Ik heb een aantal van mijn DVD's geript en nu heb ik ze allemaal als VOB-bestand op mijn computer staan. Ik wil ze graag converteren naar een ander formaat, naar een ander soort bestand, zodat ik ze beter kan bewerken. Het liefst had ik graag een formaat waarin de beeldkwaliteit goed is, het geluid goed is en het nieuwe formaat niet teveel ruimte in beslag neemt.
Welke van de volgende formaten (als je denkt aan kwaliteit van beeld, geluid en hoeveel ruimte) kan ik dan het beste nemen?:
- MPEG (en moet ik dan MPEG-1 of MPEG-2 nemen?)
- DIVX
- AVI
- VCD
- Of is er nog een ander, beter formaat waar ik niets van af weet?
Ik heb al geprobeerd om een van mijn VOB-bestanden te converteren naar MPEG-formaat, maar de beeldkwaliteit van het MPEG-bestand was toen zichtbaar slechter dan het VOB-bestand; het geluid was ook minder (zachter) en bovendien ging het beeld een stuk trager, waardoor de dialogen eerder begonnen dan eigenlijk moest.
Kortom: ik wil mijn VOB-bestanden converteren naar een formaat waarin zoveel mogelijk van de oorspronkelijke kwaliteit van geluid en beeld behouden blijft. Het liefst een formaat dat niet zoveel ruimte in beslag neemt.
Wie kan me a.u.b. adviseren?
Alvast bedankt!