Oud 25-04-2003, 18:51
Orion16
Orion16 is offline
Hoi,

Ik heb enige tijd geleden al kabels getrokken met mn vader voor een thuisnetwerkje, (de pcs zijn al helemaal geconfigureerd!) alleen hadden we eigenlijk helemaal geen goede tang. Nu heb ik die eindelijk kunnen lenen maar nu moeten de kabeltjes nog geknepen worden, iemand een idee hoe dat moet? .. Graag 'n link met duidelijke omschrijving en plaatjes erbij als het even kan, ik dacht dat Enlightenment al een keer iets had gepost voor iemand die hetzelfde vroeg maar ik kan die post niet meer vinden

Ik gebruik STP kabels, en ze moeten gewoon allemaal straight zijn.

Zo ziet het netwerk er in grote lijnen uit, vanuit alle pc's gaan kabels naar één switch, heel simpel dus

{PC1}----------------------> [_____]
{PC2}----------------------> [Switch]
{PC3}----------------------> [ __8_ ]
{PC4}----------------------> [poorts]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-04-2003, 19:27
cartman666
cartman666 is offline
ik heb helaas geen plaatjes voor je, maar ik moest een paar weken geleden voor het eerst ook zo'n UPT-tang gebruiken en dat ging vrij gemakkelijk. voor standaard kabel zorg je gewoon dat de volgorde aan beide kanten gelijk is. je stript de grote kabel zodat je alle kleine draadjes ziet, die leg je op volgorde en je duwd ze in de aansluiting. dan doe je de aansluiting in de tang, en knijpen maar.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 22:33
Talon
Talon is offline
oranje
oranje wit
groen
blauw
blauw wit
groen wit
bruin
bruin wit

zoiets is het geloof ik, maar dat is uit mijn hoofd, kan fout zijn..

ik haal ze nog weleens door elkaar

en als ze allemaal straigt moeten zijn maken de kleuren eigenljik niks meer uit.. het is toch 1 op 1..
Oud 25-04-2003, 22:57
niemand
niemand is offline
wel eraan denken dat je alleen die grote buitenmantel eraf haalt, die dunne draadjes moet je er gewoon zo in steken en dan knijpen

niet vergeten om eerst hoesjes om de kabel te doen, als je die erop wil
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 23:01
niemand
niemand is offline
Citaat:
Talon schreef op 25-04-2003 @ 23:33:
oranje
oranje wit
groen
blauw
blauw wit
groen wit
bruin
bruin wit

zoiets is het geloof ik, maar dat is uit mijn hoofd, kan fout zijn..

ik haal ze nog weleens door elkaar

en als ze allemaal straigt moeten zijn maken de kleuren eigenljik niks meer uit.. het is toch 1 op 1..
de kleuren zijn wel degelijk heel belangrijk
de Tx- en Tx+ moeten namelijk op 1 paar zitten
er zitten namelijk 4 paren van elk 2 draadjes in zo'n kabel, dat is dan kleur x en kleur x/wit
dat helpt tegen storing
ik dacht dat pen 2 en 6 een pair waren en 1 en 3
dus dat moet je even opzoeken, hier staat namelijk dat pen 1 en 2 een pair zijn en 3 en 6 een pair
Tx- en Tx+ moeten dus op een pair en Rx- en Rx+ ook
als je het niet op die manier goed doet werkt het wel, maar het kan nadelige effecten hebben voor de snelheid
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 23:03
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Je moet zeker een bepaalde volgorde aanhouden. De site als hierboven genoemd is een prima voorbeeld. De kabel is in paren van 2 getwist. Dit in verband met eventuele storing van buitenaf.
Bij korte kabels is het geen probleem maar bij grotere lengtes an het absoluut problemen opleveren als je niet de juiste kleurcode aanhoud.
Oud 26-04-2003, 09:55
Talon
Talon is offline
als je een straight kabel gebruikt, en hetzelfde kleurtje zit bij de ene connector op 1 als bij de andere connector...
dan is er toch helemaal niks aan de hand.
dus wat dat betreft maken die kleuren niks uit, die connector weet echt niet van: "hee nu is oranje aangesloten, nu doe ik het!"
terwijl als jij blauw aansluit "nee dit is de verkeerde kleur... "

als het juist signaal maar op de juiste plek binnenkomt, boeit die kleur helemaal niks, het is maar een stukje plastic
Oud 26-04-2003, 17:01
niemand
niemand is offline
Citaat:
Talon schreef op 26-04-2003 @ 10:55:
als je een straight kabel gebruikt, en hetzelfde kleurtje zit bij de ene connector op 1 als bij de andere connector...
dan is er toch helemaal niks aan de hand.
dus wat dat betreft maken die kleuren niks uit, die connector weet echt niet van: "hee nu is oranje aangesloten, nu doe ik het!"
terwijl als jij blauw aansluit "nee dit is de verkeerde kleur... "

als het juist signaal maar op de juiste plek binnenkomt, boeit die kleur helemaal niks, het is maar een stukje plastic
in principe klopt dat
maar ivm met storing is het veel beter om hierbij op de paren in de kabel te letten\
als je gewoon de instructies op een van beide eerder genoemde sites volgt, zit je kabel helemaal goed
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 18:27
Orion16
Orion16 is offline
Hee jongens bedankt allemaal! Ben nu voorzien van 'm perfect werkend netwerkje
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten