldliteratuur, dat lijkt me logisch?
Ja ik geef je gelijk dat je door behandeling van ook niet-Nederlandse literatuur een bredere kijk op literatuur krijgt & meer algemene ontwikkeling, maar ik vind niet dat het op school verplicht moet worden. Het lijkt mij beter om er bijvoorbeeld een keuzevak van te maken. Ik zou dat vak zeker weten gaan volgen als ik opnieuw had moeten kiezen, maar daarnaast kan ik best begrijpen dat er mensen zijn die absoluut niet geinteresseerd zijn in de niet-Nederlandse literatuur. Voor die mensen is het alleen maar nadeliger omdat zij dan nog meer (anderstalige)boeken moeten lezen, terwijl ze waarschijnlijk het lezen van Nederlandse literatuur niet leuk vinden.
We kunnen denk ik van heel veel dingen zeggen dat het bij je algemene kennis zou moeten horen, maar de studielast die daarmee komt wordt er alleen maar zwaarder van...
Uhm... wie is "Dostojevski"? Ben ik de enige die niet precies weet wie dat is? Ja ik heb het net via Google opgezocht, en het blijkt een of andere belangrijke Russische schrijver te zijn..
Overigens, bij Engels krijgen we lessen over Engelse literatuur, momenteel zijn we een film aan het kijken van een stuk van Oscar Wilde. Mijn leraar Engels wil ons behalve de verplichte dingen bij Engels ook een stuk algemene kennis meegeven. Op deze manier kan het dus ook, niiet getoetst worden, maar wel behandelen.