Novastar weg bij Warner? Wel waar – Niet Waar
Het bericht, vandaag in de pers verschenen dat platenfirma Warner Music Novastar ‘laat vallen’ strookt niet met de waarheid.
Wel waar.
Novastar had een overeenkomst met Warner Music voor het maken van 2 albums. Ondertussen zijn het titelloos debuut van 2000 en ‘Another Lonely Soul’ 2004 verschenen. M.a.w: er is geen overeenkomst meer tussen Warner Music en Novastar, dus Novastar kan ook door niemand ‘gedropt’ worden.
Warner Music gaat door een reeks besparingsmaatregelen en herstructurering geen nieuw contract afsluiten met lokale artiesten (o.a. ook Novastar) in de nabije toekomst.
Om dezelfde reden ziet Warner Music in, dat ze de internationale exploitatie van Novastar buiten de Benelux niet ten gronde kunnen doen en zien ze af van de wereldwijde exclusiviteit en geeft de rechten voor het buitenland aan Joost Zweegers terug.
Novastar heeft van Warner Music de garantie gekregen dat, het nu al zeer succesvolle, ‘Another Lonely Soul’ de hoogste prioriteit blijft voor de Benelux tot einde exploitatie album.
Gevolgen en conclusies.
Voor de Benelux verandert er tussen Novastar en Warner niets, ‘Another Lonely Soul’ blijft hoogste prioriteit binnen warner Music tot einde exploitatie album.
Voor alle territoria buiten de Benelux zal Novastar zelf beroep doen op andere platenfirma’s voor het verdelen en promoten van albums en singles.
Het derde album van Novastar zal door een andere platenfirma uitgebracht worden.
Joost Zweegers: ‘We moeten eerlijk zijn, het gaat barslecht in de platenindustrie en vroeg of laat moest er ook bij Warner bespaard worden. Goddank kom ik hier zonder kleerscheuren van af en kan ik , met prioritaire steun van Warner Music, op deze plaat rustig gaan verderwerken. Ik vind het zeer fair van Warner Music’ om onmiddellijk af te zien van hun wereldwijde-exclusiviteit op Novastar. Ze zien zelf in dat ze niet meer de middelen, noch de structuur voorhanden hebben om mijn platen op een behoorlijke manier aan de man te brengen en geven me de rechten voor het buitenland terug. Ik kan zo’n eerlijkheid alleen maar toejuichen. Dit geeft me ook de kans om in elk deel van de wereld, naar eigen keuze, de allerbeste firma voor Novastar te vinden. Mijn derde plaat is toekomstmuziek en ik ga me er geen zorgen over maken. Het einde van iets is het begin van iets anders, dat geldt ook voor mijn
huidige overeenkomst met Warner Music. ‘