HOIHOI, ik doe gewoon mijn interpretatie hoor... misschien heb je er iets aan. Ik zal het per stukje ff behandelen...
Afscheid (het gaat dus om het afscheid dat de ik van iemand (de je) neemt.
Zul je voorzichtig zijn? (hij vraagt aan de je, of ze uit zal kijken, wanneer ze een boodschap gaat doen)
Ik weet wel dat je maar een boodschap doet
hier om de hoek
en dat je niet gekleed bent voor een lange reis.
(deze strofe legt uit in welke situatie de ik zich bevindt. De ik gaan boodschappen doen. De winkel is heel dichtbij, en de je is niet gekleed voor een lange reis. De je zal niet heel lang wegblijven, omdat ze daarvoor bijvoorbeeld niet genoeg spullen of de goede kleding bij zich heeft.)
Je kus is licht,
je blik gerust
en vredig zijn je hand en je voet.
(Hier beschrijft hij de je. De kus is licht en de blik gerust, en vredig zijn de hand en voet van de je. De ik beschrijft dus dat de je niet een heel wild persoon is, dus waarschijnlijk wel voorzichtig zal zijn. De je is dus niet heel druk of wild, ze kust niet heftig, heeft geen avontuurlijke blik in haar ogen. Met vredig zijn je hand en voet wordt bedoeld, dat ze oppast, geen onverwachte dingen doet. )
Maar achter deze hoek
een werelddeel,
achter dit ogenblik
een zee van tijd.
(maar achter die hoek zegt de ik, is toch een werelddeel, dat de ik zo vanuit zijn positie niet zien kan. Waar hij de je persoon uit het oog verliest. Achter dit moment dat de je persoon vertrekt is een zee van tijd. Er zijn genoeg momenten dat de je persoon toch bijvoorbeeld iets zou kunnen overkomen. In dat werelddeel en die zee van tijd, kunnen toch gevaren op de loer liggen (bijvoorbeeld een auto'
Zul je voorzichtig zijn?
hier herhaalt hij het eerste.
De ik persoon zie ik als een man, die erg bezorgd is om zijn vriendin of vrouw, de je persoon. Maar het kan ook een kind zijn ofzow... De ik persoon houdt heel veel van de je persoon en wil hem of haar niet kwijtraken. De ik persoon hoopt dat de je persoon weer veilig thuiskomt.
met de ikpersoon bedoel ik dus degene die het gedicht geschreven heeft.
Ik hooop dat je er wat aan hebt. Zeg je ff of het gelukt is en wat je docent er van vond.
gr´s renske