Oud 21-06-2004, 23:26
Not for Sale
Not for Sale is offline
Homepage van de bouwers, Scaled Composites

Citaat:
CNN - klik voor het hele artikel zegt:

Test pilot Mike Melvill landed at Mojave Airport, about 80 miles north of Los Angeles, California, about 8:15 a.m. (11:15 a.m. ET) after taking the rocket plane SpaceShipOne to an altitude of more than 100 kilometers (62.5 miles) -- the internationally recognized boundary of space.
Wat is dit toch ongelooflijk gaaf historisch baanbrekend nieuws (vind ik dan). Voor een in de ruimtevaart bespottelijk lage prijs van 20 miljoen dollar hebben particulieren, zonder hulp van een regering, een bemand voertuig buiten de aardatmosfeer gekregen. Wat denken jullie, is dit goed, heeft dit toekomst?

Laatst gewijzigd op 21-06-2004 om 23:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2004, 23:32
Verwijderd
Een eerste stap in de richting van de commerciële ruimteluchtvaart.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 00:57
Daevrem
Daevrem is offline
Misschien gaat dit leiden tot nieuwe projecten en interessante ontwikkelingen en ontdekkingen. Ik vind de NASA steeds meer prutserige bureaucraten worden.
Oud 22-06-2004, 12:29
Verwijderd
gaat dit over de X-prize?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 12:30
EggeD
EggeD is offline
Hehe, ik heb het gezien ja, die knapen joh - ik moest er warm van lachen (: Leuk gedaan.
Oud 22-06-2004, 14:49
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 22-06-2004 @ 13:29 :
gaat dit over de X-prize?
Spaceshipone is inderdaad kandidaat voor de X-prize.
Later dit jaar willen ze proberen deze te scoren. De hoogte is gelukt, de andere voorwaarden zijn dat er 3 mensen in zitten en dat de prestatie binnen 2 weken wordt herhaald met hetzelfde voertuig.
Oud 22-06-2004, 16:13
Daevrem
Daevrem is offline
Drie mensen tot 100 km of drie mensen in een baan om de aarde?

Toch een groot verschil.
Oud 22-06-2004, 16:42
DEChengst
DEChengst is offline
Gisteren live zitten kijken via twee videostreams

StarShipOne gedragen door de White Knight in formatie met een Beechcraft Starship 2000A.

Laatst gewijzigd op 22-06-2004 om 20:17.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2004, 18:20
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 22-06-2004 @ 17:13 :
Drie mensen tot 100 km of drie mensen in een baan om de aarde?

Toch een groot verschil.
Het schijnt een internationaal erkend gegeven te zijn dat het eind van de dampkring op 100 km hoogte ligt, en dat daar dus de ruimte begint, en iemand die daar vliegt een astronaut is.
Oud 24-06-2004, 00:03
Daevrem
Daevrem is offline
Ik bedoel de snelheid die nodig is om iets in een baan om de aarde te krijgen. Want aan enkel op 100 km hoogte komen heb je practisch gezien niets.
Oud 24-06-2004, 11:19
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 24-06-2004 @ 01:03 :
Ik bedoel de snelheid die nodig is om iets in een baan om de aarde te krijgen. Want aan enkel op 100 km hoogte komen heb je practisch gezien niets.
Maar je bent op 100 km hoogte gewichtloos en uit de dampkring. Dus dan heb je het moeilijkste deel toch al gehad of niet?
Oud 24-06-2004, 14:54
Daevrem
Daevrem is offline
Dat komt omdat je niet weet wat gewichtloosheid is. Denk je dat op 100 km de zwaartekracht ineens ophoud? Je bent gewichtloos als je in een baan om de aarde komt. Je valt dan gewoon met z'n allen naar beneden en aangezien je ook een bepaalde snelheid hebt val je dus om de aarde heen. Net zoals in een achtbaan. Je maakt gewoon een maneuvre waardoor je 0 G ervaart. Je komt dan los van je stoel. In een baan om de aarde vallen zorgt constant voor z'n ervaring en dus ervaar je 0 G. Als je in een lift een vrije val maakt dan ben je in die ligt gewoon gewichtloos. Zoek maar eens op 'Netwon's Cannon'.

Volgens mij was SpaceShipOne drie minuten gewichtloos tijdens de afdaling.

Maar om iets in een baam om de aarde te brengen heb je een snelheid van 28,800 km per uur. Dan legt het object precies die snelheid af zodat de afbuiging van de baan van het object gelijk is aan de ronding van de aarde. En dat is een stuk meer dan 3000. Nu is er op 100 km dan wel geen wrijving meer, je zult toch een stuk meer brandstof mee moeten nemen. En dat maakt alles weer groter en zwaarder. En dus ook duurder. Het is echt een stuk moeilijker dan 100 km halen.

Dit is een van die dingen die altijd fout of incompleet in een basisonderwijs natuurkundeboek staan.
Oud 24-06-2004, 17:42
Not for Sale
Not for Sale is offline
Dankjewel, ik heb vwo met Natuurkunde 2 met fatsoenlijke boeken gehad hoor.

Je kan op 300 km hoogte al prima een baantje om de aarde draaien, en een Space Shuttle die een satelliet in een baan brengt gebruikt zijn zijraketten en de hoofdraket -dat zijn de rode en de 2 witte raketten op het plaatje- om op 109 km hoogte te geraken. Daarná kan de motor in de relatief kleine shuttle het af, met dus veel minder brandstof en vermogen. Dus ik blijf erbij dat je het moeilijkste deel hebt gehad.

Oud 24-06-2004, 20:46
Daevrem
Daevrem is offline
Ja maar dan zul je toch een grote boosterraket toe moeten voegen aan het systeem. Die rakketten van de space shuttle geven de space shuttle natuurlijk een erg hoge snelheid. Dat ze er dan op 109 km mee ophouden zegt niet zoveel. De juiste snelheid is dan al bereikt. En de lucht is daar zo ijl dat wrijving niet z'n probleem meer is.

Volgens mij gaat de Space Shuttle zelf niet veel hoger dan 150 km als het een satteliet lanceert. Maar hij heeft dan wel een snelheid van ca 28000 km per uur. En als ze dan een satteliet lanceren heeft die natuurlijk gelijk al die snelheid van 28000 relatief tot de aarde.

Ik denk dat men een totaal ander systeem moet ontwikkelen wil men een systeem maken dat 2 keer binnen twee weken 3 mensen in een baan om de aarde wil brengen. Ik denk niet dat het systeem wat men hier heeft te upgraden is om dat te presteren. Maar er is natuurlijk wel veel van geleerd en de eerste stap. Het vliegtuig ziet er bijvoorbeeld zeer inventief uit.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten