Oud 28-01-2004, 19:08
pe51
pe51 is offline
Voor de heksen en andere geinteresseerden hier:

Ik zag net op tv, dat we vanavond om 22:45 uur kunnen kijken naar een programma, waarin "een heks en wetenschapper" samen halloween vieren.

Even gekopieerd uit de TV-gids online:

Citaat:
Inhoud: Tegenpolen ontmoeten elkaar

De wetenschapper Tom stapt in het leven van de Amsterdamse heks, schrijfster en journalist Susan. Tom studeerde moraalwetenschappen en is nu hoofdredacteur van het Belgische tijdschrift voor wetenschap en rede 'Wonder en is gheen wonder'. Tom staat heel sceptisch tegenover spirituele zaken. Voor Susan is een leven zonder spiritualiteit ondenkbaar.

Titel aflevering: Wetenschapper en heks vieren Halloween

Uitgave: Programmabladen AKN Digital Services © 2004 | Alle rechten voorbehouden | Colofon
Ik hoop dat het interessant is, ga zelf ook kijken.

peter.
Advertentie
Oud 28-01-2004, 20:02
Isa
Isa is offline
sorry ik kijk al naar iets over een joodse sekte in de usa
Oud 28-01-2004, 20:11
pe51
pe51 is offline
Je kan het misschien vanaf morgen zien op "uitzending gemist?"

Het is trouwens op Nederland 1, bij de KRO van 22:45 of 22:50 tot 23:17 uur.

Hier is nog een link met extra info:

Piazza.KRO - weekend een ander: Tom en Susan.

Ik vraag me af, of die heks niet de bekende heks Susan Smit is. Ze is Amsterdamse, heks, schrijfster en journaliste ... Ik zou t niet weten, maar het zegt misschien iemand anders iets.

Laatst gewijzigd op 28-01-2004 om 21:16.
Oud 28-01-2004, 21:16
Verwijderd
Lijkt mij ook Susan Smit te zijn. Klinkt interessant, ikga kijken.
Oud 28-01-2004, 21:55
Verwijderd
Ben het nu aan het kijken, ben weliswaar 10 min te laat, maar dat maakt volgens mij niet zoveel uit .
Oud 28-01-2004, 22:15
pe51
pe51 is offline
Heb het net gezien. Is een leuk mens, die Susan Smit. En ze zegt dingen ook erg duidelijk. Is positief geweest voor hekserij, denk ik.
Oud 28-01-2004, 22:21
Verwijderd
vond het programma eigenlijk te kort, echte discussies zijn er niet geweest of hebben ze niet laten zien. wel interessant.

Het grootste probleem is dat Tom volledig naar zijn verstand leeft en denkt en Susan naar haar gevoel. Tom zal nie openstaan voor een ervaring omdat zijn verstand zegt dat het niet kan, ik denk dat dat het moeilijkste is voor de meeste mensen, even je verstand aan de kant zetten en luisteren naar je gevoel, al klinkt het nog zo dwaas.
Oud 29-01-2004, 00:00
pe51
pe51 is offline
EDIT: het hele bericht opnieuw geschreven.

Ik vond het wel een goed programma. Natuurlijk was het voor mij wel wat oppervlakkig, want ik had hier al meer gelezen over hekserij. Maar als ik eraan denk dat de meeste mensen nog steeds negatief denken over hekserij, dan vind ik het wel een mooi programma.

Juist door de oppervlakkigheid en simpelheid, en ook doordat Susan een leuke meid is, kunnen mensen er een positief gevoel aan overhouden. En dat mag wel een keertje.

Die Tom zit bij Skepsis - Skepsis Nederland of Skepsis België - dat is een vereniging die niet in godsdienst of in het paranormale gelooft. En mensen wil beschermen tegen paranormale charlatans en oplichters. Die mensen moeten niets van het paranormale, van godsdienst, en dus ook niet van hekserij hebben. En dús hoor je iemand als Tom zeggen, dat het allemaal "niet bewezen" is.

Ik denk dat mensen als Tom niets van het spirituele kunnen voelen, en daarom zouden ze het verkeerd aanvoelen en echt bijgelovig worden als ze in hekserij zouden geloven. De wetenschap beschermt hun dus eigenlijk.

Ik vond het wel jammer dat Tom vanaf het begin helemaal "impressed" was door Susan. Dat gaf een beetje ongelijke verhouding. Maar van de andere kant, als ze aan elkaar gewaagd waren geweest, dan waren er veel van die "wetenschap-tegen-hekserij" - uitspraken geweest in de uitzending. En zoals het nu ging, kwam de hekserij er volgens mij wel positief van af. En dat mag ook wel eens.

Als je deze uitzending niet gezien hebt, kun je hem hier nog een keer bekijken:

uitzending gemist?

Dan moet je daar onderaan klikken op "weekend een ander (KRO)" (het was de uitzending van woe 28 jan. 2004, KRO Nederland 1, 22:40, 22:45 of 22:50 uur.) Is best wel leuk, om Susan Smit in het echt te zien.

Laatst gewijzigd op 29-01-2004 om 09:11.
Oud 29-01-2004, 06:39
Verwijderd
Ik vond het programma eigenlijk veel te kort. Zijn helemaal geen echte discussies in geweest en er is gewoon te weinig vertelt.
Advertentie

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten