Oud 19-03-2003, 11:16
MissEvil
MissEvil is offline
Ik weet niet of dit topic er blijft, want volgens mij zijn er hier niet veel mensen die in het buitenland examen doen maar toch..
Ik vraag me namelijk af hoe dat nou in het buitenland gaat met de examens..
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet eens precies weet hoe het in nederland gaat dus dat mag ook uitgelegd worden.
Maar ik zit dus op een duitse school, en daar gaat het volgens mij wel heel anders dan in Nederland.
Het schoolsysteem is ook anders maar dat maakt even niet uit.
Hier maak je gewoon het hele jaar toetsen en die cijfers die je haalt tellen mee voor je "eindcijfer"
Dan heb je nog een grote toets van wiskunde, die duurt 2 uur en gaat over alles wat je in het hele jaar gedaan hebt.
Dan mag je kiezen of je duits of engels wilt.
Ik had dus engels en die toets duurde 2 uur en telde 2 keer mee.
Duits duurde 3 uur en telde 1 keer mee.
En dan mocht je zelf nog 1 vak uitkiezen en daar kreeg je een mondelinge toets over van 15 min.
Dit is ons eindexamen, meer is het niet.

Hoe gaat dat nou in andere landen, en verschilt dat ook per school? Waarschijnlijk is de kans dat iemand dat weet best klein maar ok..
En verschilt het ook tussen Nederland en Belgie?
Oud 19-03-2003, 16:11
KiMZz
KiMZz is offline
Hmm owke ik zal ff uitleggen hoe t met de Nederlandse eindexamens gaat.

Op mavo >> geen idee...

Op havo >> sinds een paar jaar is er de 2e fase. Vanaf 4havo kun je profielen kiezen en de bijbehorende vakken zijn examenvakken. Daarnaast heeft iedereen verplicht eindexamen (CE) Nederlands en Engels, en Frans 1 of Duits 1. Daarnaast kun je nog extra vakken kiezen maar das nie zo boeiend. Voor elk vak krijg je in 4havo al een of meer toetsen die meetellen voor je schoolexamen (SE). Die cijfers neem je mee naar 5havo waar je van elk vak ook nog een paar SE's krijgt, maar géén andere proefwerken meer. Het ene SE telt zwaarder mee dan de andere, en aan het eind van het jaar heb je 100% van je SE's.
In mei doe je dan eindexamen en het cijfer van een bepaald vak is dan ook 100%. Het gemiddelde van je SE en CE is je eindcijfer, wat minstens een 5,5 moet zijn om te kunnen slagen.

Op vwo >> ongeveer hetzelfde als havo, maar dan met meer verplichte vakken, die je overigens al met alleen SE's afsluit.
Oud 19-03-2003, 16:24
Snufje
Snufje is offline
VWO is hetzelfde principe als HAVO, maar dan andere vakken.. Ik ga het nog even kort uit proberen te leggen..

In de 4e, 5e en 6e heb je tentamen/toetsweken. Je haalt hiervoor een cijfer, een zogenaamd SE-cijfer. (Tenzij het een repetitie is dat alleen voor de overgang telt..)

Van alle behaalde SE-cijfers en PO (werkstukken)-cijfers wordt 1 cijfer gemaakt, het School Examen-cijfer (SE-cijfer dus).. De verhouding tussen SE's en PO's verschilt soms per vak, maar over het algemeen is dat bij mij op school SE: PO 80:20..

Nouja, je hebt dus een cijfer uiteindelijk wat is samengesteld uit 3 jaar... Dan heb je een CE, een centraal examen over alle stof die je van de 4e t/m 6e hebt behaald.. Dit cijfer telt voor de helft mee, samen met het SE-cijfer, wat ook voor de helft mee telt. En dat is dan je eindcijfer...

Per school verschilt het hoe het SE-cijfer is samengesteld, maar uiteindelijk heeft iedereen een SE-cijfer en moet hierbij een CE-cijfer halen..
Oud 19-03-2003, 17:34
tictactoe
tictactoe is offline
ik kann wel vertellen dat het in Nederland heel officieel gaat, je leeft echt naar het eindexamen toe en je doet dat in haast alle vakken...

Schrok ik wel van toen ik net aus Duitsland kwam
Advertentie

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten