Oud 20-05-2001, 12:22
Snufje
Snufje is offline
Het iemand die voor mij?

Snufje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-05-2001, 16:25
esmiralda
esmiralda is offline
volgens mij wel van 1, en 5 maar 9, 10 wil ik ook nog hebben, ik kijk wel ff. dan zet ik ze hieronder wel neer
Met citaat reageren
Oud 28-05-2001, 16:27
esmiralda
esmiralda is offline
Biologie hoofdstuk 1:

Men probeert steeds meer “natuurlijke’ begroeien te laten ontstaan en de soorten rijkdommen (diversiteit) te laten toenemen.
Ecosysteem is: allerlei betrekkingen tuss4en organismen die in een bepaald gebied leven en de levenloze natuur.
Wanner organismen het ecosystemen beïnvloeden heten zij biotische factoren. Doet de levenloze natuur dit dan heet dit: abiotische factoren. Een ecosysteem is een ruimtelijke eenheid. Bepaald door plaatselijke biotische en abiotische factoren, de grootte kan zeer verschilled zijn.

Levenskenmerken: 1. organismen zijn opgebouwd uit 1 of meer cellen.
2. organismen groeien; daarbij speelt celdeling een rol.
3. organismen kunnen voortplanten; vaak gebeurd dit met speciale geslachtscellen. 4. de eigenschappen van een organisme zij vastgelegd in een erfelijk materiaal in de celkern; het DNA.
5. organismen vertonen stofwisseling, ze nemen voortdurend stoffen op, zetten deze stoffen in andere stoffen om en geven stoffen af.
6. organismen kunnen veranderingen in de omgeving waarnemen en op die manier op die veranderingen reageren.

Voor het indelen van organismen is de soort het uitgangspunt. Alle soorten hebben een wetenschappelijke tweedelige naam: voorop, met hoofdletter, de geslachtsnaam. 2. daarna, met kleine letter, de soortaanduiding. 3. soms nog een letter of naam van de onderzoeker die de soort voor het eerst heeft beschreven en benoemd.

Je kunt soorten organismen, bijvoorbeeld, indelen in 4 rijken: planten, dieren, schimmels en bacteriën. De 4 rijken zijn elk weer in kleinere eenheden zoals familie, geslacht en soort.

Adrenaline maakt dat de spiercellen meer suiker uit het bloed kunne opnemen. Extra suiker betekend meer energie. De levenloze natuur kent verschillende organisatieniveaus/ de levensprocessen zijn op verschillende organisatieniveaus waar te nemen. Biosfeer-ecosysteem-populatie-organisme-orgaan-weesfsel-cel-celorganel-molecuul. Remstoffen (cytostatica) onderzoek op niveau van ecosysteem; het milieuonderzoek. Biologisch onderzoek vindt op elk organisatieniveau met behulp van verschillende technieken plaats. De verkregen kennis van het ene niveau helpt verschijnselen op het andere niveau te verklaren.

De belangstelling van de maatschappij voor biologische processen en voor organismen is vaak selectief. Biologische kennis is belangrijk in de uitoefening van veel beroepen.

Biologie hoofdstuk 5:

Je gezondheid hangt af van verschillende factoren: je eigenschappen, je fysieke en maatschappelijke omgeving, je gewoonten of leefstijl, je leeftijd.
Voor het begrip gezondheid bestaan verschillende definities. Je leefstijl is mede bepalend voor je gezondheid.
Huid, slijmvliezen en maagsap voorkomen het binnendringen van ziekteverwekkers.
Bloed bestaat uit bloedplasma met bloedcellen. Alle bloedcellen ontstaan uit stamcellen in het rode beenmerg; sommige witte bloedcellen rijpen daarna in 1 van de lymfoïde organen.
Het afweersysteem is te verdelen in specifiek en aspecifiek. Bij de specifieke afweer worden geheugencellen gevormd.
Alle cellen dragen antigenen op hun membraan. Hoe meer overeenkomst er is tussen de antigenen van de donor en ontvanger, hoe groter de kans op succes bij een transplantatie.
De antigenen op de rode bloedcellen bepalen de bloedgroep. Ze zijn van belang bij bloedtransfusie.
Griep is het gevolg van infectie met een virus. Doordat er zoveel mutanten zijn, word je tegen griep niet immuum.
HIV tast je lymfocyten aan. Bij allergieën en auto-immuunziekten werkt het immuunsysteem tegen antigenen waarbij die reactie ongewenst is.

hopelijk heb je er wat aan!
succes!
heb je toevallig van deel twee al samenvattingen, ik nog geen een (dus 6t/m 10_)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten