Oud 08-05-2004, 13:53
Marcus
Marcus is offline
Ik wil graag voor de drive-in een aparte pc, die inzetbaar is voor het geluid. Dus een mp3 station zeg maar. Dit is al prima in orde, het systeem (P1 200mmx at) draait prima, en er zit op dit moment 1 geluidskaart in, een Creative Audio pci om precies te zijn. Niks aan de hand tot zover. Nou komen we bij het tweede punt; ik wil er een 2e geluidskaart bij in hebben (software die ik gebruik kan 4 geluidskaarten appart aan dus dat is het probleem niet ) maar wat het probleem wel is: hij pakt 'm niet. (goh lekkere omschrijving weer Mark )

De tweede kaart die ik erin wil zetten is een Creative Sound Blaster 16 isa. Ik druk hem dus op het mobo, en zet de pc aan. Geluid van windows speelt vrolijk af dus de pci kaart doet het nog. Maar vreemd genoeg had hij geen nieuwe hardware gevonden. Ook in apparaatbeheer staat niks. Dus voeg ik hem zelf toe, drivers erop en reboot. Nog niks, hij geeft aan dat de kaart niet in de pc zit of dat de drivers niet goed zijn.

Dus mijn vraag is: hoe krijg ik het voor elkaar dat die 2 geluidskaarten het gaan doen in dit systeem? De 2e kaart is puur voor een 2e output, de standaard output mag over de pci kaart blijven lopen. Iemand enig id?
Oud 09-05-2004, 18:49
Marcus
Marcus is offline
Waarom pakt die pc wel 2 netwerkkaarten maar niet 2 geluidskaarten?

Ik heb nu 2 isa geprobeerd, zonder de pci dus. Nog niks
Ook 2 pci helpt niet. Telkens wordt 1 van de 2 niet herkend door windows. Bij handmatig installeren krijg ik foutmeldingen van een foutieve driver of dat de hardware niet bestaat.

Het is wel mogelijk, 2 geluidskaarten in 1 pc, want heb meerdere pc's gezien die het wel hadden
Op internet kan ik nergens een how-to of tutorial vinden

Heeft niemand een id?
Oud 10-05-2004, 04:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je computer moet allereerst de device "zien". Dan kun je onder configuratiescherm de devices zien en een voorkeursdevice selecteren. Die wordt gebruikt voor alle windows-geluiden. Je software, waaronder winamp, kun je dan instellen om een bepaalde device te gebruiken.

Maar als je systeem je device niet ziet dan werkt dat niet, het moet iig in devie management staan. Zie je daar ook geen onbekende devices ofzo? Drivers goed geinstalleerd?
Oud 10-05-2004, 12:38
Marcus
Marcus is offline
Yep, ik heb gehoord van iemand dat 1 pci en 1 isa niet werkt, en 2 isa ook niet, maar 2 pci werkt wel, dus probeer ik 2 pci kaarten.

Ik zorg dat alle drivers/software weg is, ook uit apparaatbeheer. Daarna gooi ik de audio pci erin, hij herkent 'm en installeert keurig de drivers van de cd, reboot en klaar, die doet het.
Pc uit, andere kaart erin (sweex 5.1 pci) en ook die herkent hij, drivers erop, reboot en als ik dan in apparaatbeheer kijk staat alleen de sweex 5.1 erbij, de audio pci is gewoon weg en ook niet aanspreekbaar vanuit winamp. Dus ik schakel die sweex 5.1 uit en installeer de drivers van de audio pci na een reboot. Dat werkt, audio pci staat aan, en speelt geluid af. De sweex 5.1 staat uitgeschakeld, dus die wil ik inschakelen. Zogauw als ik dat doe slaat het hele systeem vast, zelfs ctrl+alt+del werkt niet

Ze maken gebruik van verschillende irq's, en ook verschillende dma's.
Oud 10-05-2004, 13:07
Herveld
Herveld is offline
mark, ik had dit ook werkende maar dit ging via pci, beetje raar mischien is pc te oud

of via 1 onboard en 1 op je mobo proppen
Oud 10-05-2004, 13:14
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
Herveld schreef op 10-05-2004 @ 14:07 :
mark, ik had dit ook werkende maar dit ging via pci, beetje raar mischien is pc te oud

of via 1 onboard en 1 op je mobo proppen
Ja ik zat hier net ook al een te denken, waarom het op pc's die ik gezien had (en mee gewerkt heb ) wel werkte, maar die systemen waren nieuwer als die oude pentium 1, 200mhz mmx met AT-voeding (draait nog steeds goed, dat spul ).

Dus wat ik nu maar eens ga proberen is het zooitje in mijn p2 atx zetten, kijken hoe 't zich daarin gedraagt
Oud 10-05-2004, 13:28
Marcus
Marcus is offline
't Zaakje zit nu in de p2, de sweex kaart doet 't, en ook de audio pci werd herkent en geinstalleerd. Maar toen begon een ander probleem

Hij gebruikt hetzelfde IRQ als 1 van de 2 netwerkkaarten en ook een systeembrug maakt gebruik van hetzelfde IRQ, en geen van die 3 kan ik handmatig wijzigen

Moet dit dan in het bios gewijzigd worden?
Oud 10-05-2004, 14:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat kan niet altijd, soms wel.

IRQ problemen zucht, weer zo'n erfenis uit het verleden..

Probleem is ook gewoon dat je Windows 9x gebruikt ipv 2000 of XP. Die gaan daar beter mee om denk ik. Ik heb althans nog nooit een IRQ probleem met deze twee OS'en gehad. Maar dat kan ook komen omdat ik die OSen dus niet draai op hele oude systemen (zoals een Pentium 1).
Oud 10-05-2004, 14:21
Marcus
Marcus is offline
Ja ik heb hier xp op gehad (P2, 300mhz MMX, 128mb sdram) maar dat draait niet lekker vind ik, veel te traag naar mijn doen, programma's starten te traag op en ik vind 'm over 't algemeen niet sneller als 98. Dus ik heb liever win98. Maar ik zal eens ff kijken in 't bios.
Oud 10-05-2004, 16:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
Bij XP moet je dan natuurlijk wel de grafische eyecandy uitschakelen he. Als je dat niet doet is het flink traag ja, maar XP kun je flink tweaken hoor.
Oud 10-05-2004, 16:53
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-05-2004 @ 17:41 :
Bij XP moet je dan natuurlijk wel de grafische eyecandy uitschakelen he. Als je dat niet doet is het flink traag ja, maar XP kun je flink tweaken hoor.
Ik had 'm op win98 stijl, ook het menu en de taakbalk. Vind 98 er beter uitzien als xp.

Tweaken nog niet echt achter aan geweest in xp, moet ik nog maar eens een keer gaan doen
Oud 16-05-2004, 13:17
Marcus
Marcus is offline

Vraag me niet hoe 't kan maar vanochtend was dit zo
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten