heej ik heb ook zangles en moet regelmatig oefenen hoe ik tijdens het zingen mn neus ''open'' en ''dicht'' moet/kan doen.... dit is handig om te kunnen omdat het net wat anders kan klinken bij bepaalde klanken.... ik weet niet of je ooit van de volgende termen gehoord hebt.. maar als je bijvoorbeeld probeert met je ''twang'' te zingen moet je je neus dicht hebben maar bij je ''crysop'' moet je juist je neus open hebben... ''belten'' (wat anouk veel doet) kan alleen met je neus dicht... het is dus wel nodig om hiermee te oefenen en als het goed is moet je zangleraar/es je hier ook tips over kunnen geven
Kheb wel een paar dingen waar je misschien iets aan hebt...
Als je slikt voel je op een gegeven moment een soort prop in je keel... dan is de doorgang tussen je mond en je neus dicht en zing je dus door je mond... als je dat gevoel probeert vast te houden en je zingt moet er geen ander geluid uitkomen wanneer je je neus dichtknijpt met 2 vingers...
om je neus open te houden... een keer diep gapen en goed opletten in welke stand je mond tong en keel staat... probeer dit ook te doen tijdens het zingen het kan een hoop schelen, ik hoop dat je er iets aan hebt want meer tips heb ik eigenlijk ook niet
sterkte ermee!