Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb geen idee hoe hoog hij momenteel is. Hoog, in ieder geval.
Een financieringtekort wegwerken is nog maar een eerste stap op weg naar het actief inlossen van de staatsschuld. Nu lossen we namelijk niet of nauwelijks af, maar nemen alleen de rente mee in de miljoenennota elk jaar. Het echte aflossen begint dan nog niet eens. Misschien moet de hele wereld eens collectief aan verrekening gaan doen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En dan moeten we daarna zien de schuld af te lossen. Het is al heel erg moeilijk om geen financieringstekort te behalen, laat staan de schuld aflossen. Hoe komen we er ooit weer uit?! |
![]() |
|
Verwijderd
|
Niet. Maar dat is niet zo erg. Voor sommige dingen is nauwelijks een oplossing te vinden. Persoonlijk denk ik dat op een gegeven moment die schuld louter nog een dode letter is en geen echte economische schuld meer is in de zin van vreemd vermogen voor de Nederlandse staat.
|
![]() |
|
![]() |
We zitten dus met een grote schuld, en steeds weer een financieringstekort. Iedereen erkent dit als een groot probleem.
Maar waarom blijven we dan nog steeds subsidies geven? Volgens mij zijn er tal van zaken waarop bezuinigd kan worden. * Uitkeringen (€ 42 miljard per jaar ![]() * Subsidies (bv. landbouw, cultuur, sport) Ik vind het onzin dat de overheid bv. commerciële voetbalclubs subsidieert. Dit zijn gewoon bedrijven. Waarom moeten zij nou weer subsidie krijgen? ![]() ![]() * Ontwikkelingshulp (laat iedereen daar zelf maar wat voor geven. Dat hoeft de overheid niet te doen) |
![]() |
|
Verwijderd
|
Laat me raden, je stemt VVD?
![]() Op uitkeringen valt te bezuinigen, maar ik denk dat dat in de praktijk niet mogelijk is. De verworvenheden van de sociale-zekerheidsstaat laten zich niet zo makkelijk aan de kant schuiven en de mensen die er van profiteren nog veel minder. Een ingrijpende aanpassing van het uitkeringsstelsel kost misschien nog wel meer dan het uiteindelijk oplevert aan besparingen. Subsidies op landbouw, cultuur en sport kun je niet zomaar afschaffen. Dan breek je een land finaal af voor staatsschuldfetisjisme, iets waar premier Balkenende nu mee bezig is. Het is zijn persoonlijke stokpaardje geworden. Hoe lager de staatsschuld, hoe langer zijn lid. Dat de overheid commerciële voetbalclubs subsidiëert vind ik ook onzin, maar ook daarover valt te debatteren. In ieder geval gaat het vrij ver om te snijden in uitgaven aan cultuur en dergelijke omdat we de staatsschuld willen aflossen. Zoals ik al zei, het is puur formeel, elk land gaat eronder gebukt, en de facto merken we er niets van. |
![]() |
|
Om te reorganiseren is geld nodig, om op (middel)lang termijn winst te halen uit de reorganisatie. Dit weet iedere bedrijfskundige. Het geld lenen via staatsschulden hoeft dus niet per definitie slecht te zijn.
Voorts dienen wij rekening te houden met het feit dat staatsschuld minder erg is dan het klinkt. Een groot gedeelte (75%) is geen feitelijke schuld, daar dit een lening is van de eigen bevolking. Er vloeit dus een minimale hoeveelheid aan geld weg. Doordat burgers geld lenen aan de staat, blijft het geld nationaal bezit. Je kunt het dan zien als een soort collectieve voorziening. Geld dat betaald wordt aan rente, vloeit terug naar de bevolking, die het weer in de Nederlandse economie investeert, er belasting over betaalt, et cetera. Indien een groot gedeelte van het geld in handen zou zijn van het buitenland, betalen de Nederlandse staatsburgers voor inwoners in andere landen, zodat zij hiervan kunnen profiteren. Je kunt je voorstellen dat zoiets onwenselijk is. Tenslotte zullen we ook moeten beschouwen hoeveel deze staatsschuld heeft opgeleverd. Het zijn investeringen geweest in zaken, waarvan het rendement groter kan zijn dan de staatsschuld. Dat hoeft niet direct gerelateerd te worden aan de groei van de economie. Denk maar eens aan investeringen in onderwijs. 20 jaar nadat je die investeringen hebt gedaan, pluk je er de vruchten van. En die vruchten kunnen groter zijn dan de investering. Of bijvoorbeeld de aanleg van een groot vliegveld, waardoor je veel werkgelegenheid creëert, veel handel met het buitenland opzet, et cetera. Zo'n vliegveld kan wel duur zijn, maar de revenuen kunnen groter zijn.
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Heb je trouwens zelf ook ideeen om po te bezuinigen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Toen ik opteerde dat de komende generatie ook op onze bezittingen en winsten teert, werd het onder het tapijt geschoffeld...
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bezuinigen is de korte-termijnaanpak, investeren de lange-termijnaanpak. Blijkbaar heeft Jan Peter niet bijzonder goed opgelet tijdens zijn hoorcolleges macro-economie. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Toen ging het zo goed met de economie. Bedrijven behaalden dus hoge winsten, en er was weinig werkloosheid. De overheid kreeg toen dus veel geld binnen, en hoefde relatief gezien niet veel uit te geven. In die tijd is het toch mogelijk geweest om af te lossen? Of in ieder geval er voor te zorgen dat er geen financieringstekort was? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn voornaamste reden VVD te stemmen is de economische ideologie. Maar naar mijn mening halen ze nu veel onzin uit, die niet overeenkomt met die ideologie. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Stel je voor dat er geen staatsschuld zou zijn. Dat zou € 40 miljard aan rente schelen per jaar! Van dat geld zou je heel wat investeringen kunnen doen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar het grootste bezwaar van de VVD nu is dat het totaal aan realistische visie en wilskracht om doelstellingen te bereiken ontbreekt... Dat is natuurlijk wel te begrijpen. Als je in de regering zit wordt je wat voorzichtiger.... maar naar mijn mening mag de VVD wel eens zijn ballen laten zien.... en ik denk dat dat niet eens zo slecht over zou komen naar de kiezers...
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mee eens. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Tja, als je het niet helemaal eens bent met een partij, kun je twee dingen doen:
- Zeuren totdat je één ons en vijf gram weegt - Lid worden, naar congressen gaan, debatteren, et cetera om zo invloed uit te oefenen zodat de partij nog beter bij jouw idealen past Ik heb voor optie twee gekozen.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Jongens toch, vooral "linkse" mensen zouden juist tegen staatsschuld moeten zijn. Het is immers een gruwelijke herverdeling van arm naar rijk.
Staatsobligaties zijn voornamelijk in handen van pensioenfondsen waar de rijkere werkenden pensioen opbouwen. Arme mensen, in ieder geval alle uitkeringstrekkers, bouwen geen pensioen op. Echter, via allerlei belastingen betalen ze wel mee aan de rente, die ook weer tegoed komt aan de rijkere. Dit is natuurlijk asociaal en vanuit het oogpunt van solidariteit met de zwakkeren in de samenleving moet de staatsschuld dus asap afgelost worden. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik erken dat Nederland een behoorlijke staatsschuld heeft en ook dat deze zal moeten worden afgelost. Maar ik vind het onverstandig om nu, à la Zalm, lukraak overal maar op te gaan bezuinigen omdat ik, als aanhanger van de economische theorie van Keynes, geloof dat juist nu in een tijd van economische recessie de overheid juist met extra investeringen de economie met stimuleren. Alles wat nu verstandig geïnvesteerd wordt zal zich later royaal weer terugbetalen.
Wat hebben wij er aan om nu zodanig te gaan bezuinigen dat we geen staatsschuld meer hebben over een jaar of wat, maar ook geen fatsoenlijke sociale voorzieningen, onderwijs of gezondheidszorg meer? Ik los liever die schuld af op verstandige wijze als het economisch meezit, verspreid over zo'n 30 jaar. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De economische tegenslagen als krimping van de economie is toch wel nieuws van de laatste tijd. tijdens Paars leken de economische bomen tot in de hemel te groeien. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ja, maar je vergeet dat de overheid daar maar weinig invloed op kan uitoefenen. Tevens zit er altijd een tijd tussen de maatregelen en het daadwerkelijke effect. Ik refereerde overigens niet aan jou gebrek aan kennis hoor, was meer een algemene opmerking. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |