Oud 16-05-2004, 16:43
Marnewijk
Marnewijk is offline
Hallo allemaal,

Ik heb als onderwerp voor mijn PO Economie McDondalds' gekozen. Als hoofdvraag zat ik eigenlijk te denken aan: Wat maakt McDonald's zo populair.
Lijkt jullie dit een goed onderwerp, en weet iemand nog goede deel vragen?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2004, 17:59
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Marnewijk schreef op 16-05-2004 @ 17:43 :
Hallo allemaal,

Ik heb als onderwerp voor mijn PO Economie McDondalds' gekozen. Als hoofdvraag zat ik eigenlijk te denken aan: Wat maakt McDonald's zo populair.
Lijkt jullie dit een goed onderwerp, en weet iemand nog goede deel vragen?!
Een betere hoofdvraag lijkt mij: "Wat heeft Mac Donalds zo populair gemaakt en hoe kan ze ervoor zorgen dat ze populair blijft?".

Bij de deelvragen krijg je dan iets als: historie van het bedrijf, gevolgde strategie, concurrentie en toekomstvisie.

Ik kan jouw hoofdvraag namelijk al vrij eenvoudig beantwoorden. Mac Donalds gebruikt in alle landen dezelfde formule. Je eet overal hetzelfde voor een relatief laag bedrag. Je hoeft je niet druk te maken om rare buitenlandse gerechten en je komt bij het betalen ook niet voor verrassingen te staan.

Om je wat verder op weg te helpen: de laatste tijd zie je dat Mac Donalds steeds meer haar best doet om gezond over te komen. Eerst kwamen ze met een ontbijt, later die Salade (Mc Salad Shaker ofzo), etc.
Concurrentie kun je op verschillende niveau's zien, de directe concurrent is natuurlijk de Burger King, maar op meer abstracte niveau's moet je ook denken aan Pizza Hut, Kentucky Fried Chicken, snackbars, etc. Op het meest abstracte niveau moet je alle bedrijven in de horeca branche (kroegen daargelaten) noemen.
Over de historie kan ik je zo weinig vertellen, maar ik denk dat dat niet zo moeilijk uit te vinden is.
De gevolgde strategie is vrij eenvoudig en die heb ik al eens genoemd (eigenlijk het antwoord op jouw hoofdvraag). Overal hetzelfde eten voor een relatief lage prijs. Misschien dat je er ook nog iets in kunt zetten over franchising, want dat doet Mac Donalds ook en dat hoor zeker ook bij de strategie.

Succes ermee!
Oud 16-05-2004, 19:15
Marnewijk
Marnewijk is offline
Erg bedankt! Ik ben nu eigenlijk een beetje te twijfelen.
McDonalds lijkt me een leuk onderwerp, maar eigenlijk ben je daar (denk ik) al snel over uit gepraat. Ik moet namelijk 4 pagina's met informatie maken.
Ik ging net even zoeken, en kwam op het idee dat ik het ook over Ahold kan houden?
Alleen weet ik daar weer geen goede vragen bij?

Wat lijkt jullie beter?(Makkelijker)

Laatst gewijzigd op 16-05-2004 om 19:28.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 19:52
Verwijderd
wat zou je over aholds willen vertellen?

heb je trouwens al aan het ronald mc donald kinderhuis gedacht?
dat heeft ook met mac donalds te maken. en natuurlijk ook nog de rechtzaken die mc donalds in amerika krijgt omdat mensen te dik worden.
Ik zou er kantjes over vol kunnen lullen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 22:01
Dwarfie
Dwarfie is offline
Ik denk dat 4 kantjes wel moet lukken over Mac Donalds. Als je per punt / deelvraag die ik noemde een kantje hebt ben je er al. Beetje een creatieve alineaindeling, inleiding, korte samenvatting op het laatst, dan ben je er al wel hoor. Eventueel aangevuld met nog wat extra dingen (zoals die fondsen die ze ook nog hebben).

De informatie is ook vrij eenvoudig te vinden... maar van mij mag je natuurlijk best iets anders doen hoor

Over Ahold is alleen wel gigantisch veel te vertellen, dan zou je echt één onderdeel uit moeten kiezen, of je zou meer op de details ingaan m.b.t. de boekhoudschandalen. Ik denk alleen dat dat wat te ver gaat voor een P.O. De materie waar je dan mee te maken krijgt is ook niet echt vwo stof...

Als je gaat kiezen tussen Ahold of Mac Donalds, dan zou ik toch maar voor Mac Donalds gaan als ik jou was.
Oud 17-05-2004, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Dwarfie schreef op 16-05-2004 @ 23:01 :

Als je gaat kiezen tussen Ahold of Mac Donalds, dan zou ik toch maar voor Mac Donalds gaan als ik jou was.
zou ik ook doen, dat kan je veel bondiger houden, het hoeft toch niet altijd erg uitgebreid te zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten