Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: Waar geloof jij in?
God(en) 44 31.65%
niets bovennatuurlijks 31 22.30%
ik ben agnost (en ik kan dus niet weten wat er is) 25 17.99%
iets anders... 39 28.06%
Aantal stemmers: 139. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2003, 11:48
Gatara
Gatara is offline
Aangezien er nogal wat ophef bestaat tussen gelovigen en niet-gelovigen en vele discussies al snel leiden (jammer genoeg) tot geflame heb ik een poll opgesteld.
Het is niet, en ik herhaal: niet de bedoeling hierover te discussieren. Als iemand daar toch over begint te discussieren, wordt die post domweg verwijderd. (dus je bent gewaarschuwd!)
Deze regel stel ik in, omdat het anders weer op geflame leidt, terwijl het alleen even interessant is te weten waar mensen nu in geloven.
Oud 05-07-2003, 11:53
Riconoscente
Riconoscente is offline
Tsja, God, God, daar gaan mensen weer katholieke conclusies aan verbinden...toch maar voor God stemmen dan, aangezien ik wel weet wat dat voor mij inhoudt...
Oud 05-07-2003, 11:53
Gatara
Gatara is offline
Ikzelf ben agnost, domweg omdat ik van mening ben dat ik niet kan weten of er iets bovennatuurlijks is, ja dan wel nee.
Ik hoop eigenlijk dat er wel iets bestaat, zodat ik niet de idee heb dat ik beter niet geboren had kunnen worden (want waarom zou ik dan zoveel moeite (moeten) doen in mijn leven?).
Maar ik sluit ook niet uit dat we het puur toeval is dat we hier op aarde zijn en dat we slechts lichamen zijn die ontstaan en vergaan zonder dat er ook maar sprake is van iets bovennatuurlijks.
Oud 05-07-2003, 11:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 05-07-2003 @ 12:53:
Tsja, God, God, daar gaan mensen weer katholieke conclusies aan verbinden...toch maar voor God stemmen dan, aangezien ik wel weet wat dat voor mij inhoudt...
(daarom heb ik ook "en" erachter gezet in het geval mensen in meerdere goden geloven of een ander soort god waar de vele christenen/moslims/joden in geloven)
Oud 05-07-2003, 11:56
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-07-2003 @ 12:55:
(daarom heb ik ook "en" erachter gezet in het geval mensen in meerdere goden geloven of een ander soort god waar de vele christenen/moslims/joden in geloven)

Ik denk dat iedereen in principe in God gelooft als vertaling van 'het hoogste' maar dat iedereen daar iets anders mee bedoelt. (Atheïsten dus hun eigen fysieke lichaam)
Oud 05-07-2003, 11:59
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 05-07-2003 @ 12:56:

Ik denk dat iedereen in principe in God gelooft als vertaling van 'het hoogste' maar dat iedereen daar iets anders mee bedoelt. (Atheïsten dus hun eigen fysieke lichaam)
Vertaal t maar als iets bovennatuurlijks en niet het hoogste.
Oud 05-07-2003, 12:01
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-07-2003 @ 12:59:
Vertaal t maar als iets bovennatuurlijks en niet het hoogste.
Maar God hoort ook bij onze natuur.

Maar goed, zo ge wille
Oud 05-07-2003, 12:25
poesiefox
poesiefox is offline
Ik weet het niet, daar komt het op neer. Voorlopig hou ik het maar op dat wat voor mij persoonlijk te ervaren is. En dan weten de meesten hier genoeg.
Oud 05-07-2003, 12:31
Verwijderd
Agnost uiteraard, en zo hoort de rest ook te zijn
Oud 05-07-2003, 12:39
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
ReV3rEnD schreef op 05-07-2003 @ 13:31:
Agnost uiteraard, en zo hoort de rest ook te zijn
Geen discussies over geloof zei Gatara, en iets in mij zegt dat ik van jouw comment heel graag een discussie wil maken!
Oud 05-07-2003, 12:46
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 05-07-2003 @ 13:39:
Geen discussies over geloof zei Gatara, en iets in mij zegt dat ik van jouw comment heel graag een discussie wil maken!
Hij is tenminste bescheiden genoeg om toe te geven dat hij het gewoon niet zeker kan weten. ( weten =niet hetzelfde als geloven!)
Oud 05-07-2003, 12:49
fil
fil is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-07-2003 @ 12:53:
domweg omdat ik van mening ben dat ik niet kan weten of er iets bovennatuurlijks is
Van mening zijn iets niet te kunnen weten (oftwel rationeel niet benaderbaar/verklaarbaar) is toch de definitie van een mysticus?

Ik vind bovennatuurlijk altijd een beetje een ongelukkig woord. Daarmee onderschat je de rijkdom en de veelzijdigheid van de natuur. Is er dan nog iets anders dan natuur? En waar ligt dan de grens tussen gewoon natuurlijk en bovennatuurlijk?
Oud 05-07-2003, 12:52
Bezoekster
Bezoekster is offline
Ik geloof in God, de Schepper van hemel en aarde...
Ik geloof in Jezus, Christus die gestorven in aan het kruis voor mijn zonden (zonde is niet zozeer het verkeerde wat wij doen... maar het afgescheiden zijn van God, door de zondeval... ongehoorzaamheid aan Hem)
Ik geloof in Jezus Christus die de derde dag weer opgestaan is uit de doden.
Ik geloof in de Heilige Geest die in mijn hart woont en mij troost en wil leiden in mijn verdere leven...
Met mijn gehele hart houd ik van die Jezus... omdat Hij het eerst van mij hield...
God zal ook nooit loslaten wat Zijn hand eenmaal begonnen is.
Zijn Woord, de Bijbel is ook het meest actuele boek wat er bestaat. (Kijk maar eens wat er word geschreven over de anti-christ... leg dat eens naast dit forum. Kijk en vergelijk...)
Oud 05-07-2003, 13:03
D@mien
D@mien is offline
ik = atheist, dus IMO is er niets bovennatuurlijks.
Oud 05-07-2003, 13:23
Verwijderd
Citaat:
Riconoscente schreef op 05-07-2003 @ 13:39:
Als je wil discussieren, kan je me altijd toevoegen op msn. Dus laten we het topic maar heel laten dan
Oud 05-07-2003, 14:44
GeritoDM
GeritoDM is offline
God, zoals Hij Zich laat kennen door de Bijbel.
edit: En de natuur.
Oud 06-07-2003, 11:14
dark_poetry
dark_poetry is offline
meerdere goden als 1.
Oud 06-07-2003, 11:33
pe51
pe51 is offline
In religie, maar niet zoals in de bijbel, ook niet zoals in hekserij. Wél in dat er goden en godinnen zijn. En in reincarnatie. Mijn religie en ervaringen vallen eerder onder het paranormale.
Oud 06-07-2003, 17:59
Verwijderd
niets bovennatuurlijks. hoewel ik de normen en waarden uit de bijbel wel kan waarderen.
ik geloof niet in God
Oud 07-07-2003, 10:21
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
IK = Orthodox Mes. Joods
Oud 07-07-2003, 10:36
thunder110
thunder110 is offline
Weet ik niet, .

Ik ga voor de laatste optie, 'iets anders...'.
Oud 07-07-2003, 12:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 07-07-2003 @ 11:21:
IK = Orthodox Mes. Joods
Wat is Mes.?
Oud 07-07-2003, 12:41
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
mesjogge (heheheh) nee het staat ergens anders voor
Oud 07-07-2003, 13:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 07-07-2003 @ 13:41:
mesjogge (heheheh) nee het staat ergens anders voor

Voor wat dan?
Oud 07-07-2003, 15:00
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Bezoekster schreef op 05-07-2003 @ 13:52:
Ik geloof in Jezus, Christus die gestorven in aan het kruis voor mijn zonden (zonde is niet zozeer het verkeerde wat wij doen... maar het afgescheiden zijn van God, door de zondeval... ongehoorzaamheid aan Hem)
Ik geloof in de Heilige Geest die in mijn hart woont en mij troost en wil leiden in mijn verdere leven...
Met mijn gehele hart houd ik van die Jezus... omdat Hij het eerst van mij hield...
Zijn Woord, de Bijbel is ook het meest actuele boek wat er bestaat. (Kijk maar eens wat er word geschreven over de anti-christ... leg dat eens naast dit forum. Kijk en vergelijk...)

Sluit ik me helemaal (100%) bij aan.
Advertentie
Oud 07-07-2003, 23:42
TMLWKY
TMLWKY is offline
Hmmmz...
Misschien dat ik dat het beste kan aangeven met een citaat van de website van mijn geloof

Citaat:
Het Apostolisch Genootschap erkent een universeel werkzame, creërende kracht, die zich via een evolutionair proces in ontelbare vormen verwerkelijkt. Het is een mysterie, traditioneel aangeduid met God. God en schepping staan dus niet los van elkaar, maar zijn deel van een ondeelbaar geheel. De gehele schepping, ook de mens, wordt gezien als gestaltegeving Gods.
BRON: http://www.apgen.nl
Oud 07-07-2003, 23:52
Vince_007
Vince_007 is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 07-07-2003 @ 16:00:
Sluit ik me helemaal (100%) bij aan.
Ik ook!

btw : mes. = messiaans

Orthodox messiaanse Jood
Oud 09-07-2003, 10:36
gevaar
gevaar is offline
beetje weinig opties, dus toch maar iets anders
Oud 11-07-2003, 22:24
sublime
sublime is offline
ben agnost, maar ook zoekende...

oftewel, heb lang een antwoord gehad dat voor mezelf kloppend was, maar de laatste tijd ben ik er weer meer mee bezig.

maar hou t voorlopig maar op agnost
Oud 15-07-2003, 06:48
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
Vince_007 schreef op 08-07-2003 @ 00:52:
Ik ook!

btw : mes. = messiaans

Orthodox messiaanse Jood
tov tov tov

maar niet verder vertellen he
Oud 15-07-2003, 09:23
Verwijderd
Ik geloof in mijzelf..
Oud 15-07-2003, 09:38
Tjaslon
Tjaslon is offline
Ik geloof in alles wat, op de één of andere manier, valt te bewijzen. Ik geloof dat als je een goede hypothese hebt, dat je deze kan bewijzen door een voorspelling te doen. Ik geloof niet in iets omdat het traditie is, ik geloof niet in iets op de grond van de autoriteit van een persoon die toevallig een boek heeft geschreven en ik geloof al helemaal niet in de openbaringen van anderen, vooral niet die van godsdienstigeleiders.
Oud 15-07-2003, 19:55
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Zijn Woord, de Bijbel is ook het meest actuele boek wat er bestaat. (Kijk maar eens wat er wordt geschreven over de anti-christ... leg dat eens naast dit forum. Kijk en vergelijk...)
Ik sluit me hier ook 100% bij aan
Oud 16-07-2003, 05:34
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Jezus was gewoon een jood, die, net als zovelen joden in die tijd in de stad Jeruzalem gekruizigd werd omdat hij er een andere mening op nahield dan het bestuur van de stad. Toen vond een of andere gast dat jezus (JESHUA) wel wat had en werd het een religie!
Oud 16-07-2003, 08:46
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Toen vond een of andere gast dat jezus (JESHUA) wel wat had en werd het een religie!
Je kunt nooit een religie baseren op een persoon, van wie je denkt dat 'Hij wel iets heeft' en dan zoveel aanhangers, in de loop der eeuwen, vergaren.

Als ik vind dat, bijvoorbeeld, Marco Borsato 'wel iets heeft', dan richt ik het Borsatoïsme op, maar zou mijn godsdienstje dan net zo populair worden als het Christendom?
Oud 16-07-2003, 23:16
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 16-07-2003 @ 06:34:
Jezus was gewoon een jood, die, net als zovelen joden in die tijd in de stad Jeruzalem gekruizigd werd omdat hij er een andere mening op nahield dan het bestuur van de stad. Toen vond een of andere gast dat jezus (JESHUA) wel wat had en werd het een religie!

Lekker sterk Frits
Oud 17-07-2003, 01:51
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
Pete Bas schreef op 16-07-2003 @ 09:46:
Je kunt nooit een religie baseren op een persoon, van wie je denkt dat 'Hij wel iets heeft' en dan zoveel aanhangers, in de loop der eeuwen, vergaren.

Als ik vind dat, bijvoorbeeld, Marco Borsato 'wel iets heeft', dan richt ik het Borsatoïsme op, maar zou mijn godsdienstje dan net zo populair worden als het Christendom?
toch is het christendom wel zo ontstaan, of je het wilt geloven of niet............
Oud 17-07-2003, 08:48
Tjaslon
Tjaslon is offline
Open maar een topic, over het Christendom wel of niet enkel door Jezus van Nazareth is ontstaan. Ik herhaal een mod:
Citaat:
Gatara schreef op 05-07-2003 @ 12:48:
Het is niet, en ik herhaal: niet de bedoeling hierover te discussieren.
Oud 17-07-2003, 23:37
merav
merav is offline
het is wel waar joshua was in opstand gekomen omdat hij het niet mee eens was met wat het men toen zei hij is zijn eigen weg op gegaan en heeft daarbij een hele groep meegenomen en dat is uitgegroeid tot het christendom
Oud 21-07-2003, 18:31
flaming-christ
flaming-christ is offline
ik geloof in helemaal niks
ik kan me gewoon niet voorstellen dat er iets is wat ons gecreeerd heeft of dat er als je dood bent een weg naar een andere wereld(om het zo maar te zeggen) is. als je dood bent ben je dood, niks meer niks minder. zo denk ik, maar als anderen anders denken is dat alleen maar goed
Oud 22-07-2003, 22:38
[Het Engeltje]
[Het Engeltje] is offline
Ik ben agnost. Er zal wel iets zijn of misschien ook niet. Ik zou het niet weten. Wil er eigenlijk wel graag achterkomen.
Oud 26-07-2003, 17:54
lovetear
lovetear is offline
Ik stemde agnost, ik hoop dat dat ooit nog anders wordt, maar ik ben bang dat dat er niet in zit.
Oud 27-07-2003, 23:41
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 15-07-2003 @ 07:48:
tov tov tov

maar niet verder vertellen he
geintje, ik heb ze allemaal nog gewoon op een rijtje ben gewoon moderne orthodox...
Oud 28-07-2003, 18:07
Miss Helena
Miss Helena is offline
Ik geloof in God.
Oud 29-07-2003, 00:52
JJzD
JJzD is offline
JHWH, de Schepper van dit heelal, vader van iedereen.
met wie wij een persoonlijke relatie mogen hebben door het offer van Jezus (overigens is er in de verlichting geprobeerd "een eigen religie" op te richten, maar dat is niet van de grond gekomen)
Dat offer en dat leven werd in meer dan 800 profetien in het oude testament voorspeld en zijn allemaal letterlijk vervuld.
En in de heilige Geest, degene die onze voorspraak is bij de Vader.
Gemeenschap van de gelovigen, opstanding uit de doden en een eeuwig leven voor degene die de naam van Jezus hebben aangenomen
Oud 29-07-2003, 13:49
damaetas
damaetas is offline
damn, verkeerd gedrukt
ik heb op agnost geduwd maar het moest "niets bovennatuurlijk" zijn.
Oud 29-07-2003, 14:45
Verwijderd
ik heb op iets anders gestemd. ik geloof wel in een god en een godin maar dat zijn dan niet een mannetje en een vrouwtje die van boven alles besturen ofzo. het zijn krachten uit de natuur. de mannelijke en de vrouwelijke kracht die samen voor veel beweging zorgen.
Oud 29-07-2003, 18:44
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Ik heb gestemd op iets anders. Ik geloof namelijk in de wetenschap. Volgens mij is dit wel degelijk ook een soort van geloof, omdat het ook een waarheid probeert te vormen over het wel en het wee van het leven.
Oud 30-07-2003, 19:25
Suziewafel
Suziewafel is offline
Ik geloof niet in God, Jezus of wie dan ook. Toen ik in groep acht voor de keuze stond om m'n vormsel te doen, hoefde dat voor mij ook niet. Ben wel gedoopt en heb mijn communie gedaan, maar in groep 4 besef je je ook nog niet zoveel. Het hele scheppingsverhaal vind ik maar onzin, je kunt niet zomaar uit het niets een wereld creeën. Maar stieken hoop ik wel dat er iets is, daar boven..
Oud 01-08-2003, 21:27
ranonkel
ranonkel is offline
Ik geloof in God de almachtige vader,
schepper van hemel en aarde.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten