Oud 08-07-2003, 17:00
Hit and Run
Hit and Run is offline
Okay, ik weet niet of dit het juiste forum is hiervoor. Zo niet dan hoop ik dat iemand me vertelt waar die wel hoort, want ik ben uit eigen belang zeer geinteresseerd in het volgende:

Stel je woont thuis en werkt bij je vader's bedrijf. Je bent geen werknemer, maar zit in een VOF die dus ten allen tijde opgezegd kan worden wanneer 1 van de deelnemers ermee kapt. Ik ben ouder dan 21. Stel dat je nu een gigantische ruzie krijgt met je vader / baas, de VOF wordt opgezegd en jij wordt het huis uitgetrapt. Waar kun je dan terecht en waar moet je allemaal voor zorgen / op letten?

Ik zal iig gelijk werk moeten zoeken en onderdak moeten vinden lijkt me. Nu weet ik dat het moeilijk is om een kamer of woning te vinden, zijn er voor gevallen als deze spoedlijsten ofzo? En waar moet ik dan precies zijn?

Wat voor gevaren loeren op mij door de VOF? Ik weet bijv. al dat hij belasting zal kunnen vorderen over de periodes die nog niet door hem betaald zijn (het is zo geregeld dat hij dit voor mij betaalt en ik mijn geld dmv voorschotten krijg).

Waar moet ik nog meer zoal op letten?

NB: Ik wil geen reacties als "wat voor problemen zijn er dan tussen jou en je pa? kun je er iets aan doen?". Het gaat mij puur erom dat ik weet wat ik zoal zou moeten doen en regelen mocht het ooit zover komen.

Ik dank iedereen die met iets nuttigs komt
Oud 08-07-2003, 19:46
Verwijderd
Naja het is een VOF, dus jij bent volledig aansprakelijk voor alle schulden. Verder heb je natuurlijk wel recht op deel van de bezittingen van de VOF.

Je moet ook even kijken hoe het zit met de verzekering; waarschijnlijk heb je een speciale verzekering voor ondernemers.

Wat ik zou doen? Zoveel mogelijk geld bij elkaar schrapen en een kamer huren. (klein en goedkoop) niet voor een jaar maar gewoon voor kortere tijd. Dan zo snel mogelijk achter een baan aangaan. Inschrijven bij uitzendbureaus enzo en je verzekering regelen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 19:50
Verwijderd
Je spullen kan je een tijdje opslaan bij vrienden/familie of bij een selfstorage-unit. Daar kan je goedkoop je teveel aan troep opslaan.

Tip: zorg dat je altijd een reserve hebt op je eigen bankrekening dat je meteen cash opneemt als het misgaat. Ik denk dat je met een € 1500 euro een aardig eind komt (als je snel werk vind) Verder kan je eventueel al een creditcard aanvragen, alleen voor noodgevallen. Zodat je meteen een hotelkamer/motelkamer kan boeken. Ok, je zit dan met een schuld maar beter als op straat slapen toch...
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 07:52
Verwijderd
Citaat:
Hit and Run schreef op 08-07-2003 @ 18:00:
Okay, ik weet niet of dit het juiste forum is hiervoor. Zo niet dan hoop ik dat iemand me vertelt waar die wel hoort, want ik ben uit eigen belang zeer geinteresseerd in het volgende:

Stel je woont thuis en werkt bij je vader's bedrijf. Je bent geen werknemer, maar zit in een VOF die dus ten allen tijde opgezegd kan worden wanneer 1 van de deelnemers ermee kapt. Ik ben ouder dan 21. Stel dat je nu een gigantische ruzie krijgt met je vader / baas, de VOF wordt opgezegd en jij wordt het huis uitgetrapt. Waar kun je dan terecht en waar moet je allemaal voor zorgen / op letten?

Ik zal iig gelijk werk moeten zoeken en onderdak moeten vinden lijkt me. Nu weet ik dat het moeilijk is om een kamer of woning te vinden, zijn er voor gevallen als deze spoedlijsten ofzo? En waar moet ik dan precies zijn?

Wat voor gevaren loeren op mij door de VOF? Ik weet bijv. al dat hij belasting zal kunnen vorderen over de periodes die nog niet door hem betaald zijn (het is zo geregeld dat hij dit voor mij betaalt en ik mijn geld dmv voorschotten krijg).

Waar moet ik nog meer zoal op letten?

NB: Ik wil geen reacties als "wat voor problemen zijn er dan tussen jou en je pa? kun je er iets aan doen?". Het gaat mij puur erom dat ik weet wat ik zoal zou moeten doen en regelen mocht het ooit zover komen.

Ik dank iedereen die met iets nuttigs komt
je kan terecht bij familie/vrienden.. je moet er op letten dat je jouw geld krijgt.

er zijn geloof ik geen spoedlijsten. Maar meestal is er genoeg aanbod en ook genoeg plek waar je meteen inkan, tot die tijd heb je vast familie/vrienden waar je terecht kan//

Tja in een erg geval kan jij al het geld dat jij in de VOF heb gestoken verliezen vrees ik.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 10:50
poesiefox
poesiefox is offline
Wat er gebeurt, is destijds opgenomen in het VOF contract, in het artikel over ontbinding. Hoe is de winstverdeling geregeld? Is er een non-concurrentiebeding? En de zeggenschap? De aansprakelijkheid?

Ik weet er wel iets van, ik stel ze ook wel eens op, dus als je advies wilt, moet je maar even het VOF contract mailen. Alicia weet mijn adres wel.

Wat ik wel bijna met zekerheid durf te zeggen, is dat je niet van de ene dag op de andere dag uit een vof gezet kunt worden. Er is altijd een opzegtermijn. Op staande voet ontslagen worden kan niet tussen vennoten. Een opzegtermijn geldt vaak niet ingeval van fraude, maar dat zal bij jullie wel niet het geval zijn.

Ik heb het zelf ook meegemaakt hoor, een zeer hoog oplopende ruzie thuis, en gedreigd worden met eruit gezet worden. Zo heet wordt de soep echter niet gegeten, je bent nog altijd hun kind en je moeder is er ook nog.

Beschouw het wel als een indicatie dat het zo zoetjes aan tijd word om op jezelf te gaan.
Oud 17-07-2003, 19:49
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
-> werk & geld?

verder ben ik het eens met al het bovenstaande
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 09:15
poesiefox
poesiefox is offline
Een vof houdt van rechtswege op te bestaan als er nog maar 1 vennoot overblijft. Dus al je met zijn tweeen in een vof zit, en een vennoot zegt op, dan is de overgebleven vennoot een eenmanszaak geworden. Het is niet dat de zaak dan niet meer bestaat, maar juridisch is het een ander soort onderneming. Het verschil is niet zo groot hoor, want de aansprakelijkheid voor een vennoot of een kleine zelfstandige zijn gelijk: je zit er met je hele hebben en houden in. Jij BENT de zaak.

Als een vennoot opzegt, en er blijven nog minimaal twee andere vennoten achter, dan blijft de vof gewoon bestaan.

Een vof is transparant, zoals dat heet. De fiscus kijkt door de vof heen naar de achterliggende vennoten, en stuurt ze allemaal afzonderlijk een Inkomstenbelastingaanslag. Er gaat niet een aanslag naar de vof, alleen voor de BTW is dat wel het geval.

Als de vof schulden heeft, moeten de vennoten dat uit hun eigen zak bijpassen.

Als je dat allemaal niet wilt, moet je een BV oprichten.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten