een beetje laat, maar het beloofde laatste deel van hoofdstuk 1... (was tussendoor even op wintersport...)
of het vrolijker wordt? In het eerste deel niet (verhaal gaat uit 2 delen bestaan) en in tweede deel denk ik wel... maar moet ik nog aan gaan schrijven.
Janne zit in de bibliotheek. Ze heeft een uur in het winkelcentrum doorgebracht. Het is zo stom denkt ze, ze had op school moeten blijven, natuurlijk is de bieb om een uur nog niet open op dinsdag! Langzaam kroop de tijd voor bij, maar eindelijk werd het toch twee uur. Saaiere winkels heeft Janne nog nooit gezien. De kledingwinkels moeten cool zijn volgens de meisjes uit haar klas en de meeste jongens kunnen daar ook nog wel over meepraten. En iedereen loopt er altijd volgens de laatste mode bij, behalve zij. Haar ouders geven er niet om en zijzelf eigenlijk ook niet. Als ze er alleen maar bij zou horen vanwege die broek… Laat dan maar zitten.
De bibliotheek is een van de plaatsen waar Janne het liefste is. Het is er rustig huiswerk maken en alle informatie heeft ze hier binnen handbereik. Net zoals de romans om in een andere wereld te komen. Maar heel zelfden komt ze er een klasgenootje tegen en daar is ze eigenlijk wel blij om. Op school ontstaan er zo snel van die rare verhalen. Janne dit en Janne dat… allemaal roddels, wat heeft ze eraan?
Janne vraagt zich af of ze haar nu missen op school. Niemand leek echter door te hebben dat één klasgenoot de laatste twee uur niet stil in de voorste bank zat. Alleen. Niemand merkte het. De docenten zagen het wel en meldden Jannes afwezigheid, wat natuurlijk weer doorgegeven werd. Over dat punt had Janne niet nagedacht. School zou thuis waarschuwen en haar ouders zouden heel erg boos kunnen worden. Maar dat zou ze niet meer merken. Janne gaat vandaag immers niet meer naar huis.
“Dames en heren, het is kwart voor zes, die bibliotheek zal over een kwartier sluiten. Wilt u uw boeken af komen laten stempelen. Herhaling…” En daar staat Janne dan, voor de bieb in de stromende regen. Niemand om naar toe te gaan. Een paar minuten staat ze radeloos nat te regenen. Als ze nu naar huis gaat is het allemaal voor niks geweest. Maar waar kan ze dan heen. De enige optie die ze heeft is Laura, maar dat is nog zeker een half uur lopen. Ze heeft echter geen andere keus en begint te lopen. Waarom moet het juist vandaag zo ontzettend regenen, het had mogen vriezen desnoods, als die regen maar ophield! Alhoewel, het was een perfecte afspiegeling van haar humeur. Triest. Het liefst zou Janne heel hard gaan huilen, het zou niet uitmaken. Wat is het verschil tussen de regendruppels en een traan op haar wang? Ze staat nog geen tien minuten in de regen en is al helemaal doorweekt en dan is het nog een heel eind naar Laura.
Helemaal verkleumd belt Janne aan, mevrouw van Castel doet open, zoals gewoonlijk. Een hele vriendelijke mevrouw.
“Meid, kom binnen, je bent helemaal doorweekt, loop maar naar boven en trek wat droogs van Laura aan. Ze zit op haar kamer. Wat heb je allemaal bij je? Ow, eet je mee?”
“Graag mevrouw,” en Janne loopt naar boven.
“Janne!” roept Laura uit.
“Sst… Ok, om maar met de deur in huis te vallen, ik ben thuis weggelopen. Ik kan nergens heen en hoop dat ik hier mag blijven. Ik mag wel mee-eten…”
“Ja, en je krijgt nu droge kleren van mij,” valt Laura haar in de rede, “maar waarom dan, wat is er gebeurd dat je nu weggelopen bent? Ik zal het toch aan mijn ouders moeten vertellen…”
“Thuis, de vakantie, Jaap was er… “ Janne begint te huilen en een heel warrig verhaal komt naar buiten. Toch kan Laura het begrijpen. Ze kent de situatie bij Janne thuis en zal er zeker voor zorgen dat Janne voorlopig bij hen kan blijven.
|