Oud 31-05-2004, 01:03
AJMouse
AJMouse is offline
Even aan de rechtenstudenten hier..

is het bij wet verboden dat je met alcohol op je werk doet?

denk bijvoorbeeld aan flink uitgaan en drinken, en vervolgens op zondag ochtend de telegraaf proberen te bezorgen..

merci.
Oud 31-05-2004, 07:51
Verwijderd
Als je de telegraaf bezorgt met de auto, dan sowieso. (En op de fiets waarschijnlijk ook. Je mag niet dronken deelnemen aan het verkeer.)

Anders weet ik het niet...in het onderwijs ed is dronken werken één van de weinige redenen dat je op staande voet ontslagen kan worden. Hoe het in andere takken zit weet ik niet, de krant bezorgen is niet zo heel verantwoordelijk werk, dat zal schelen...maar het is natuurlijk niet echt representatief voor het bedrijf als de bezorger ladderzat de krant in de bus duwt.

Al vraag ik me af hoe echt-dronken je zondagochten nog bent als je zaterdagavond uit bent geweest, is het dan niet meer een kater? ('k heb er weinig verstand van, ik ben nooit dronken. )
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 08:12
Auntie M
Auntie M is offline
Volgens mij kan je baas er niets van zeggen hoe jij je zaterdagavond doorbrengt. Als het op een gegeven moment je werk beinvloed (frequent verzuim, veel te laat komen, de krant verkeerd bezorgen), dan mag hij je er wel minimaal op aanspreken.
Oud 31-05-2004, 09:14
Fleur
Fleur is offline
Ik werk op een dagcentrum met verst. gehandicapten en daar was 1 van de chauffeurs (van de busjes) meerdere malen dronken en hij werkt er nog steeds..

Dus het hangt er kennelijk maar vanaf, al vind ik dat echt belachelijk. Als iemand zo onverantwoordelijk te werk gaat zou die gelijk ontslagen moeten worden.

Maarja ik ben geen rechtenstudent en weet er ook weinig vanaf verder.
Oud 31-05-2004, 10:24
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Fleur schreef op 31-05-2004 @ 10:14 :
Ik werk op een dagcentrum met verst. gehandicapten en daar was 1 van de chauffeurs (van de busjes) meerdere malen dronken en hij werkt er nog steeds..

Dus het hangt er kennelijk maar vanaf, al vind ik dat echt belachelijk. Als iemand zo onverantwoordelijk te werk gaat zou die gelijk ontslagen moeten worden.

Maarja ik ben geen rechtenstudent en weet er ook weinig vanaf verder.
Er is een verschil tussen dronken en een kater hebben

grttz
ivo
Oud 31-05-2004, 11:31
Verwijderd
Ik heb al vaak genoeg algemene dagblaadjes met mijn dronken hoofd op zaterdagochtend bezorgt

In theorie mag het niet... maar ach

Is wel grappig hoor, ik heb onderweg wel is 2x gekotst. Toen was ik echt brak!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Dukko schreef op 31-05-2004 @ 12:31 :
Is wel grappig hoor, ik heb onderweg wel is 2x gekotst. Toen was ik echt brak!
Niet in de brievenbus mag ik hopen, want dan geef je de mensen ongewenste reclamepost en dat mag niet
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 13:00
Verwijderd
Het is niet met zoveel woorden verboden in een aparte wettelijke bepaling, maar je kunt er vergif op innemen dat dat voor jouw werkgever een dringende reden voor ontslag op staande voet vormt.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 13:08
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 31-05-2004 @ 12:37 :
Niet in de brievenbus mag ik hopen, want dan geef je de mensen ongewenste reclamepost en dat mag niet
Nee, dat nog net niet
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 13:30
AJMouse
AJMouse is offline
Oke bedankt allemaal, maar ehm nare man, denk jij dat het ook ligt aan hoe goed je je werk nog doet? Ze kunnen namelijk niet veel mensen voor die zondag telegraaf vinden, ze doen zichzelf een strop om als ze mensen om dronkenschap ontslaan, omdat niet veel mensen van 18 die baan willen hebben volgens mij (ik zie constant advertenties dat ze nog mensen zoeken).

En Dukko, ik heb ook 2,5 jaar ochtendkrant gedaan, en ook vaak op zaterdag dronken gedaan. Geen fouten gemaakt, maar meestal wel een half uur later dan normaal daar aankomen (maar dat maakte niet uit, want ik was altijd een half uur eerder klaar dan uiteindelijk mocht...)
Oud 31-05-2004, 13:35
Verwijderd
De werkgever heeft natuurlijk beoordelingsruimte. Hij is niet verplicht om je te ontslaan, maar áls hij dronkenschap op het werk beschouwt als dringende reden om je op staande voet te ontslaan, dan mag hij dat.

Natuurlijk zal voor hem meespelen hoe goed jij je werk doet en hebt gedaan, hoeveel mensen hij verder nog kan krijgen enz. Maar als hij ondanks dat besluit om je op staande voet te ontslaan, dan staat hij volledig in zijn recht.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 13:40
AJMouse
AJMouse is offline
Dan lijkt het me volledig duidelijk dankjewel.
Oud 31-05-2004, 14:04
Verwijderd
Citaat:
AJMouse schreef op 31-05-2004 @ 14:30 :
En Dukko, ik heb ook 2,5 jaar ochtendkrant gedaan, en ook vaak op zaterdag dronken gedaan. Geen fouten gemaakt, maar meestal wel een half uur later dan normaal daar aankomen (maar dat maakte niet uit, want ik was altijd een half uur eerder klaar dan uiteindelijk mocht...)
Met koninginnedag had elke bezorger zich verslapen

dat zijn pas dagen
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 14:45
Jizo
Jizo is offline
Citaat:
Dukko schreef op 31-05-2004 @ 15:04 :
Met koninginnedag had elke bezorger zich verslapen

dat zijn pas dagen
Vandaar dat ie bij ons toen zo laat was, denk dat ik maar eens met je baas moet praten

Verder...ach zolang niemand er last van heeft....wat maakt het uit, zolang de mensen hun krantje maar hebben!!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 16:13
Grimmetje
Grimmetje is offline
Zoals Nare Man al zegtt, het ligt er maar net aan...

Wat wel zo is, het feit dat je dronken bent geeft je werkgever nog niet het recht om je te ontslaan. Je werk moet er wel onder lijden....als je gewoon net zo goed presteert als altijd (of net zo slecht ) dan wordt het al een stuk lastiger..
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Jizo schreef op 31-05-2004 @ 15:45 :
Vandaar dat ie bij ons toen zo laat was, denk dat ik maar eens met je baas moet praten
Volgens mij lag ons hele dorp nog op 1 oor
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Grimmetje schreef op 31-05-2004 @ 17:13 :
Zoals Nare Man al zegtt, het ligt er maar net aan...

Wat wel zo is, het feit dat je dronken bent geeft je werkgever nog niet het recht om je te ontslaan. Je werk moet er wel onder lijden....als je gewoon net zo goed presteert als altijd (of net zo slecht ) dan wordt het al een stuk lastiger..
Wat een onzin. Achteruitgang van de kwaliteit van het werk is zeker geen vereiste voor het bestaan van een dringende reden. Als een werknemer bijvoorbeeld zijn baas uitscheldt of mishandelt lijdt de kwaliteit van het werk daar ook niet onder, maar dat levert wel degelijk een dringende reden op.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 12:34
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
kortom: Indien een werknemer niet de regels en wetten handhaaft welke gelden voor de organisatie, dan is het op dat moment mogelijk om een werknemer een waarschuwing te geven (2x) en dan te ontslaan (staande voet).
Oud 01-06-2004, 12:41
Verwijderd
Je kunt een werknemer ook wel op staande voet ontslaan zonder eerst een waarschuwing te geven. Iemands arbeidsverleden speelt wel mee, maar als de fout ernstig genoeg is, kun je ook wel meteen op staande voet ontslaan. Het hoeft niet per se de druppel te zijn die de emmer deed overlopen, het kan ook één enorme fout zijn.

Als je door het woordje 'kortom' een tekstgedeelte boven je, afkomstig van iemand anders, wilt samenvatten, doe dat dan goed.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 21:24
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-06-2004 @ 13:41 :
Je kunt een werknemer ook wel op staande voet ontslaan zonder eerst een waarschuwing te geven. Iemands arbeidsverleden speelt wel mee, maar als de fout ernstig genoeg is, kun je ook wel meteen op staande voet ontslaan. Het hoeft niet per se de druppel te zijn die de emmer deed overlopen, het kan ook één enorme fout zijn.

Als je door het woordje 'kortom' een tekstgedeelte boven je, afkomstig van iemand anders, wilt samenvatten, doe dat dan goed.
zoals diefstal is een goede reden voor ontslag op staande voet
Oud 01-06-2004, 22:24
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 01-06-2004 @ 22:24 :
zoals diefstal is een goede reden voor ontslag op staande voet
Diefstal, verduistering, mishandeling werkgever/andere werknemers, grove belediging, herhaaldelijk niet op tijd komen, dronkenschap, drugsgebruik, lekken van bedrijfsgeheimen, smaad over de werkgever, herhaaldelijk niet opvolgen van instructies, et cetera.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 22:58
Belle
Belle is offline
Mijn vader is al 24 jaar buschauffeur en zwaar alcoholist, en verschijnt dus vaak zat dronken op het werk. Na 24 jaar werkt hij daar nog steeds
Oud 01-06-2004, 23:10
Verwijderd
Citaat:
Belle schreef op 01-06-2004 @ 23:58 :
Mijn vader is al 24 jaar buschauffeur en zwaar alcoholist, en verschijnt dus vaak zat dronken op het werk. Na 24 jaar werkt hij daar nog steeds
Dan heeft hij geluk.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 00:06
Belle
Belle is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-06-2004 @ 00:10 :
Dan heeft hij geluk.
ja, of pech omdat ze m niet willen helpen
Oud 02-06-2004, 00:09
Verwijderd
Citaat:
Belle schreef op 02-06-2004 @ 01:06 :
ja, of pech omdat ze m niet willen helpen
Ja, dat is inderdaad wel een taak van de werkgever. Zou wel zo vriendelijk zijn als ze 'm naar een AA-meeting ofzo zouden sturen, vooral omdat het voor een buschauffeur wel handig is als hij nuchter rijdt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2004, 07:09
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-06-2004 @ 13:41 :

Zoals je zelf al zegt: arbeidsverleden speelt wel mee. Uiteraard kun je altijd iemand op staande voet ontslaan, maar in veel gevallen kan het kantongerecht (indien een werknemer een procedure aanspant tegen zijn of haar werkgever) een werknemer in zijn of haar gelijk stellen en dient het ontslag alsnog omgezet te worden in een officiële waarschuwing.
Oud 02-06-2004, 08:21
jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 02-06-2004 @ 08:09 :
Zoals je zelf al zegt: arbeidsverleden speelt wel mee. Uiteraard kun je altijd iemand op staande voet ontslaan, maar in veel gevallen kan het kantongerecht (indien een werknemer een procedure aanspant tegen zijn of haar werkgever) een werknemer in zijn of haar gelijk stellen en dient het ontslag alsnog omgezet te worden in een officiële waarschuwing.
Kan. In veel gevallen ook weer niet.
Dronkenschap is (volgens mij, ik studeer geen rechten en werk niet bij de plusmarkt) Een zodanige gedraging dat van de werkgever niet redelijkerwijze gevergd kan worden de overeenkomst te laten voortduren (7:678-2-c).
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 08:42
Belle
Belle is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-06-2004 @ 01:09 :
Ja, dat is inderdaad wel een taak van de werkgever. Zou wel zo vriendelijk zijn als ze 'm naar een AA-meeting ofzo zouden sturen, vooral omdat het voor een buschauffeur wel handig is als hij nuchter rijdt.
mijn idee, ik stap echt niet bij hem in de bus ik vind dat de werkgever m in zoverre moet begeleiden in de zin van psychische hulp enzo, maar dat is weer een ander vraagstuk
Oud 02-06-2004, 09:21
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 02-06-2004 @ 09:21 :
Kan. In veel gevallen ook weer niet.
Dronkenschap is (volgens mij, ik studeer geen rechten en werk niet bij de plusmarkt) Een zodanige gedraging dat van de werkgever niet redelijkerwijze gevergd kan worden de overeenkomst te laten voortduren (7:678-2-c).
Helaas werk ik niet meer bij de Plusmarkt en heb ik wetboeken thuis liggen i.p.v. op google rondstruinen en in deze 'reply' plakken...
Oud 02-06-2004, 09:52
Fine
Fine is offline
Bij ons op t werk zijn dr zelfs gasten die stoned gaan werken.... Das nog es lekker vakkenvullen
Oud 02-06-2004, 10:07
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
haha cool... dan heb je wel een goede leidinggevende.. ;-)
Oud 02-06-2004, 10:12
Fine
Fine is offline
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 02-06-2004 @ 11:07 :
haha cool... dan heb je wel een goede leidinggevende.. ;-)
Die hebben dat niet eens door joh , die stoned gasten werken gewoon wat langzamer dan normaal Maar dat heeft iedereen wel es
Oud 03-06-2004, 09:43
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
ikookvanjou schreef op 02-06-2004 @ 10:52 :
Bij ons op t werk zijn dr zelfs gasten die stoned gaan werken.... Das nog es lekker vakkenvullen
Hehe, zelf ook vaak zat gedaan, het ging dan wel om werk waar je geen mensen te woord heoft te staan. Toen was het leuk, nu zou ik als werkgever mensen die niet goed functioneren onder invloed van iets op staande voet ontslaan. Maarja....gratis coke verschaffen kan nooit slecht zijn voor de productiviteit
Oud 04-06-2004, 14:00
ABrules
ABrules is offline
Mja, heb ooit in een bouwmarkt gewerkt...

Kwam zo een gast die om 1 uur moest beginnen had ie net daarvoor Paddo's zitten eten ofzo heeft van 1 tot 9 in een douchehokje gezeten om mensen af te schrikken en niemand zei dr iets van.

Uiteindelijk werd ie ontslagen omdat ie een te grote bek had tegen klanten en als ze hem iets vroegen hij tijdens het praten aan zn zak krabde ofzo ging echt nergens over
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten