Oud 09-12-2003, 09:29
Gatara
Gatara is offline
Zimbabwe stapt uit Gemenebest

Gepubliceerd op zondag 07 december 2003

ABUJA (ANP) - Zimbabwe is zondag uit het Britse Gemenebest gestapt. Dat heeft president Robert Mugabe gezegd. De actie is een protest omdat het samenwerkingsverband van 54 staten de tijdelijke uitsluiting van Zimbabwe zondag verlengde.

Mugabe maakte de beslissing zondag telefonisch aan de leiders van Jamaica, Nigeria en Zuid-Afrika bekend, toen zij hem belden om hem op de hoogte te stellen van het besluit van het Gemenebest. Zimbabwe werd in maart 2002 geschorst, nadat president Mugabe daar de verkiezingen had gewonnen. Dit gebeurde volgens waarnemers met veel intimidatie en onregelmatigheden.

Zondag oordeelde een commissie van zes landen uit het Gemenebest, in vergadering bijeen in Nigeria, dat de schorsing moet voortduren. Verscheidene bronnen rond de vergadering van de commissie meldden eerder dat vooral Zuid-Afrika Zimbabwe weer tot de organisatie wilde toelaten. Groot-Brittannië en onder meer Canada waren daarop tegen. Als de uitsluiting langer duurt, zou dat Mugabe dwingen om zijn beleid te wijzigen, zo hopen zij.

De meeste landen die in het Gemenebest deelnemen, maakten evenals Zimbabwe ooit deel uit van het Britse rijk.
http://www.planet.nl/planet/show/id=...5811/sc=027e86

--------------
Zimbabwe row mars summit finale

The Commonwealth summit is over, but has been overshadowed by Zimbabwe's decision to withdraw from the body.

President Robert Mugabe pulled out following the 54-nation bloc's decision to suspend Zimbabwe indefinitely.

The issue split Commonwealth leaders, with South Africa, Mozambique, Namibia and Zambia opposing the suspension.

Nigeria, which hosted the summit in Abuja, plans to send an envoy to Zimbabwe before Christmas to explore ways of opening dialogue.

President Olusegun Obasanjo pledged to do "everything humanly possible" to press for Zimbabwe's return.

And he criticised as "unethical" summit leaders who said the suspension decision had been pushed through without consensus.

Commonwealth split
Mozambique's President Joaquim Chissano accused the Commonwealth of using tactics of "pressure and punishment".

"The organisation did not reach this decision by consensus," he said. "We are unhappy because we cannot accept these undemocratic procedures."

The BBC's Barnaby Mason in Abuja says several southern African states still see Robert Mugabe primarily as a leader of the liberation struggle against white colonialism.

He says the summit has provoked resentment at what some see as white arrogance and manipulation.

Mr Mugabe said the decision to maintain Zimbabwe's suspension indefinitely was "unacceptable" and pulled Zimbabwe out with immediate effect.

The UK, Australia and New Zealand led calls for a tough stance on Zimbabwe.

"It is not a crisis for the Commonwealth, but it is a crisis for Zimbabwe," said New Zealand Prime Minister Helen Clark.

Zimbabwean ruling party senior official Didymus Mutasa said they were glad to have pulled out.

"This is like an escape from hell because Britain and its white allies have turned the Commonwealth into a Zimbabwe lynching club," he said.

Correspondents say Mr Mugabe's move in effect removes any leverage or pressure that Commonwealth leaders can use with Zimbabwe and leaves the careful diplomacy of the Abuja summit in tatters.

Commonwealth officials and leaders of countries like Britain, Australia and Canada will now have to work hard to restore the organisation's sense of unity.

On the other hand, the BBC's Barnaby Mason says the Commonwealth is often criticised for being ineffective, and a failure to insist on its principles would, arguably, have done more damage.

Key issues, such as poverty alleviation, trade and Aids, were discussed at the summit, but were rarely mentioned by journalists covering the event.

Reconciliation demand
Zimbabwe was suspended from the Commonwealth last year after an election widely seen as flawed.

Mr Mugabe had earlier threatened to leave the organisation if the country was not "treated as an equal".

Test for Commonwealth
After the Commonwealth decision was taken, he received explanatory phone calls from Mr Obasanjo, as well as South African President Thabo Mbeki and Jamaican Prime Minister PJ Patterson.

In response, Mr Mugabe said the decision was unacceptable as Zimbabwe would settle for nothing short of the removal of the suspension.

"Anything that you agreed to on Zimbabwe which is short of this position - no matter how sweetly worded - means Zimbabwe is still the subject of the Commonwealth," he said.

Commonwealth spokesman Joel Kibazo said the group wanted Zimbabwe to return and would work to continue trying to engage with its government.

'Right outcome'
Before Zimbabwe's decision, Mr Obasanjo was given the crucial role of deciding whether Zimbabwe had progressed enough for it to return to the Commonwealth.

Obasanjo (right) had been charged with monitoring Zimbabwe's progress
He said Zimbabwe could probably have returned within "months rather than... years".

Mr Mugabe had already indicated his response would be to pull out if the Commonwealth decided to maintain his country's suspension.

It is entirely in character, sadly... and it is a decision which he and particularly the Zimbabwean people will come to regret," said British Foreign Secretary Jack Straw.

In a speech at the end of his Zanu-PF party's conference in Masvingo on Saturday, Mr Mugabe had harsh words for the grouping.

Commenting on Zimbabwe's suspension, and his lack of an invitation to the summit in Nigeria, he likened the Commonwealth to characters in George Orwell's novel, Animal Farm, where some members are more equal than others.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/3300221.stm

--------
Oud 09-12-2003, 09:39
Vinceeyy
Vinceeyy is offline
zimbabwe sucks.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 10:17
Verwijderd
Tsja, Mugabe

Wat een idioot, gooit allerlei (britse) ondernemers eruit, het land ligt dan op z'n gat, en enkel door verkiezingsfraude kan hij in het zadel blijven.
Hoe dom kun je zijn

Wat is de discussiewaarde van deze topic?

@vinceeyy: je sig, is dat van Full metal jacket (me love you long time)?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 10:23
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 09-12-2003 @ 11:17:

Wat is de discussiewaarde van deze topic?
Zucht. Moet ik nu echt altijd de vragen erbij gaan zetten? Een beetje creativiteit van de leden zelf kan geen kwaad, maar goed

Moet de rest van zuidelijk Afrika een duidelijk standpunt naar voren brengen (en dan met name Zuid-Afrika) wat betreft de huidige politiee gang van zaken in Zimbabwe? Zijn ze nu pro of zijn ze nu anti? Willen ze een tussenweg, maar wat keuren ze dan goed en wat fout?

Wat moet de Gemenebest doen?

Is het terecht dat Mugabe heeft besloten uit de Gemenebest te stappen?

Is het terecht dat de Gemenebest Zimbabwe in eerste instantie wederom had uitgesloten voor een tijdje?

Wat is de verwachte toekomst van Zimbabwe?

Wiens schuld is de huidige malaise en is t alleen de schuld van diegene of treffen meerdere groeperingen blaam?

etc
Oud 09-12-2003, 12:31
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Tja...het ging eerst niet zo slecht met Zimbabwe vergeleken met de rest van subSahara-Afrika...nu Mugabe niet meer weg wil gaat het niet meer zo goed.
Oud 09-12-2003, 14:49
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Het is jammer dat Robert Mugabe deze weg bewandeld. Hij draait door in zijn linkse anti-imperialistische principes en helpt op die manier zijn land naar de knoppen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 09-12-2003 @ 11:23:
Zucht. Moet ik nu echt altijd de vragen erbij gaan zetten? Een beetje creativiteit van de leden zelf kan geen kwaad, maar goed

Ja
Bij een topic van een lid wordt immers hetzelfde verwacht

Moet de rest van zuidelijk Afrika een duidelijk standpunt naar voren brengen (en dan met name Zuid-Afrika) wat betreft de huidige politiee gang van zaken in Zimbabwe? Zijn ze nu pro of zijn ze nu anti? Willen ze een tussenweg, maar wat keuren ze dan goed en wat fout?

Die verkiezingen moeten over, dat is wat zichzelf respecterende buurlanden zouden moeten eisen.

Wat moet de Gemenebest doen?

Bij haar eerder genomen standpunt blijven.

Is het terecht dat Mugabe heeft besloten uit de Gemenebest te stappen?

Ja, want hij weet dat landen met een crimineel aan het bestuur niet worden gewaardeerd bij de Gemenebest.

Is het terecht dat de Gemenebest Zimbabwe in eerste instantie wederom had uitgesloten voor een tijdje?

Ja.

Wat is de verwachte toekomst van Zimbabwe?

Gelijk aan die van zoveel Afrikaanse landen, hongersnood, wanorde gevolgd door burgeroorlog.

Wiens schuld is de huidige malaise en is t alleen de schuld van diegene of treffen meerdere groeperingen blaam?

etc
De schuldige is Mugabe, van eventuele handlangers heb ik geen weet.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 16:28
Go
Go is offline
Ik weet niet of het wel verstandig is dat Zimbabwe op dit moment geen deel meer uitmaakt van het Gemenebest. Ik steun de politiek van Mugabe absoluut niet, maar op zo'n manier kan je in ieder geval geen invloed meer uitoefenen op Mugabe om bepaalde dingen, ook al zijn ze maar klein, te realiseren. Ik denk dat het nog steeds het beste is dat Zimbabwe weer deel uit gaat maken van het Gemenebest en als volwaardig lid wordt aangezien. Alleen met schorsing, en als gevolg dat Zimbabwe besluit uit het Gemenebest te stappen, bereik je in ieder geval niets.

Dit doet me denken aan De Hoop Scheffer in zijn functie als voorzitter van de OVSE die zei dat je altijd moet blijven praten, ook al weet je dat de tegenpartij bloed aan zijn handen heeft. Praat de OVSE niet met die landen, in dit geval (kleine) Oost-Europese landen, dan praat er niemand met ze.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 16:53
naam onbekend
naam onbekend is offline
Zoals gerwin al min of meer zegt: op deze manier wordt het Zimbabwaanse (zeg ik dat zo goed?) volk zo ongeveer overgeleverd aan de tirannie van Mugabe. Geen land protesteert immers nog.
Oud 09-12-2003, 17:02
McCaine
McCaine is offline
Ik zou het een goed idee vinden als de NAVO oid het land binnenvalt en Mugabe verwijdert, ent als alle andere anderszins onverwijderbare dictators.

Barring that, is het dumpen van Mugabe uit alle diplomatieke connecties prima.
Oud 10-12-2003, 14:31
Verwijderd
Tsja, het beste lijkt me als ngo's en de oppositie in Zimbabwe gesterkt worden door banden met internationale organisaties dan wel individuele staten. Een buitenlandse inval lijkt me not done, ten eerste omdat daar m.i. geen rechtvaardiging voor te vinden is, en ten tweede omdat ''volken zichzelf bevrijden.'' M.a.w: zorg dat de macht van Mugabe van binnenuit kapot gemaakt wordt, en verschaf oppositionele groeperingen de middelen daartoe.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 14:41
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
gerwin schreef op 09-12-2003 @ 17:28:
Ik weet niet of het wel verstandig is dat Zimbabwe op dit moment geen deel meer uitmaakt van het Gemenebest. Ik steun de politiek van Mugabe absoluut niet, maar op zo'n manier kan je in ieder geval geen invloed meer uitoefenen op Mugabe om bepaalde dingen, ook al zijn ze maar klein, te realiseren. Ik denk dat het nog steeds het beste is dat Zimbabwe weer deel uit gaat maken van het Gemenebest en als volwaardig lid wordt aangezien. Alleen met schorsing, en als gevolg dat Zimbabwe besluit uit het Gemenebest te stappen, bereik je in ieder geval niets.

Dit doet me denken aan De Hoop Scheffer in zijn functie als voorzitter van de OVSE die zei dat je altijd moet blijven praten, ook al weet je dat de tegenpartij bloed aan zijn handen heeft. Praat de OVSE niet met die landen, in dit geval (kleine) Oost-Europese landen, dan praat er niemand met ze.
Ik denk dat praten inderdaad wel een oplossing is, maar door deelname van Zimbabwe aan het Gemenebest worden de omstandigheden voor Mugabe te gunstig gemaakt, waardoor zijn positie een stukje te comfortabel wordt en er geen groot verzet zal rijzen tegen zijn misdadige regering.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 15:44
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 09-12-2003 @ 18:02:
Ik zou het een goed idee vinden als de NAVO oid het land binnenvalt en Mugabe verwijdert, ent als alle andere anderszins onverwijderbare dictators.

Barring that, is het dumpen van Mugabe uit alle diplomatieke connecties prima.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten