Oud 17-07-2003, 15:12
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Ik heb dus vandaag een Sun SparcStation 4 gekregen als afscheidskadotje van mn werk, en deze wil ik gaan gebruiken om mn P100 servertje te vervangen.

Hierop draait Apache, PHP4, MySQL, IMap, POP3 en SMTP.
Solaris is geen optie voor mij, aangezien ik daar neit over beschik en dat te lastig vind.

Met Linux heb ik (redelijk) veel ervaring, dus dat gaat het worden.
Maar welke distributie dan?
RedHat's laatste Sparc distro was 6.2.
Splack en Auroralinux (Slackware sparc port en redhat 7.3 port) zijn nog in beta.
Suse 7.3 is er wel voor sparc, maar is alweer een oudje (oktober 2001).
NetBSD is ookal geen optie, aangezien dit een BSD variant is en geen Linux is dus
Debian heeft zijn V3 ook voor Sparc gereleased, maar is volgens mij meer bedoeld als workstation dan als server.
Gentoo heeft een 1.1alpha versie voor Sparc, maar of dat nou wat is?

Wie heeft er hier ervaring met Linux op een sparcstation, en wat raden jullie mij aan?

Danke
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2003, 17:22
dystopia
dystopia is offline
Een 'gewone' sun4 dus. First officially released with Debian 2.1. This port runs on the Sun SPARCstation series of workstations, as well as some of their successors in the sun4 architectures. Bron

Dat het beestje 'workstation' heet, betekent niet dat je het niet als server kunt gebruiken. Zo heb je ook Alpha workstations die Windows NT draaide welke je nu gewoon met Linux/BSD/OpenVMS/Tru64 in kunt zetten als server.

Hoewel ik betwijfel of dat snel gaat lopen met Apache ed. Hangt er ook vanaf wat er verder voor hardware in zit, hoeveel hits, etcetera, hetgeen je niet vertelt.

Ik zou Deb/Woody doen. Makkelijk te onderhouden, niks compileren, prima te patchen ed. via console. Da's fijn. Mgoed is persoonlijke keus enzo.
Oud 17-07-2003, 17:47
niemand
niemand is offline
Linux op sparcstation4 heb ik geen ervaring mee, alleen Open en NetBSD.

Ik denk dat je dit zeker om kan zetten, over het algemeen trekt mijn sparcstation4 85mhz (er zijn er meerdere) een P100 er makkelijk uit.

Enige waar die van mij op onderuit gaat is SSL connections. SSH connection maken gaat ontzettend traag. Maar het kan anders zijn bij andere clock snelheid en ander OS.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 19:33
DEChengst
DEChengst is offline
Doe die machine een plezier en zet er gewoon Solaris op
Oud 17-07-2003, 20:17
niemand
niemand is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 17-07-2003 @ 20:33:
Doe die machine een plezier en zet er gewoon Solaris op
Die Sparcstation4 van mij heeft maar 32MB ram, trekt ie solaris wel?
Een ouwere versie waarschijnlijk wel, maar waar moet ik die ooit vandaan halen? Bij Sun kan ik er niks over vinden.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 22:17
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
dystopia schreef op 17-07-2003 @ 18:22:
Een 'gewone' sun4 dus. First officially released with Debian 2.1. This port runs on the Sun SPARCstation series of workstations, as well as some of their successors in the sun4 architectures. Bron

Dat het beestje 'workstation' heet, betekent niet dat je het niet als server kunt gebruiken. Zo heb je ook Alpha workstations die Windows NT draaide welke je nu gewoon met Linux/BSD/OpenVMS/Tru64 in kunt zetten als server.

Hoewel ik betwijfel of dat snel gaat lopen met Apache ed. Hangt er ook vanaf wat er verder voor hardware in zit, hoeveel hits, etcetera, hetgeen je niet vertelt.

Ik zou Deb/Woody doen. Makkelijk te onderhouden, niks compileren, prima te patchen ed. via console. Da's fijn. Mgoed is persoonlijke keus enzo.
Ik ben nu debian 3.0 aan het downloaden, alle 6 cd's maar
Dankjewel

[QUOTE]niemand schreef op 17-07-2003 @ 18:47:
[B]Linux op sparcstation4 heb ik geen ervaring mee, alleen Open en NetBSD.

Ik denk dat je dit zeker om kan zetten, over het algemeen trekt mijn sparcstation4 85mhz (er zijn er meerdere) een P100 er makkelijk uit.[B][QUOTE]

Dat is dus ook mijn idee Die Sun moet een stuk beter lopen als mijn terug geklokte P166@100, al is het alleen doordat alles scsi is (hdd intern scsi en cdrom extern, met een soort van cartrigd cd, heel stoer).

K weet neit precies welke kloksnelheid die van mij heeft, maar hij heeft wel 64mb ram Dus hij loopt iig sneller dan een P100 met 64mb schat ik zo

Citaat:
Enige waar die van mij op onderuit gaat is SSL connections. SSH connection maken gaat ontzettend traag. Maar het kan anders zijn bij andere clock snelheid en ander OS.
Maar dat ligt toch neit aan de sun zelf? Da's denik eerder een probleem van je ssh/ssl zelf? Lijkt me stug dat alles er sneller op werkt, behalve ssh/sll .

Citaat:
niemand schreef op 17-07-2003 @ 21:17:
Die Sparcstation4 van mij heeft maar 32MB ram, trekt ie solaris wel?
Een ouwere versie waarschijnlijk wel, maar waar moet ik die ooit vandaan halen? Bij Sun kan ik er niks over vinden.
Solaris is voor de sparcstations ontworpen, dus het loopt er perfect op. Momenteel staat op mijn sparcstations solaris 8 (SunOS 2.8 dus) en dat loopt perfect met openwindows wat ze op mn werk erop draaien.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 22:24
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Ik heb even mn sun open gemaakt (mn monitor komt morgen pas) en ben tot de conclusie gekomen dat er een 110MHZ processor inzis (namelijk de STP1012PGA-110, MB86904).

Deze Sun heeft dus blijkbaar ooit een upgrade kit gehad, en dat vind ik nattuurlijk tataal neit erg.

Kortom, hij zou dus makkelijk sneller meoten zijn dan een P100 denkikzo?

Het aantal hits valt wel mee, zijn er hoogstens 2 tegelijk, alleen heb ik gemerkt, dat mn P100 er bv veel langer overdoet om plaatjes te laten zien dan bv een Dual Celeron462 (orig 366).

Kortom, die sun zou een stuk sneller meoten zijn lijkt mij?

64 MB is zat denkik isn't it?

Het enige jammere is vinnik dat er een schijf inzit van maar 1,05GB (wel scsi gelukkig). Maarja, dat komt welgoed denkik zo
Gewoon de basic debian installatie, gcc, kernell sources en headers, apache, perl(php), mysql, pop, sendmail, imap en een ftp servertje. Moet toch makkelijk op een mb of 600 wel kunnen? XWin hoeft neit, dus da'as geen punt (nee, aangezien op mn servertje nu met Clarkconnect 1.2 inclusief allebende ook nog maar 904 mb in beslag genomen is, dus moet makkelijk passen).
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 09:11
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 17-07-2003 @ 23:17:
[B]Ik ben nu debian 3.0 aan het downloaden, alle 6 cd's maar
Dankjewel
Aan de 1e 2 cd's had je ook genoeg gehad...met de pakketten van de cd loop je altijd achter. Als je in /etc/apt/sources.list de volgende 2 regels hebt heb je altijd de nieuwste met installeren:

deb http://http.us.debian.org/debian stable main contrib non-free
deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib non-free.

Daarna even apt-get update doen en als laatste apt-get upgrade en je bent weer helemaal bij. Die cd's zijn al weer een half jaar oud, aan de 1e 2 heb je genoeg voor de basis installatie en de rest haal je van internet.

-WJ
Oud 18-07-2003, 11:30
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
meyer3 schreef op 18-07-2003 @ 10:11:
Aan de 1e 2 cd's had je ook genoeg gehad...met de pakketten van de cd loop je altijd achter. Als je in /etc/apt/sources.list de volgende 2 regels hebt heb je altijd de nieuwste met installeren:

deb http://http.us.debian.org/debian stable main contrib non-free
deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib non-free.

Daarna even apt-get update doen en als laatste apt-get upgrade en je bent weer helemaal bij. Die cd's zijn al weer een half jaar oud, aan de 1e 2 heb je genoeg voor de basis installatie en de rest haal je van internet.

-WJ
aan 6 bootfloppies heb je al genoeg cd1 alleen ook al. daar staat het base systeem op, daarna kan je met dselect en apt makkelijk precies installen wat je wilt.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 15:10
thisisfun
thisisfun is offline
Linux
Oud 29-07-2003, 18:43
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Even een klein update je,

Debian linux draaide goed, dus dat kan.

Maar nu ben ik bezig met AuroraLinux 1.0 te installeren, dat is zegmaar een sparc port van RedHat 7.3 (dus 2.4 kernel ipv 2.2 bij debian).

Eens kijken of dit wat is.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 20:14
Pay Per View
Pay Per View is offline
mandrake 9.0?
Oud 29-07-2003, 20:41
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Pay Per View schreef op 29-07-2003 @ 21:14:
mandrake 9.0?
Voor sparc?

*rent weer terug naar film*
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 15:54
Pay Per View
Pay Per View is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 29-07-2003 @ 21:41:
Voor sparc?

*rent weer terug naar film*
moet kunnen volgens mij

anders debian
Oud 30-07-2003, 15:57
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Pay Per View schreef op 30-07-2003 @ 16:54:
moet kunnen volgens mij

anders debian
Is er een specifieke sparc poort voor dan?
Een I386 versie werkt niet dus he

Maarem, AuroraLinux 1.0 werkt goed bij mij, dus die word het denkik.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 11:28
zazzie
zazzie is offline
debian heeft sowieso een sparc port, mandrake niet naar mijn weten.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 11:29
dystopia
dystopia is offline
Debian heeft ook kernel 2.4 hoor...
Oud 31-07-2003, 19:41
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
dystopia schreef op 31-07-2003 @ 12:29:
Debian heeft ook kernel 2.4 hoor...
Maar niet in woody (3.0), en dat is naar mijn weten de laatste sparc port van debian.

Maarem, AuroraLinux 1.0 werkt perfect op mn sparcje

Postfix, Apache (1.3, niet 2), imap, pop3, php, mysql, alles erop en eraan.

CPUInfo:

cpu : Fujitsu MB86904
fpu : Lsi Logic/Meiko L64804 or compatible
promlib : Version 3 Revision 2
prom : 2.24
type : sun4m
ncpus probed : 1
ncpus active : 1
BogoMips : 109.77
MMU type : Fujitsu Swift
contexts : 256
nocache total : 1048576
nocache used : 224768

Meminfo:

total: used: free: shared: buffers: cached:
Mem: 62177280 60932096 1245184 0 14630912 17502208
Swap: 69664768 0 69664768
MemTotal: 60720 kB
MemFree: 1216 kB
MemShared: 0 kB
Buffers: 14288 kB
Cached: 17092 kB
SwapCached: 0 kB
Active: 16328 kB
Inactive: 22000 kB
HighTotal: 0 kB
HighFree: 0 kB
LowTotal: 60720 kB
LowFree: 1216 kB
SwapTotal: 68032 kB
SwapFree: 68032 kB

En draait best wat sneller dan mn P100 (teruggeklokte 166) heb ik het idee. (sparc kernel 2.4.20 en pentium 2.4.18)

Volgende stap is om een clustertje te bouwen.

Gaat dit werken eigenlijk met een Pentium en een Sparc als de 2 geklusterde broeders?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten