Oud 03-03-2004, 21:35
Shadowgirl
Shadowgirl is offline
Hey allemaal!

Wat vinden jullie het leukste verhaal over de goden?

Ik vind het verhaal over Demeter en Persefone wel mooi, dat als het herfst word, Persefone opgehaald word door Hades omdat ze mee moet naar de onderwereld. Dan verdort alles op de aarde, en als het lente word, komt Persefone weer naar haar moeder, dus begint alles weer te groeien. Dat vind ik echt een bijzonder verhaal
Oud 03-03-2004, 21:57
Dynamico
Dynamico is offline
Goeie vraag.

Ik vind koning Midas wel een goede mythe, en Hercules. Ehm... Orpheus en Euridice ook!

En de Ilias is niet echt een mythe hè, maar ook dat vind ik een goed verhaal. Of de verhalen van Loukios, maar die mogen zeker niet?
Oud 04-03-2004, 00:46
Verwijderd
Pyramus en Thisbe (omdat ik dit als Pan heb moeten vertellen op het toneel).
En als iedereen zijn mythe nu even kort verteld?

Pyramus en Thisbe zijn de Romeo en Julia van het oude Rome, ze woonden naast elkaar, maar hun families konden elkaar niet uitstaan, dus fluisterden ze 's avonds lieve woordjes naar elkaar door een scheur in de muur.
Ze besloten een keer af te spreken, bij de moerbeiboom (met witte vruchten) en Thisbe arriveerde als eerste en kwam daar oog in oog te staan met een leeuwin met een bebloedde muil, ze rende weg en verloor haar sluier. De leeuwin pakte de sluier en verscheurde die en verdween toen weer. Pyramus arriveert iets later, ziet de leeuwinnesporen en de bebloedde en gescheurde sluier en vervloekt zichzelf dat hij niet eerder is gekomen: hij gelooft dat Thisbe is verscheurd en slaat de hand aan zichzelf. Thisbe, die bang was, maar toch haar geliefde niet wilde mislopen, vindt hem, ziet de sluier en de sporen en begrijpt dat hij dacht dat zij dood was en pleegt dan ook zelfmoord. Hierna kleuren de witte vruchten van de moerbeiboom rood als bloed als herinnering aan het verspilde bloed van de 2 geliefden.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 00:50
Verwijderd
damn...

ik ben verder gegaan op die mythepost van Dynamico en niet op het godenverhaal van de ts...

Mijn excuses maar ik ga het niet weghalen, want heb veel getypt .
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 20:51
Levellae
Levellae is offline
Amor en Psyche is mooi...
Oud 08-03-2004, 05:54
A*
A* is offline
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 10:09
Dynamico
Dynamico is offline
Verder sluit ik mij geheel bij Aster aan.
Oud 08-03-2004, 13:37
Verwijderd
Geboorte van Athene denk ik
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 21:47
steefos
steefos is offline
ik was toch al in een lente bui maar Narcissus blijft een leuk verhaal met de nimf Echo en natuurlijk Aphrodite
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 14:22
Femic
Femic is offline
De Bakchanten zijn cool Die Dionysos is echt een vette gast nee serieus, ik vind het een behoorlijk bot verhaal..
Oud 10-03-2004, 18:29
Ovidius
Ovidius is offline
Wat ik mooi verteld vind, door Ovidius, is het verhaal van Juppiter die verliefd wordt op Io. Juno verandert haar in een koe die ze te grazen zet bij Argus, een honderogige, van wie altijd 98 ogen waken. Terwijl Io wat van het gras eet langs de rivierkant, merkt ze op dat het haar vader Inachus is, de riviergod, waarlangs ze graast. Ze probeert om hulp te roepen, maar er komt enkel geloei uit.

Wat er later precies gebeurt, weet ik niet meer helemaal, maar Mercurius doodt Argus in ieder geval nog.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 18:34
Ovidius
Ovidius is offline
Orpheus en Eurydice, Echo en Narcissus zijn natuurlijk niet echte Godenverhalen maar wel prachtig. Hoewel Bacchus en Hades voorkomen in Orpheus en Eurydice, hebben zij met het verhaal zelf weinig te maken. Prachtig liefdesverhaal!
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 01:44
Verwijderd
Citaat:
Ovidius schreef op 10-03-2004 @ 19:29:
Wat ik mooi verteld vind, door Ovidius, is het verhaal van Juppiter die verliefd wordt op Io. Juno verandert haar in een koe die ze te grazen zet bij Argus, een honderogige, van wie altijd 98 ogen waken. Terwijl Io wat van het gras eet langs de rivierkant, merkt ze op dat het haar vader Inachus is, de riviergod, waarlangs ze graast. Ze probeert om hulp te roepen, maar er komt enkel geloei uit.

Wat er later precies gebeurt, weet ik niet meer helemaal, maar Mercurius doodt Argus in ieder geval nog.
Is het niet dat Zeus verliefd is op haar (ja ik ken de Griekse versie) en dat Hera haar daarom in een Spierwitte koe verandert? En dat Zeus toch nog bij haar wil raken en dan de harp van... leent om Argus in slaap te tokkelen (zodat als zijn ogen dichtvallen) en hij zichzelf in een stier verandert?
En daaruit is dan de Minotaurus geboren. Of ben ik nu een heleboel door elkaar aant gooien...
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 10:50
Optima
Optima is offline
Apollo en Daphne

dat zij veranderd in een boom...om maar niet te worden lastiggevallen door een vieze geile god.

..zou ik ook doen..
Oud 15-03-2004, 20:11
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Optima schreef op 15-03-2004 @ 11:50:
Apollo en Daphne

dat zij veranderd in een boom...om maar niet te worden lastiggevallen door een vieze geile god.

..zou ik ook doen..

het zijn geen vieze geile goden

mooiste mythe
eum
-athena en de weefster
-koning Midas en Dionysus
-Doos van Panodra
-het hele titanengevecht
-eigenlijk vind ik alle mythen wel vet :$.

moet mijn mythe boek nog es dringend doornemen
Oud 16-03-2004, 20:42
pure_evil
pure_evil is offline
Het thuiskeren van Odysseus
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten