Oud 20-10-2003, 19:16
GeritoDM
GeritoDM is offline
'k Heb er wel eens wat over gehoord, dat ze dat aan het onderzoeken waren, maar dat was van een jongen die wel meer verhalen ophangt... Dus, weet iemand daar iets vanaf?

Overigens, ik zat gister hierover na te denken, en het leek mij het effeciëntst (en erg voor de hand liggend) om bij het tellen geen machten van 2 maar van drie te gebruiken. En dan als volgt:

waarde 0 : niets/uit
waarde 1 : +
waarde 2 : -

Code:
    931
1:  001  
2:  012
3:  010
4:  011
5:  122
6:  120
7:  121
8:  102
9:  100
10: 101
11: 112
12: 110
13: 111
enz.

En dan heb je natuurlijk ook nog de negatieve waarden, en die gaan uiteraard zo:
Code:
    931
-1: 002
-2: 021
-3: 020
-4: 022
enz.
De eentjes en tweetjes dus omgekeerd.

Maar uhm. Heb ik nou gelijk dat dit de efficientste methode is om met drie mogelijke waarden te tellen?

edit: Dit laatste gedeelte valt misschien eerder onder Software, maar die trites is duidelijk Hardware. Ik weet niet wat uwe hooggeachte fb's en fbins hiervan denken, maar ja, dat is uw eigen zaak.
Oud 20-10-2003, 21:26
GeritoDM
GeritoDM is offline
Ow trouwens, ik bedenk me net dat het ook wel op PW thuis kan horen...

Naja, de beslissing ligt bij jullie, O verheeven Baezen der Forum.
Oud 20-10-2003, 22:04
unpopular
unpopular is offline
leuk stelsel maar geloof niet dat het in een pc thuis hoort. Zeg niet dat het niet kan bestaan maar alles wat er nu op de markt is bestaat uir bineire codes nul en een dus. ALs er Trites zouden zijn zou het toch wel betekenen dat er meer overbekend is.
Maar er zijn ook de octale en hexedecimale stelsels niet dat een pc daar mee rekend (wel herkend via software) maar de procesor telt slechts een en nul.
Dit ook niet zo vreemd als je ziet dat een nul bestaat uit geen spanning en een 1 uit wel spanning.
(Sommige hardware kiest zelfs voor 5V voor een 1 en 1 volt voor de nul.)
Het zou wel te maken zijn maar ik verwacht dat het ivm de fout controlle moeilijker te maken is.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 00:44
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
ik meen dat dit (of iets soortgelijks) met quantum computers te maken heeft.

http://www.ainewsletter.com/newsletters/aix_0303.htm

Citaat:
A quantum bit can be both 0 and 1 at the same time. In other words, it can be true-false. These are called qubits.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 05:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dit hoort op S&M thuis, omdat je bits niet kunt beetpakken, het is een theoretisch iets, net als wiskunde for that matter.

-> S&M
Oud 21-10-2003, 07:56
Manuzhai
Manuzhai is offline
Er zijn volgens mij wel eens computers ontworpen die werkten volgens het trinair stelsel, maar ik weet niet of ze ook succesvol gebouwd zijn. Het probleem is volgens mij dat de extra capaciteit die je hiermee genereert niet opweegt tegen de extra problemen waar je tegenaan loopt in het uitlezen van de waarde van een bit.
Oud 21-10-2003, 08:00
Verwijderd
een bit kan (in een database) altijd al drie waarden aan:
0, 1 en NULL
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 08:37
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 21-10-2003 @ 08:56:
Er zijn volgens mij wel eens computers ontworpen die werkten volgens het trinair stelsel, maar ik weet niet of ze ook succesvol gebouwd zijn.
Er zijn zelfs analoge computers gebouwd.

De reden dat computers binair werken is dat elektronische schakelingen (and/or poorten, inverters, counters) daarop gebaseerd zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 11:14
Screaming Slave
Citaat:
eddie schreef op 21-10-2003 @ 09:00:
een bit kan (in een database) altijd al drie waarden aan:
0, 1 en NULL
als ie null is heeft ie geen waarde, that's the point.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Crystal Method schreef op 21-10-2003 @ 12:14:
als ie null is heeft ie geen waarde, that's the point.
Als ik zo programmeer dat ik zeg dat 0 staat voor blauw, 1 voor 18893 en NULL voor auto (en ik houd dat consequent vol) dan is dat zo (en dus kan ik er mee 'rekenen').
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 11:37
Screaming Slave
je hebt niet echt door wat de consequenties zijn, van het feit dat iets NULL is in een database, dan valt er op vele gebieden niet eens mee te rekenen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 12:13
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
eddie schreef op 21-10-2003 @ 12:34:
Als ik zo programmeer dat ik zeg dat 0 staat voor blauw, 1 voor 18893 en NULL voor auto (en ik houd dat consequent vol) dan is dat zo (en dus kan ik er mee 'rekenen').
Ik hoop dat je dit niet serieus overweegt. Een null is een null, geen waarde.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 20:25
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 21-10-2003 @ 08:56:
Er zijn volgens mij wel eens computers ontworpen die werkten volgens het trinair stelsel, maar ik weet niet of ze ook succesvol gebouwd zijn. Het probleem is volgens mij dat de extra capaciteit die je hiermee genereert niet opweegt tegen de extra problemen waar je tegenaan loopt in het uitlezen van de waarde van een bit.
Wat voor problemen dan bij het uitlezen?
Oud 21-10-2003, 21:37
Screaming Slave
bij 2 waardes is het makkelijk te zien of een signaal hoog of laag is, naarmate je meerdere waardes (voltages) hebt, worden ze natuurlijk minder makkelijk van elkaar te onderscheiden.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 09:30
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 21-10-2003 @ 22:37:
bij 2 waardes is het makkelijk te zien of een signaal hoog of laag is, naarmate je meerdere waardes (voltages) hebt, worden ze natuurlijk minder makkelijk van elkaar te onderscheiden.
Maar ik vroeg me eigenlijk ook af of ze andersoortige bits/trites hadden waar je dus veel makkelijker drie waarden kan aflezen. Want dat met die voltages had ik ook al bedacht, en dan krijg je idd allerlei problemen met uitlezen. Maar ik dacht meer aan iets met een eigenschap van drie waarden, die dus makkelijk van elkaar te onderscheiden zijn.
Oud 22-10-2003, 11:05
Screaming Slave
mja, lees boven dus, mijn eerste post vermeldt quantumcomputers.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 11:51
Screaming Slave
nogal vreemd trouwens dat deze verplaatst is naar software, het gaat hier tenslotte vooral om (problemen bij) technische implementaties van een dergelijk systeem.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten