![]() |
|
Verwijderd
|
Depressies vaker bij 'brede' muziekliefhebbers
Liefhebbers van top-40 muziek en 'gewone' rockmuziek hebben de minste problemen op het gebied van neerslachtigheid of agressiviteit. De brede liefhebbers van muziek, 'de omnivoren', hebben meer angst en depressie en zijn vaker sociaal geïsoleerd. Het verband tussen de voorkeur voor bepaalde muziek en de persoonlijke ontwikkeling, zal vrijdag verder uitgediept worden door Prof. Tom ter Bogt, hoogleraar popmuziek aan de Universiteit van Amsterdam. Een andere conclusie die Ter Bogt trekt uit eigen en bestaand onderzoek, is dat exclusieve metalluisteraars meer last hebben van zelfmoordgedachten en de neiging tot zelfbeschadiging en sociale isolatie. De metalliefhebbers die ook van popmuziek en hiphop houden hebben hier geen last van. Jongeren die weinig van popmuziek weten, hebben net als 'omnivoren' meer angst en depressie en zijn eveneens vaker sociaal geïsoleerd. Wat betreft agressie, regeloverschrijdend gedrag en alcohol- en druggebruik maakt Ter Bogt onderscheid in een brave en een wat lossere groep. Onder de brave groep vallen top-40 luisteraars, liefhebbers van klassieke muziek en rockfans. De hiphoppers, metalfans, de combinatie van metal- en rapliefhebbers en omnivoren behoren, volgens Ter Bogt, tot de wat lossere groep. Ter Bogt wil verder onderzoek verrichten naar de smaakontwikkeling van muziek en de gevolgen voor de ontwikkeling van mensen. Ook de carrièreontwikkeling van muzikanten wil hij onder de loep nemen. Bron: www.nieuws.nl Zit hier waarheid in? Merk je het aan jezelf? Of aan mensen in je omgeving? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
+ ik ben niet depresssief, over het algemeen bekeken ben ik meestal wel vrolijk. aan mensen in mijn omgeving merk ik het eigenlijk niet zo. leuk topic!
Laatst gewijzigd op 10-12-2003 om 14:10. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Ik dnek dat er wel veel haken en ogen aan dit onderzoek kleven.
Over metalliefhebbers, kan ik het volgende zeggen. Dit zijn hypothese, mensen die naar metal gaan luisteren zijn vaak al 'anders', en hebben vaak niet zon brede sociale vriendenkring. In de puberteit luisteren veel dan naar metal enzo. Ik denk dat depressie ook bij die mensen optreedt. Verder denk ik zelf dat de causaliteit een beetje vreemd is in dit onderzoek, depressie is denk ik een confounding factor. Mensen met een brede muzieksmaak ontwikkelen die omdat ze hier intresse in hebben. Mensen die veel met muziek hebben en zich voor andere kunstvormen intresseren, hebben vaak iets 'aparts'. Of heel extravert of heel introvert, dus niet doorsnee. Depressie is iets wat vaker voor komt bij dit soort mensen, en het is dus niet zo dat depressie een oorzaak is van het luisteren naar meer soorten muziek of vice versa. En daarnaast denk ik dat veel mensen die naar 'depressievere' muziek luisteren het vaak ook stoer vinden om over zelfmoord en dergelijke te praten, hun helden hebben hier ook last van en hebben zelfmoord gepleegd, je bent in je puberteit op zoek naar een rolpatroon. Vragenlijst die afgenomen worden bij dit soort muziek zijn dan vaak ook niet valide. Zoals ik gezegd heb zijn dit hypothesen, en er zullen vast een aantal metalliefhebbers, of kurtcobain adepten boos gaan reageren. Ik ben zelf ook erg geintresseerd in deze fenomenen, en ben van plan mijn eindscriptie hierover te schrijven. Denk zelf dat dit onderzoek een beetje vreemd is maarja. ik beschrijf alles heel summier omdat ik geen zin heb om alles wetenschappelijk te verklaren.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
en waarom dan? Ik kan het wel verder onderbouwen als er nog vragen zijn. Ik begrijp dat het soms een beetje kort door de bocht is. Vooral bij bepaalde generalisaties, achtergrond enzo speelt natuurlijk ook een rol.
Ik heb geen zin om 30 pagina's te typen
Laatst gewijzigd op 10-12-2003 om 16:44. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik ben het gewoon niet met je eens ![]() |
![]() |
|
Nou ja, ik weet niet of het waar is eigenlijk. Ik luister alleen maar metal en niks anders! Of je er depressief van wordt, nee ik denk het niet. Wat ik over het algemeen vind van Metal liefhebbers, is dat ze meer nadenken over het bepaalde punten, en deze punten zijn niet altijd rooskleurig.
Ik weet zelf niet anders dan dat metal mijn muziek is, ik ben er mee opgegroeid. Andere muziek vind ik meestal niet echt lelijk, maar het doet mij niks. Waarom Tiesto luisteren als ik ook slayer op kan zetten zeg maar. Dit was mijn mening erover.
|
Verwijderd
|
Ik merk het vooral in de auto. Als ik 's ochtends naar school moet rijden, ben ik sowieso al chagrijnig (want: school, te weinig geslapen, rotles, soms rotleraar,...). Nu heb ik een casette teruggevonden met allemaal muziekjes van 95-97, happy hardcore gevalletjes ea zooi (Lownoise & Mental Theo, 2Fabiola, Tokyo Ghetto Pussy,...): ik zit dan helemaal happy op foute melodietjes mee te zingen en ik kom met een goed humeur op school aan (vaak wordt dat daar meteen weer verpest, maar soit). Heb ik daarentegen agressievere of trieste muziek op, ben ik of ook helemaal agressief of gewoon down.
|
![]() |
|
veel van mn vrienden zijn [underground hiphop] muziekanten en zijn verder arbeids ongeschikt omdat ze allemaal soorten contactstoornissen hebben, voeren dus eigenlijk verder ook niet veel uit. ze drinken, blowen en roken veel en je hoort de hele tijd [eigenlijk ontzettend briljante] diepzinnige teksten, ze zijn bijna allemaal hoogbegaafd maar kunnen er dus niks mee.
ikzelf heb dezelfde ideeen, zelfde lifestyle, denk ook erg veel na, zoveel dat ik er vaak zelf gek van word, net als hun, ik heb alleen geen contactstoornis en gebruik heel erg weinig drugs, en dat wil ik ook zo houden. maar ik denk dat dat verhaal van die professor wel aardig klopt. ik zie het iig heel erg duidelijk om me heen. ik denk dat mensen die zo diep in een bepaalde lifestyle zitten [en zich er goed bij voelen] zich apart voelen, en ook zo willen zijn, ze sluiten zich af voor mensen die daar niet bij horen, gaan alles wat er niet bij hoort als negatief zien, en als die lifestyle dan niet "populair" is stoppen ze zichzelf eigenlijk in een erg klein hokje en zien wel heel erg veel om zich heen als negatief, daardoor willen ze zich afzonderen van die "slechte" wereld en gaan veel drugs gebruiken, worden agresiever, en storten zich steeds dieper in die lifestyle. nouja dat is mijn visie.
Laatst gewijzigd op 10-12-2003 om 22:33. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|