Oud 10-07-2003, 23:13
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
De stelling is als volgt:

Ben je het eens dat HDD fabrikanten de type's nogal "ruim" nemen?

Ik heb nl. pas een nieuwe Maxtor 80 gigabyte hard-disk gekocht en nu in windows blijkt dat deze maar 76,5 gigabyte is.
Nu neem ik dat voor lief want zoveel krijg ik van me lang zal ze leve niet vol (LAN's uitgesloten dan )

Maar als je het anders bekijkt, dit is wel 3,5 gig. aan verlies. Vroeger was dit onnoemelijk veel!

Ben je het dus eens met deze stelling of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2003, 23:45
niemand
niemand is offline
Hij is helemaal geen 80GB, maar 80 miljard bytes. Oftewel iets van 76GB.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 00:32
Methuselah
Methuselah is offline
Mja, mijn 40GB is ook maar zo'n 37.5 ongeveer...

Het is niet 't einde van de wereld, maar tja, als je als onwetende koopt, word je altijd bedot
Oud 11-07-2003, 01:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mooie smokkelmethode van deze industrie ja.

Zij houden het decimale stelsel aan, dus:
1 kiloByte = 1000 Bytes (10^3)

Dit terwijl computers met een binair stelsel werken:
1 kiloByte = 1024 Bytes (2^10)

Zo krijg je dat 1GB eigenlijk 0,93GB is. 7% minder. Ze snoepen dus 7% af dmv marketingtruucjes.

Valt beetje in dezelfde categorie als DDR PC2100 noemen tewijl SDR PC133 is. Bij PC133 slaat 133 op de busfrequentie (133MHz), bij DDR slaat 2100 op de maximale bandbreedte (2.1GB/s), PC266 was een veel korrektere benaming geweest, maar is pure marketing.

Jammer hoor.. als je zo je geld moet verdienen.

Laatst gewijzigd op 11-07-2003 om 15:52.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 07:42
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Ach tja, poepoe, mijn 80GB maxtor ook keurig 76 en een beetje

Da's al jaren zo, de tijd dat je een 2,1 GB kocht waar ook echt 2,1 gb opstond is ver achterons (hoewel die lompe ouwe Quantum Bigfoot 5 1/4 inch het nog steeds perfect doet in mn server
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 15:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Daar gaat het niet om, 1KB = 1024B, zo werkt dat in de informatica.

Dus of ze maken hun 80GB schijf keurig 74GB of ze zetten er 80.000.000.000 bytes op.

Dit is een voorbeeld van de vele naaitruucjes van verschillende bedrijven. Als je zo je geld moet verdienen, scoren ze heel laag bij mij.
Oud 11-07-2003, 15:58
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-07-2003 @ 16:55:
Daar gaat het niet om, 1KB = 1024B, zo werkt dat in de informatica.

Dus of ze maken hun 80GB schijf keurig 74GB of ze zetten er 80.000.000.000 bytes op.

Dit is een voorbeeld van de vele naaitruucjes van verschillende bedrijven. Als je zo je geld moet verdienen, scoren ze heel laag bij mij.
Dan scoort elk hardware-bedrijf dus laag bij je? En wat met AMD dan, jouw stokpaardje? (Ik ben ook wel 'n AMD-fan hoor, alhoewel ik al 'n 700MHz Duron heb doorgebrand gehad )
Oud 11-07-2003, 16:36
M@rco
M@rco is offline
Idd... op mijn 120GB schijf staat "123,5GB" maar als alles eenmaal draait dan blijft daar nog 115 oid van over. :/

Maar aan de andere kant, 123,5GB krijg ik van m'n levensdagen niet vol, en 115 ook niet, dus zoveel maakt het mij niet uit.
Oud 11-07-2003, 17:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Offtopic: What about AMD?
Die vervalst geen benchmarks (SysMark) en doet niet aan concurrentievervalsing.
Oud 11-07-2003, 18:00
Verwijderd
Pf, dat stelsel gebruiken fabrikanten al sinds die krengen op de markt zijn. Ga je je daar nou ineens druk om maken? Big deal.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 18:40
Verwijderd
Precies. Ik zie het probleem niet.

Een megabyte is zoals al uitgelegd 1024 kilobytes en een kilobyte is 1024 bytes. Een megabyte is dus 1024 * 1024, oftewel 1048576 bytes.

Fabrikanten gebruiken altijd de berekening 1000 * 1000. Dat is al zo sinds de eerste 10 Gb NEC en IBM-schijven, dus helemaal niks "HDDs op dit moment". Je weet gewoon dat een schijf van 40 Gb die je koopt (ongeveer) 40.000.000 bytes is. Dat komt dus neer op 38,7 Gb.

Misleiding? Éigenlijk wel, want de aanduiding 'Gb' wordt wél gebruikt, maar de bijpassende correcte rekenmethode níet. 1000 * 1000 is gewoon geen gigabyte, punt. Maarja, waar hebben we het over. De industrie doet dit al bijna twee decennia lang, dus als je er ondertussen nog niet achter was heb je onder een steen geleefd of neem je jezelf als tweaker niet echt serieus.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 21:49
M@rco
M@rco is offline
http://physics.nist.gov/cuu/Units/prefixes.html
Citaat:
Because the SI prefixes strictly represent powers of 10, they should not be used to represent powers of 2. Thus, one kilobit, or 1 kbit, is 1000 bit and not 210 bit = 1024 bit. To alleviate this ambiguity, prefixes for binary multiples have been adopted by the International Electrotechnical Commission (IEC) for use in information technology.
Oud 11-07-2003, 21:50
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik zou als bedrijf juist hier een mooie kans zien om te profileren. Bij ons krijg je echte GB, wij doen niet aan marketingtruucjes en GB = GB, etc.

Wat maakt die 7% extra nou uit qua produktiekosten?

Kan juist een mooie manier zijn voor de bedrijven om de sympathie van klanten te winnen. En als er één over het gek is volgt de rest automatisch, zo ook met verlagen van garantietermijn van 3 naar 1 jaar, de overstap van 5400rpm naar 7200rpm en de 8MB cache hype.
Oud 11-07-2003, 22:52
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Als er 80 GB op mn HDD staat wil ik ook 80 GB KRIJGEN!!

Net als een AMD XP2400+

ALs je dit zo ziet staan als n00b denk je, ah chill, 2400 Mhz terwijl het geeneens 2 Ghz is! Dat is toch nepperij?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 07:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Vaal schreef op 11-07-2003 @ 23:52:
ALs je dit zo ziet staan als n00b denk je, ah chill, 2400 Mhz terwijl het geeneens 2 Ghz is! Dat is toch nepperij?
Als de kloksnelheid de prestatie (performance) van een processor zou aanduiden wel ja. Maar MHz zegt niets, 1MHz kan in theorie sneller zijn dan 9000GHz. Dus nep is het niet.

Ik zou juist zeggen dat het makkelijk is voor newbies, om processors van intel en AMD te kunnen vergelijken. Boven de 2700+ houdt deze vergelijking op overigens, Intel met 200MHz FSB is stukken sneller dan gelijkgepositioneerde AMD Barton's. Sowieso ben ik niet kapot van de Barton.

Terug naar hardeschijven:
Aantal GB van een schijf is wel een constante en van belang, namelijk hoeveel er op past. Ook leuk als je 840GB (720GB array) hebt gekocht en er blijft maar 650GB van over.
Oud 12-07-2003, 07:46
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-07-2003 @ 08:39:
Sowieso ben ik niet kapot van de Barton.

Offtopic: Ah eindelijk iemand die het begrijpt, ik ben nl. helemaal niet kapot van AMD
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 07:53
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Vaal schreef op 12-07-2003 @ 08:46:
Offtopic: Ah eindelijk iemand die het begrijpt, ik ben nl. helemaal niet kapot van AMD
Wat dat laatste met dat eerste te maken heeft is mij een raadsel.
Oud 12-07-2003, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Vaal schreef op 12-07-2003 @ 08:46:
Ik vond de Pentium II een fantastische processor, maar de oorspronkelijke Pentium 4 suckte ook hard ass. Ook compleet los van elkaar staand en irrelevant.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 18:19
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
Sowieso ben ik niet kapot van de Barton.
Dat bedoel ik, ik hou helemaal niet van AMD's over het algemeen
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 19:04
unpopular
unpopular is offline
Citaat:

Terug naar hardeschijven:
Aantal GB van een schijf is wel een constante en van belang, namelijk hoeveel er op past. Ook leuk als je 840GB (720GB array) hebt gekocht en er blijft maar 650GB van over.
FF terug ontopic (als is het offtopic ook wel leuk )

Met het voorbeeld van Enlightenment zie je echt hoe lomp de bereking eigenlijk ism eigenlijk is het gewoon niet normaal. Kijk dat je bij een 2G 100mb mist is mss tot daar aan toe maar dat je 100G gaat missen wordt toch echt erg
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 09:53
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Vaal schreef op 12-07-2003 @ 19:19:
Dat bedoel ik, ik hou helemaal niet van AMD's over het algemeen
Oke maar waarom schrijf je dan dat ik je begrijp, want dat je AMD niet mag begrijp ik namelijk niet. Dus de link tussen mijn quote en jouw reaktie is me nog steeds niet duidelijk.
Oud 14-07-2003, 10:19
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-07-2003 @ 10:53:
Oke maar waarom schrijf je dan dat ik je begrijp, want dat je AMD niet mag begrijp ik namelijk niet. Dus de link tussen mijn quote en jouw reaktie is me nog steeds niet duidelijk.
Jij zegt dat je niet kapot bent van de barton, aangezien iedereen in mn omgeving de barton de hemel in prijst (of prijsd) terwijl ik er een spuughekel aan heb. En daarom merk ik op dat er eindelijk nog iemand is die óók een hekel heeft aan barton's.

Snap je het nu? Nee? Oke, dan maar niet, terug ontopic
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 13:14
Verwijderd
Citaat:
Vaal schreef op 14-07-2003 @ 11:19:
Jij zegt dat je niet kapot bent van de barton, aangezien iedereen in mn omgeving de barton de hemel in prijst (of prijsd) terwijl ik er een spuughekel aan heb. En daarom merk ik op dat er eindelijk nog iemand is die óók een hekel heeft aan barton's.

('t Kofschip --> prijsT)
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 15:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Vaal schreef op 14-07-2003 @ 11:19:
Als ik het goed begrijp heb jij sowieso een hekel aan AMD (ik heb nog geen objectieve argumenten gehoord), en ben ik niet zo kapot van de Barton, net als ik niet kapot ben van de P4 Willamette en hoger geklokte Northwoods die veels te warm worden. Intel Prescot 3.4GHz, intrede in Q3, gaat wel flink kont schoppen.

Intel moet ook wel, want Athlon 64 komt ook in september.

Tot zover AMD-Intel.
Citaat:
Dobermann schreef op 14-07-2003 @ 14:14:
('t Kofschip --> prijsT)
Fokschaap!

Kofschip is stom, dat woord bestaat geeneens.
Oud 14-07-2003, 16:52
Verwijderd
Blijkbaar weet je niet zoveel van klassieke scheepvaart als van computers
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2003, 17:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hehe, misschien

Wat betekent het dan? Mijn Euroglot kent het niet. Ahh..

Van Dale:

kof·schip (het ~)
1 platboomd zeilschip met scherpe voor- en achtersteven => kof

Woei!
Oud 14-07-2003, 17:26
unpopular
unpopular is offline
denk dat de nare man meer zoiets bedoelde : http://members.lycos.nl/WarkumsErfskip/id121.htm
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 21:11
Verwijderd
Vind t zonde om een compleet nieuw topic te openen voor een simpele vraag. Nou heb ik wel eens een HD op de kop/zijkant/scheef in me computer gehad als ik ff snel wat wilde kopieren van een ander zonder tientallen cd's te hoeven branden en kopieren. Maar is het schadelijk voor een HD om het altijd op de kop te monteren? Dit ivm met me waterkoeling.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 21:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Wes schreef op 14-07-2003 @ 22:11:
Vind t zonde om een compleet nieuw topic te openen voor een simpele vraag. Nou heb ik wel eens een HD op de kop/zijkant/scheef in me computer gehad als ik ff snel wat wilde kopieren van een ander zonder tientallen cd's te hoeven branden en kopieren. Maar is het schadelijk voor een HD om het altijd op de kop te monteren? Dit ivm met me waterkoeling.
Voor zover ik weet is het geheel verticaal danwel geheel horizontaal monteren niet schadelijk. Schuin kan wel schadelijk zijn en vooral G krachten kunnen ze niet goed tegen, dit b.v. als je tegen de kast stoot, hem een flinke tik of schop geeft ( doe ik nooooit ) of je de kast laat omvallen. Dat laatste betekent einde HDD in de meeste gevallen.

Maar zo fragiel zijn ze nou ook weer niet, verticaal moet ook prima lukken. Alleen ik zou het dan wel tijdelijk houden, daarna weer netjes horizontaal, just to be sure.

Gaat immers om je waardevolle data.
Oud 14-07-2003, 22:22
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-07-2003 @ 22:29:
Voor zover ik weet is het geheel verticaal danwel geheel horizontaal monteren niet schadelijk. Schuin kan wel schadelijk zijn en vooral G krachten kunnen ze niet goed tegen, dit b.v. als je tegen de kast stoot, hem een flinke tik of schop geeft ( doe ik nooooit ) of je de kast laat omvallen. Dat laatste betekent einde HDD in de meeste gevallen.

Maar zo fragiel zijn ze nou ook weer niet, verticaal moet ook prima lukken. Alleen ik zou het dan wel tijdelijk houden, daarna weer netjes horizontaal, just to be sure.

Gaat immers om je waardevolle data.
Ok, dan gaat ie er op de kop erin, dan kan ik namelijk me hd in me resevoir inbouwen
Met citaat reageren
Oud 15-07-2003, 08:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Wes schreef op 14-07-2003 @ 23:22:
Ok, dan gaat ie er op de kop erin, dan kan ik namelijk me hd in me resevoir inbouwen
Klinkt cool

Als het af is wil ik wel plaatjes zien enzo. =)
Oud 15-07-2003, 10:51
Harrie
Harrie is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 14-07-2003 @ 14:14:
('t Kofschip --> prijsT)

Citaat:
Enlightenment schreef:

Fokschaap!
Kofschip is stom, dat woord bestaat geeneens.
mja.. maar als je 'iedereen het de hemel in prijst' oftwel 'hij prijst' met 't kofschip of Fokschaap wilt gaan uitzoeken was ik toch maar een x naar die les gegaan in het verleden ipv nerdjes te gaan worden...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 09:45
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Harrie schreef op 15-07-2003 @ 11:51:
mja.. maar als je 'iedereen het de hemel in prijst' oftwel 'hij prijst' met 't kofschip of Fokschaap wilt gaan uitzoeken was ik toch maar een x naar die les gegaan in het verleden ipv nerdjes te gaan worden...
Dat gaat prima samen lijkt me. Wel jammer hoe weinig mensen de basisdingen (stam+t etc) van onze Nederlandse taal weten.

Maar dat is een heel andere discussie.
Oud 18-07-2003, 19:28
Verwijderd
Vraag me eigenlijk 1 ding af. Waar staat een HD het meest zijn warmte af? Is dat ze zijkanten of de boven of onderkant?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 20:02
thisisfun
thisisfun is offline
Mijn MP3 speler van Creative hoort 128MB te hebben maar als ik daar bij eigenschappen doe staat er maar 124.5MB. Alleen er kan wel 126.6MB op, misschien ook wel 128MB maar da theb ik nog niet geprobeerd!
Oud 18-07-2003, 20:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Wes schreef op 18-07-2003 @ 20:28:
Vraag me eigenlijk 1 ding af. Waar staat een HD het meest zijn warmte af? Is dat ze zijkanten of de boven of onderkant?
De cachechip, en gewoon de motor en de platters, deze draaien met hoge snelheid rond in een omgeving met lucht, dat veroorzaakt wrijving en daarom worden hardeschijven zo warm.

Niet specifiek op één punt dus. Vaak is het oppervlak zwart en met ribbels, zodat de warmte-dissipatie maximaal is.
Oud 18-07-2003, 21:46
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-07-2003 @ 22:29:
Schuin kan wel schadelijk zijn
Hehehehe.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic: