Oud 22-03-2004, 10:52
Verwijderd
Ik loop een beetje vast bij het volgende probleem:

f(x,y) = x²+4y²
vind de gradient vector grad f(2,1) en gebruik deze om de raaklijn aan het oppervlak f(x,y) = 8 in het punt (2,1) te vinden.

Ik ben er al uit dat de gradientvector <4,8> moet zijn, maar dan die formule voor de raaklijn nog...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2004, 17:49
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 22-03-2004 @ 11:52:
Ik loop een beetje vast bij het volgende probleem:

f(x,y) = x²+4y²
vind de gradient vector grad f(2,1) en gebruik deze om de raaklijn aan het oppervlak f(x,y) = 8 in het punt (2,1) te vinden.

Ik ben er al uit dat de gradientvector <4,8> moet zijn, maar dan die formule voor de raaklijn nog...
Er is gegeven dat de gradiënt in een punt de richting van de normaal van het desbetreffende niveauvlak f(x,y)=c (met c een gegeven constante) heeft, en dat de grootte van de gradiënt overeenkomt met de richtingsafgeleide van f in de richting van de normaal. Waarschijnlijk kom je hier wel verder mee.
Oud 22-03-2004, 18:58
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 22-03-2004 @ 18:49:
Er is gegeven dat de gradiënt in een punt de richting van de normaal van het desbetreffende niveauvlak f(x,y)=c (met c een gegeven constante) heeft, en dat de grootte van de gradiënt overeenkomt met de richtingsafgeleide van f in de richting van de normaal. Waarschijnlijk kom je hier wel verder mee.
nee , ik weet dat de gradient loodrecht op de raaklijn staat, dus dat <4,8> . r'(2,1) = 0 (inprodukt)
Maar wat moet ik dan met f(x,y)=8? en hoe kan ik dan oplossen voor de raakvector?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 20:52
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 22-03-2004 @ 19:58:
nee , ik weet dat de gradient loodrecht op de raaklijn staat, dus dat <4,8> . r'(2,1) = 0 (inprodukt)
Maar wat moet ik dan met f(x,y)=8? en hoe kan ik dan oplossen voor de raakvector?
Maak gebruik van het feit dat de vergelijking van het raakvlak, waar je in dit geval mee te maken hebt, gelijk is aan het inwendig produkt
((2,1)-(x,y)))·grad f=0.

Laatst gewijzigd op 22-03-2004 om 21:21.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 21:50
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 22-03-2004 @ 21:52:
Maak gebruik van het feit dat de vergelijking van het raakvlak, waar je in dit geval mee te maken hebt, gelijk is aan het inwendig produkt
((2,1)-(x,y)))·grad f=0.
oke, daar was ik niet op gekomen,

dan kun je dus zeggen dat
((2,1)-(x,y))·<4,8> = 0
(2-x,1-y)·<4,8> = 0
4-4x+8-8y = 0
x+2y = 4

en dat is het antwoord...

heel erg bedankt
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:58
mathfreak