Advertentie | |
|
![]() |
|
Vivo : http://www.real.com/vivo/index.html ?
Wat is DVI (Digital Visual Interface)? De overdracht van signalen vanuit een Laptop/Notebook naar de projector gaat via de Grafische Kaart die daarvoor aan de achterzijde van de PC een RGB uitgang heeft waaraan de VGA-kabel aangesloten wordt die de verbinding vormt tussen PC en projector. Tot nu toe is deze overdracht van signalen analoog. De allerlaatste ontwikkeling is echter dat er een Digitale Grafische Kaart is ontwikkeld die zowel de informatie analoog als digitaal kan overdragen. De analoge overdracht m.b.v. de VGA-kabel, de digitale overdracht m.b.v. de DVI-kabel. PC's uitgerust met een Digitale Grafische Kaart zijn te herkennen aan de twee uitgangen, één voor de aansluiting van de VGA-kabel, de bekende RGB-uitgang en één voor de aansluiting van de DVI-kabel, de DVI-uitgang. Het ontvangende apparaat, dit kan een projector zijn, maar ook een LCD TFT Monitor (Flatpanel), moet voor digitale ontvangst een DVI ingang hebben. Digitale overdracht geeft een belangrijke verbetering van de beeldkwaliteit. Ik denk dat je hiermee het antwoord zelf kan verzinnen ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar een DVI uitgang is opzich geen must. Als je hem toch hebt, dan zou ik hem zeker wel gebruiken. |
![]() |
|
DVI (Digital Video Interface, niet Digital Visual Interface) is een digitale interface, D-SUB is een normale analoge 15-pins interface. Alleen de duurdere (betere) TFT-schermen hebben ook een DVI ingang. De meeste moderne videokaarten hebben nu ook DVI.
Geeft DVI een aanmerkelijk betere beeldkwaliteit? Niet voor CRT, het effect is hier niet of nauwelijks zichtbaar. Voor TFT wordt het een ander verhaal, TFT is al min of meer digitaal, omdat het uit een matrix bestaat, allemaal kleine vierkantjes. Dit terwijl een CRT monitor eigenlijk een projector is, waarbij het beeld nooit helemaal hetzelfde is. Bij videotests kun je heel goed het verschil tussen D-SUB en DVI zien. Bij DVI is er namelijk geen Moire effect meer. Dit is een effect dat bij bepaalde patronen het beeld gaat trillen of vervormen. Dit komt omdat de pixels af en toe op een andere plaats terecht komen. Een stilstaand (of niet bewegend) beeld, beweegt dan wel op je monitor. Bij CRT valt hier weinig aan te doen, bij TFT kun je hiervoor DVI gebruiken. DVI geeft dus wel een beter beeld, terwijl je ook geen last meer hebt van interferentie, zoals wel bij een D-SUB kabel het geval is of kan zijn. D-SUB is ook prima kwaliteit hoor, mits je een goede kabel gebruikt. Maar DVI is nét iets beter. Ik raad de volgende schermen aan: Belinea 101740 17" DVI 25ms responsetijd €507 Belinea 101910 19" DVI 25ms responsetijd €710
Laatst gewijzigd op 25-05-2003 om 23:35. |
![]() |
|
Zoals Enlightment al zei geeft DVI duidelijk een verbetering van het beeld.
Heb zelf een LG 782 LE 17" TFT monitor met een Geforce 4 TI 4200 64 Mb VGA kaart. Allereerst heb ik deze monitor met de gewone Sub D kabel aangesloten maar na enige tijd toch de DVI gaan gebruiken. Verschil is een iets helderder beeld en zeer zeker nog rustiger om naar te kijken. Het Moire effect is helemaal verdwenen. Hoe dit komt is omdat met de normale kabel op de gewone uitgang eerst het digitale signaal wordt omgezet naar een analoog signaal dat vervolgens in de monitor aangekomen weer wordt omgezet naar een digitaal signaal. Met DVI is die omzetting niet nodig dus je kunt begrijpen dat er geen verliezen zijn en dus een beter beeld als eindresultaat. TFT monitoren met DVI zijn er al heel veel. In mijn ogen was Iiyama als CRT al een topmerk maar zeker ook in de TFT markt. Ook hun 3 jarige onsite garantie is gewoon af en prima geregeld. Verder gewoon goed rondkijken en nooit een TFT monitor kopen zonder hem spelend te hebben gezien en op dode pixels te hebben gecontroleerd. Sommige fabrikanten vinden 10 dode pixels nog aanvaardbaar. Als je deze bij elkaar hebt zitten op of rond het midden van je scherm kun je na verloop van tijd wel janken dat je zo'n monitor hebt. Dode of defecte pixels zijn het beste te zien op een donkere achtergrond.
|
Pixelpolicy verschilt sterk per fabrikant. Maar als je een goed merk hebt en je betaalt ervoor, dan is de kans op een dode pixel erg klein. Af en toe gebeurt het echter wel. Maar je moet verschil maken tussen een always on of always off pixel. Always on is deze pixel b.v. fel rood op een zwarte/witte achtergrond. Always off is nauwelijks te zien. Always on is bij kwaliteitsschermen (Klasse II) max 1 pixel, voor zover ik weet. Always off mag 'ie er meer hebben. Maar dode pixels komen steeds minder voor, zeker bij de betere merken.
Verder vind ik IIyama als TFT niet aan te raden, je betaalt dan echt voor het merk. Ook zul je met TFT schermen veel minder problemen hebben dan CRT schermen. 3 Jaar garantie betaal je dan ook voor, terwijl het naar mijn mening niet nodig is. Koop een merk als Belinea, LG of Samsung.
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[TFT] 4ms of 8 ms? Nijpjes | 64 | 18-01-2006 23:39 |