![]() |
|
![]() |
http://www.nightterrors.org/
ik heb er al een site voor gevonden. Er is blijkbaar niks bovennatuurlijks aan. Sorry, ik denk dat dit in een ander forum thuishoort. Psychologie? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En 4zer, ik ben aan t kijken waar ie t beste past. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als L&G het er niet mee eens is, dat zien we dan wel weer. Het is gewoon een lastig topic ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
tja ik heb ook 1 keer gehad dat ik op de bank lag en me opeens neit kon bewegen maar dat ging na iets van een half uurtje over
ik weet nog dat ik schreeuwde naar mn broer die op de bank wou zitten van nee. laat me met rust.. ik kan niet bewegen, help ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Een paar keer meegemaakt, is echt heel vervelend, je bent wakker en wil kunnen bewegen, maar het gaat gewoon níet... Je hersenen zijn dan wel wakker, maar je lichaam nog niet. Gebeurt vaak bij nachtmerries; je wil heel snel wakker zijn, maar je lichaam zit nog in een diepe slaap.
Erg angstaanjagend, maar je kan er niet erg veel aan doen. |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik heb het zelf ook. Het is puur een lichamelijk iets en het is geen afwijking ofzo. Veel mensen zullen het ooit in hun leven wel 's meemaken. Het kan heel licht zijn en ook heel zwaar, dwz een hele zware aanval. Ik heb het altijd bij het inslapen maar het kan ook bij het wakkerworden gebeuren en gewoon tijdens de slaap. Het heet sleep paralysis (slaapverlamming). Inderdaad zijn hierdoor veel dingen als demonen e.d. mee te verklaren die je terugvindt in oude geschriften.
Er is best veel over te vinden op internet. Trouwens, er is geen medicijn voor ofzo en het komt het meest voor als je op je rug slaapt. Verder wordt het sterk in de hand gewerkt door een onregelmatig slaappatroon of als je extreem laat naar bed gaat, bv jetlag. Dit merk ik bij mezelf ook. Je zit als het ware gevangen in je eigen lichaam. Zo'n aanval kan slechts een paar seconden duren of heel lang, zoals de topicopener beschrijft. Als je eenmaal weet wat het is en je er rustig onder blijft dan kom je er veel makkelijk uit. Het heeft te maken dat een gedeelte van je hersenen nog wakker is en het andere gedeelte niet. Daardoor kan je je niet bewegen maar ben je je toch bewust dat je daar ligt. Het feit dat je je niet kan bewegen heeft te maken met de rem-slaap. Als je je zou kunnen bewegen zou je de bewegingen in je dromen ook echt in je bed maken. Het kan voorkomen dat je denkt dat je niet kan ademhalen maar dit schijnt toch niet het geval te zijn. Je kan niet bewust ademhalen vanwege de spierverslapping maar de automatische ademhaling vanuit het ademcentrum gaat gewoon verder. Deze 'interferentie' kan wel voor een onregelmatige ademhaling zorgen. Hier had ik zelf altijd erg last van, ik dacht dat ik stikte. Een aanval van sleep paralysis kan zeer beangstigind zijn. Je kan hallucineren en soms heb je je ogen open en kan je dus de kamer om je heen zien. Meestal denk je dat er iets of iemand is die je kwaad wil doen, maar je ziet dat 'wezen' niet. Je kan ook lichaamsuittredingen ervaren. Ikzelf heb zoiets wel 's meegemaakt. Ik dacht dat ik ineens op de bedrand zat en zag vaag de kamer om me heen. Het was echt een afgrijselijke ervaring. Het is tot nu toe de enige keer en het was tijdens de slaap dus niet bij het inslapen. Als het inslapen gebeurt dan voel ik het aankomen tegenwoordig. Sowieso heb ik er tegenwoordig weinig last van. Het is dus puur lichamelijk, al kan stress het misschien mede veroorzaken. Maar het slaappatroon is veel belangrijker. Misschien is het erfelijk, maar men weet sowieso nog niet precies wat de oorzaak is ervan. Trouwens het gevoel van de topicstarter dat er iemand op je zit is heel typerend voor sp. En verder kan sp een onderdeel zijn van het ziektebeeld van narcolepsie, maar als je verder geen last hebt van slaapaanvallen overdag dan hoef je niet bang te zijn dan je narcolepsie hebt.
Laatst gewijzigd op 22-06-2003 om 17:36. |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Wat gebeurt er met een pakje bij PostNL als er geen retouraddres op staat? Verwijderd | 9 | 12-10-2012 07:11 | |
Algemene schoolzaken |
wat gebeurt er met je diploma na aanmelding? XpressWay | 5 | 13-09-2009 01:57 | |
Lichaam & Gezondheid |
Wat gebeurt er eigenlijk met vet? vedetje | 5 | 30-06-2006 21:23 | |
Seksualiteit |
Wat gebeurd er als je met je hand over een jongens rug gaat? Tur-Tur-LadyS | 49 | 20-08-2003 22:56 | |
Flora & Fauna |
Wat gebeurt er met jullie huisdieren tijdens de zomervakantie?? Frida | 36 | 22-07-2002 18:43 | |
Psychologie |
Wat gebeurt er als je hulp zoekt? Anne | 12 | 24-02-2002 21:00 |