Ik heb een vraag over het personage Bint zelf, het lijkt me dat veel mensen wel het boek gelezen hebben en me vast kunnen helpen.
Een bint is een dwarsbalk vaak op een zolder, een soort steunbalk in een huis. Is dat de reden waarom Bint zo genoemd is? Is hij een soort steunbalk voor zijn eigen systeem? Aangezien hij zij systeem niet overleeft (hij stapt er immers uit), zou je toch kunnen zeggen dat de dwarsbalk het begeeft?
Of zie ik dat helemaal fout?
Mijn leraar vorig jaar zei dat het een afschuwelijk boek is voor mensen van deze generatie (mensen die nu dus 17/18 zijn). Het wordt veelal alleen gelezen omdat het zo'n dun boek is, maar volgens hem begrijpen 'wij' het boek niet. Zijn jullie het daar mee eens? Is het boek voor ons niet te begrijpen omdat wij die tijd rond 1930 niet kennen?
En nog een vraagje over de ondertitel; Bint, roman van zender.
Wie is die 'zender'? Is dat Bint die zijn leraren de boodschap van zijn systeem over laat brengen? Of is het ook De Bree die de tucht overbrengt aan 'De hel'? Maar ja, eigenlijk is De Bree dan ook een ontvanger aangezijn hij het systeem van Bint overbrengt... Wie kan me hiermee helpen?
Laatst gewijzigd op 27-06-2003 om 12:12.
|