Oud 24-05-2004, 18:47
iekie
iekie is offline
hallo!
Er gaat al jaren lang een discussie of geestelijk gehandicapte mensen wel of niet een kind mogen krijgen en zelf opvoeden. Wij zouden graag willen weten hoe jullie hier over denken, om zo een discussie los te krijgen.
Wij zelf zijn van mening dat gehandicapte mensen niet de verantwoordelijkheid hebben om zelf een kind op te voeden.
Wij zouden jullie mening op prijs stellen, om te kijken hoe jullie hier over denken...

groetjes Femke & Selcan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2004, 20:38
Verwijderd
Ik wist eerst niet heel goed wat ik ervan moest denken. Toevallig zag ik vorige week een programma op tv. Een stel had pas een kind gekregen: de moeder was verstandelijk gehandicapt (uiterlijk niet te zien) en de vader niet. Het bleek dat de moeder het huishouden niet aan kon. Ze kon nauwelijks koken, plande niks qua schoonmaak, zette niet uit zichzelf koffie als er bezoek kwam etc. Doordat ze het niet goed kon plannen had ze te weinig tijd voor alles en hierdoor vergat ze een aantal keren het kind te voeden. Toen moesten ze naar het ziekenhuis doordat het kind te veel afgevallen was. Het gezin kreeg al gezinsbijstandhulp voor 24 uur per week en zelfs toen ging het al mis. De kinderbescherming was flink met deze zaak bezig.
Dan denk ik, als het zo gaat komt het kind in gevaar en dat is een slechte zaak.

Nu is elke persoon weer anders en nu zal niet iedere gehandicapt persoon even onverantwoordelijk bezig zijn maar een kind verdient een kans op een normaal leven. Geef gehandicapte mensen dan een hond ofzo, dat zijn sociale beesten die ze ook als een soort kind kunnen beschouwen.
Als je zelf nog een kind bent geestelijk, heb je totaal niet de verantwoordelijkheid om een ander kind op te voeden, en w
eet je niet wat het best voor hem/haar is.

*Er is ook een film gemaakt met sean penn in de hoofdrol. Volgens mij heet die i am sam. Dat gaat over een alleenstaande gehandicapte vader die een kind moet opvoeden. Het meisje is zeven jaar en haar vader geestelijk ook. Maar het meisje gaat zich verder ontwikkelen en dan ontstaan er problemen.

Laatst gewijzigd op 24-05-2004 om 20:41.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 20:28
schrubbie
schrubbie is offline
Moeilijk probleem! aan de ene kant vind ik dat ze wel kinderen mogen krijgen, want ik vind dat je zelf mag beslissen of je een kind wilt of niet. ze moeten er zelf voor kunnen kiezen. maar aan de andere kant heb je natuurlijk wel weer dat ook zij gehandicapte kinderen krijgen en meestal kunnen ze er zelf niet voor zorgen. t blijft een moeilijk probleem. ik weet geen antwoord op deze vraag.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 21:37
fib
fib is offline
Je kan natuurlijk wel over dit onderwerp discusieren. Voor elke kant: voor/tegen is wel iets te zeggen. Maar je moet er wel rekening mee houden dat een verbod. Heel moeilijk wettelijk is vast te leggen. Het is daarom meer een principe kwestie.

Zo zijn de meeste zwakbegaafde best in staat om hun kind eten te geven en een schone luier. Maar opvoeden houd meer in. Iedereen geeft hier z'n eigen invulling in.

Maar wat nou als ze te maken hebben met een huilbaby? Een jammerende peuter in de supermarkt die maar blijft zeuren over dat snoepje? Of een lastige puber, die onmogelijke dingen wilt? Voor veel (normale) ouders is het op zulke momenten al moeilijk om hun handen thuis te houden. Laat staan voor een zwakbegaafte.

Het is toch verschikkelijk dat jij als 13 jarig knaapje al slimmer bent dan je vader en moeder. Ze kunnen je niet eens helpen met je huiswerk. Of begeleiden in een moeilijke fase van je leven: de pubertijd.

De hoogte van je IQ/EQ is vaak al voor een gedeelte erfelijk vast gelegd. Een kind van zwakbegaafde is dus dubbel belast. Ik weet niet of de maatschappij daarop zit te wachten.

Citaat:
iekie schreef op 24-05-2004 @ 19:47 :
hallo!

Wij zelf zijn van mening dat gehandicapte mensen niet de verantwoordelijkheid hebben om zelf een kind op te voeden.
Je hebt ook hoogbegaafde ouders. Die hun kinderen niet begrijpen en onmogelijke eisen stellen. Waardoor ze eigenlijk ook niet in staat zijn om hun kinderen op te voeden. En waarom denk je dat maar liefst 10% van de allochtonen jongeren in aanraking komt met de politie?

Het is gewoon heel lastig vast te stellen wat wel mag en wat niet mag. Ik denk dat het wel noodzakelijk is dat iedereen heb belang van het kind voorop steld. Het kind van een zwakbegaafde is dan misschien wel gewenst, maar de ouerder zijn ongewenst.
Oud 26-05-2004, 14:00
sellie
sellie is offline
][/QUOTE]
Je hebt ook hoogbegaafde ouders. Die hun kinderen niet begrijpen en onmogelijke eisen stellen. Waardoor ze eigenlijk ook niet in staat zijn om hun kinderen op te voeden. En waarom denk je dat maar liefst 10% van de allochtonen jongeren in aanraking komt met de politie?

Het is gewoon heel lastig vast te stellen wat wel mag en wat niet mag. Ik denk dat het wel noodzakelijk is dat iedereen heb belang van het kind voorop steld. Het kind van een zwakbegaafde is dan misschien wel gewenst, maar de ouerder zijn ongewenst. [/B][/QUOTE]

Dat heeft naar mijn idee niet te maken door het feit dat allochtonen in aanraking komen met de politie, dat heeft te maken met verkeerde vrienden e.d. en ik bedoel als een nederlander iets doet dan komt dat niet in de krant en als een buitenlander iets doet wel.....Dus die opmerking slaat nergens op... maar verder vind ik wel dat het belang van het kind natuurlijk voorop staat.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 16:37
Femic
Femic is offline
Citaat:
En waarom denk je dat maar liefst 10% van de allochtonen jongeren in aanraking komt met de politie?
wat heeft dat nou weer met dit onderwerp te maken???
Oud 27-05-2004, 21:51
wij
wij is offline
ik ben er wel tegen. Ze kunnen de verandwoordelijk eigenlijk niet aan om een kind op te voeden. ze kunne het meestal niet aan iemand die gehandicapt is heeft meestal ook niet zo lang te leven als een normaal iemand. Je loopt dan ook een risico dat de moeder sterft als het kind nog maar een paar jaar oud is. daar blijft het kind ook jaren last van hebben
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten