Ik fietste goed door, zoals altijd. Tot ik me plots realiseerde dat ik eigelijk niets had om voor naar huis komen. Niets beter wachtte daar dan hetgene dat moet en routine is. Ik begon langzaam, heel langzaam te trappen. De tijd uitrekkend. Want er wachtte mij toch geen betere toekomst thuis. Mijn weg liep parrallel in plaats van loodrecht vooruit met de plaats vanwaar ik kwam...Al wat ik wilde was dat de felle winterzon mijn zicht op de wereld verblindde. En zo op één of andere manier ook het zicht van de wereld op mij verblindde. Ik weet zelfs niet welke dag het vandaag is. Ze zijn ook allemaal zo gelijkend.
Het oordeel is deze morgen over mij gevallen, niet in woorden maar in gevoel. Als een uitzichtloze mist. Dat hadden de kaarten ook gezegd. Al ben ik normaal niet bijgelovig. Ik heb geen been om op te staan. En de hond slaapt vredig verder na een korte hevige begroeting. In slaap gewiegd door het zachte onsynchrone tikken van twee klokken. Ieder z'n eigen tijd, z'n eigen ruimte, z'n eigen blik op de dingen. Het maakt niets uit. Zelfs eten kan me niet boeien. Vandaag is weer zo'n dag die ik gewoon door moet. Al wachtend op de volgende. Het zal wel weer opklaren, dat doet het altijd...
Het dwangmatige patroon van het onsynchrone tikken is best wel vervelend. Ik wil minstens een van de twee klokken op de grond smijten. De traagheid breken. Het maakt niet uit, ik ben maar een verloren eenheid. Ben zelfs te aphatisch om nog een verlangen te voelen. Hoop is een zwart gat. En als ik niet snel weer het roer omgooi verdwijnt alles erin. En heeft niemand nog van me gehoord.
Er is niets angstaanjagender dan het gevoel opgesloten te zitten in een gevoel dat je niet wil. En hoe langer ik stil zit, hoe kouder ik word. Vaagheid in plaats van duidelijk contrasterende contouren, ...traagheid en zelfs stilstand in plaats van evolutie.
Het is als een autobatterij; als er niet mee gereden wordt, gaat die ook op. Gewoon blijven bewegen, of tenminste blijven praten...
------------------
waarom?is een vraag die teveel gesteld wordt, vind je niet...
[Dit bericht is aangepast door Gleipnur (23-12-2001).]
|