Oud 27-02-2003, 11:15
Fantôme
Fantôme is offline
hallo,

Ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen, zo niet, dan moeten jullie het maar sluiten, maar ik dacht dat hier wel mensen forummen die er verstand van hebben?!!

Mijn vraag is, weet iemand welke politieke partijen voor basisinkomen zijn en waarom en welke tegen en (uiteraard) ook waarom. Van het CDA en Groenlinks weet ik het wel, maar van bijvoorbeeld VVD, LPF, SP, SGP enz. heb ik geen idee, ook niet op hun sites te vinden nee... Ik heb op 'contact' gedrukt op die sites en een mail gestuurd met deze vraag maar geen antwoord gekregen, dus ik dacht, laat ik het hier maar eens proberen.

alvast bedankt!!
xxxxxxxxx
Oud 27-02-2003, 11:34
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Heb je het over het minimumloon?
Oud 27-02-2003, 11:37
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Heb je het over het minimumloon?
Nee, het basisinkomen. Om een lang verhaal kort te maken; iedereen krijgt een basisinkomen, wil je meer verdienen, dan zal je moeten werken.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 11:38
Balance
Balance is offline
Nou, bekijk het een beetje vanuit hun visie. De linkse partijen (SP, GL en PvdA) zijn ervoor dat iedereen het goed heeft, een zo klein mogelijk verschil tussen rijk en arm. Zij zullen dus voor een hoger basisinkomen zijn.
De partijen als het CDA en de LPF zijn ook wel voor een basisinkomen hoor, maar waarschijnlijk een stukkie lager als dat de links partijen willen.
SGP en CU zullen waarschijnlijk uit religieuze overwegingen vinden dat iedereen het goed moet hebben en er dus wel een sociale zekerheid moet zijn voor alle mensen, maar daar ben ik niet genoeg van op de hoogte om dat met zekerheid vast te stellen.
Kijk anders eens op de volgende site, daar zul je vast wel veel d'r over vinden:
http://www.basisinkomen.nl/verkiezingen2002.html
Oud 27-02-2003, 17:14
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
linda85 schreef:
Nou, bekijk het een beetje vanuit hun visie. De linkse partijen (SP, GL en PvdA) zijn ervoor dat iedereen het goed heeft, een zo klein mogelijk verschil tussen rijk en arm. Zij zullen dus voor een hoger basisinkomen zijn.
De partijen als het CDA en de LPF zijn ook wel voor een basisinkomen hoor, maar waarschijnlijk een stukkie lager als dat de links partijen willen.
SGP en CU zullen waarschijnlijk uit religieuze overwegingen vinden dat iedereen het goed moet hebben en er dus wel een sociale zekerheid moet zijn voor alle mensen, maar daar ben ik niet genoeg van op de hoogte om dat met zekerheid vast te stellen.
Kijk anders eens op de volgende site, daar zul je vast wel veel d'r over vinden:
http://www.basisinkomen.nl/verkiezingen2002.html
Ja, maar een zo'n klein mogelijk verschil... het probleem is, als er een basisinkomen komt, krijgt IEDEREEN deze, en ook den mensen die het in principe niet nodig hebben.. het verschil van inkomen blijft even groot. Ondertussen heb ik btw reactie van de SGP gehad. Ze zijn tegen aangezien het veel kosten met zich mee brengt e.d. en veel mensen niet meer bereid zijn te werken, ze nemen genoegen met het basisinkomen.
Oud 27-02-2003, 17:24
Boogie
Boogie is offline
Ik denk dat de NCPN wel voor is (communisten)
Oud 27-02-2003, 22:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
... schreef:
Ja, maar een zo'n klein mogelijk verschil... het probleem is, als er een basisinkomen komt, krijgt IEDEREEN deze, en ook den mensen die het in principe niet nodig hebben.. het verschil van inkomen blijft even groot. Ondertussen heb ik btw reactie van de SGP gehad. Ze zijn tegen aangezien het veel kosten met zich mee brengt e.d. en veel mensen niet meer bereid zijn te werken, ze nemen genoegen met het basisinkomen.
huh? Een basisinkomen krijg je toch wanneer je geen ander inkomen hebt? Dit inkomen is dan wel een minimum, maar 't is wát. Wil je meer verdienen, dan moet je werken en heb je dus een hoger loon. Het basisinkomen heb je dan dus niet meer nodig, want je (hogere) inkomen van je baan is dan je inkomen.
Ik dacht dat het zo was...?

Maar iig, kijk ff naar die link die ik je gegeven heb. Dat is een vergelijking van de standpunten van de politieke partijen omtrent het basisinkomen. Van de verkiezingen van 2002, dus behoorlijk recent.
Oud 28-02-2003, 17:25
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
linda85 schreef:
huh? Een basisinkomen krijg je toch wanneer je geen ander inkomen hebt? Dit inkomen is dan wel een minimum, maar 't is wát. Wil je meer verdienen, dan moet je werken en heb je dus een hoger loon. Het basisinkomen heb je dan dus niet meer nodig, want je (hogere) inkomen van je baan is dan je inkomen.
Ik dacht dat het zo was...?

Maar iig, kijk ff naar die link die ik je gegeven heb. Dat is een vergelijking van de standpunten van de politieke partijen omtrent het basisinkomen. Van de verkiezingen van 2002, dus behoorlijk recent.
ja, mensen die geen inkomen hebben krijgen het basisinkomen, maar mensen die wel een inkomen hebben krijgen heffingskorting, dus het komt op hetzelfde neer...
Oud 28-02-2003, 17:25
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Ik denk dat de NCPN wel voor is (communisten)
NCPN?? nog nooit van gehoord, maar bedankt voor de tip
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten