Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
In nederland is de meeste gelatine nog niet kunstmatig en komt dus gewoon uit koeien. Omdat de botten sterk verhit worden en er een strenge controle is vormt het nauwelijks een risico. Behalve uit runderen wordt gelatine ook gemaakt uit varkens en vissen en dan heb je natuurlijk helemaal geen risico wat betreft BSE.
|
![]() |
|
Klopt ... gelatine wordt gemaakt door bvb. botten van koeien in een pan te gooien en koken, samenvattend genomen. Maar volgens mij zijn er nog maar weinig producten die dierlijke gelatine bevatten, men maakt het tegenwoordig namelijk vooral van algen (agar).
Hoe het in Nederland zit met het gebruik van dierlijke gelatine weet ik niet.
|
![]() |
Gelatine is een dierlijk bindmiddel. en komt uit botten zoals al meerdere keren gemeld is hierboven
Gelatine word volgens mij niet bij drop gebruikt, maar zetmeel zorgt daar voor de binding en dat is een plantaardig product. Verder heb je nog diverse soorten bindmiddelen zoals room eieren agar-agar custard poeder maizena aardappelzetmeel Maar gelatine is nog steeds een veilig product en word nog volop gebruik gemaakt in deserts zoals bavaroise en mousse.
||
Verwijderd
|
Citaat:
hm...even goed opassen wat ik zeg i.v.m. geheimhouding... Het is wel denkbaar dat men andere middelen zoekt voor (dierlijke) gelatine i.v.m. bse ea. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Welke stoffen zorgen hier in room, eieren en agar-agar voor? ...het is maar de vraag of gelatine een veilig product is. Zie reactie hiervoor. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bij Jamin verkopen ze wel wat gelatine vrij snoep (staat er ook vrij duidelijk op, duidelijker dan in de supermarkt iig), bij de Tuinen ook (iig bij het suikervrije snoep weet ik dat het er is) en vast ook wel in de supermarkt...maar daar kijk ik zelf zelden naar, omdat ik daar toch geen snoep koop. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Bedankt voor jullie reacties! Het blijft allemaal nog wel een beetje vaag, maar het is me met deze reacties toch al wat duidelijker geworden.
Omdat ik een iets te grote fantasie heb, heb ik moeite met het eten van dierlijke producten. Ik denk te veel na bij wat ik eet. Misschien ga ik nu wel opzoek naar producten waar geen gelatine in zit. Aan de andere kant vind ik dat ook wel overdreven. Ik ben iniedergeval blij dat ik er nu wat meer van Gelatine af weet.
|
Verwijderd
|
Eigenlijk moet je dan ook geen 'gewone' kaas eten...daar zit stremsel in (afkomstig uit de maag van een kalf)...in biologische kaas van de AH (en ook wel in andere kazen, maar die weet ik niet zo uit m'n hoofd) zit een ander soort stremsel (noemen ze ook wel 'vegetarisch stremsel'), die kaas is vegetarisch.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
toen ik nog vegetarier was (nu veganist), at ik nooit gelatine. het zit in veel toetjes en alle lekkere snoep. biologische snoep bevat eigenlijk nooit gelatine, volgens mij. en ja, het is afkomstig van botten en huiden van dieren, maar ik geloof dat koeienbotten een tijdje verboden zijn geweest of dat nu nog zijn.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eten & Drinken |
vegetarisch, ja of nee? Jsquare | 145 | 25-08-2009 16:12 | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding & Gezondheidstopic #21 flyaway | 500 | 10-03-2008 19:17 | |