Oud 25-06-2004, 15:34
Miracle
Miracle is offline
Hoe zit het precies met een strafblad en werken. Moet een werkgever weten als iemand een strafblad heeft? Moet diegene dat al melden bij het solliciteren?

En hoe zit het in combinatie met een Melkert-baan. Via welke instantie loopt dat en kunnen die het strafblad bekijken?
Oud 25-06-2004, 15:42
Verwijderd
Laten we vooropstellen dat je nooit iets 'verplicht' moet melden als je solliciteert. Er staan geen straffen op, ofzo. Wel zal jouw werkgever natuurlijk weinig vertrouwen meer in je hebben als later blijkt dat je niet eerlijk bent geweest over je verleden. Juridisch heeft je werkgever dan geen redenen om je te ontslaan, maar in de praktijk zal hij het je natuurlijk erg kwalijk nemen.

Hoe het met die Melkertbanen zit weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 15:45
moenbase
moenbase is offline
je moet toch eerlijk zijn in je CV?
dat is toch verplicht volgens mij?
Oud 25-06-2004, 15:46
Verwijderd
Hoezo verplicht? Wie verplicht mij dat dan?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 15:47
Miracle
Miracle is offline
En op het moment dat het strafblad niet kan in combinatie met het werk? Bijv. winkeldief aan de kassa ofzo...

Kan een werkgever erachter komen of gebeurt er niks als de werknemer blijft zwijgen?
Oud 25-06-2004, 15:48
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 25-06-2004 @ 16:47 :
En op het moment dat het strafblad niet kan in combinatie met het werk? Bijv. winkeldief aan de kassa ofzo...
Eens een dief, altijd een dief, bedoel je? Gelukkig denken de meeste werkgevers niet zo. Ze vinden het vaak erger als jij liegt over je verleden dan wanneer je eerlijk bent en het blijkt dat je wel eens voor stelen bent opgepakt. In het eerste geval kan hij nog steeds niet controleren of je eerlijk bent, in het tweede geval ben je in elk geval niet meteen verkeerd begonnen door de waarheid niet te vertellen.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 15:51
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-06-2004 @ 16:48 :
Eens een dief, altijd een dief, bedoel je? Gelukkig denken de meeste werkgevers niet zo. Ze vinden het vaak erger als jij liegt over je verleden dan wanneer je eerlijk bent en het blijkt dat je wel eens voor stelen bent opgepakt. In het eerste geval kan hij nog steeds niet controleren of je eerlijk bent, in het tweede geval ben je in elk geval niet meteen verkeerd begonnen door de waarheid niet te vertellen.
Nou ja, het gaat wel om een delict waarbij herhaling vaak voorkomt.
Oud 25-06-2004, 15:57
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 25-06-2004 @ 16:51 :
Nou ja, het gaat wel om een delict waarbij herhaling vaak voorkomt.
Dan nog kun je het beter vertellen. Als je dat niet vertelt ben je in elk geval zuur, want dan heeft jouw werkgever natuurlijk geen redenen meer om je te vertrouwen. Je hebt immers al gelogen over je verleden.

Maar we dwalen af, waar het op neerkomt is dat je er geen 'waarheidsplicht' bestaat ten aanzien van cv's of sollicitatiegesprekken. Het is alleen wel handig om gezeik achteraf te voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 15:59
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-06-2004 @ 16:57 :
Dan nog kun je het beter vertellen. Als je dat niet vertelt ben je in elk geval zuur, want dan heeft jouw werkgever natuurlijk geen redenen meer om je te vertrouwen. Je hebt immers al gelogen over je verleden.

Maar we dwalen af, waar het op neerkomt is dat je er geen 'waarheidsplicht' bestaat ten aanzien van cv's of sollicitatiegesprekken. Het is alleen wel handig om gezeik achteraf te voorkomen.
Maar op die manier is het dus mogelijk dat een schoonmaker die kinderen heeft misbruikt, weer op een basisschool terecht komt?
Oud 25-06-2004, 16:00
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 25-06-2004 @ 16:59 :
Maar op die manier is het dus mogelijk dat een schoonmaker die kinderen heeft misbruikt, weer op een basisschool terecht komt?
Zou kunnen. Maar dat is ook wel mogelijk als er wél zo'n waarheidsplicht bestaat. Want als die pedofiele schoonmaker bewust liegt om binnen te komen, dan zou zijn werkgever achteraf dus zelf onderzoek moeten doen, en dan is het kwaad toch al geschied.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 16:43
moenbase
moenbase is offline
Dus in principe mag de sollicitant met strafblad liegen over wat hij gedaan heeft indien er naar gevraagd wordt?

Wat ik me dan afvraag is of het dan mogelijk is als basisschool de waarheid te leren kennen. Ik neem aan dat je niet zomaar naar het politiebureau kan bellen van "klopt het dat <naam> dit en dat heeft gedaan?"

Lijkt me?
Oud 25-06-2004, 16:59
Auntie M
Auntie M is offline
Je kunt als werkgever aan potentiele werknemers vragen een verklaring van goed gedrag te overleggen.
Vroeger werden deze afgegeven door de gemeente, sinds 1 april 2004 wordt het ook via de gemeente afgegeven maar wel via justitie. Als hieruit blijkt dat je een strafblad hebt dan kun je daar als werkgever wel vragen over stellen waarom iemand dat verzwegen heeft.

Zoals nare man al zegt het is niet verplicht om dit soort zaken in je cv of sollicitatiebrief te vermelden, maar ik denk dat eerlijkheid een goed begin is.
Oud 25-06-2004, 18:22
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
dreen schreef op 25-06-2004 @ 16:34
En hoe zit het in combinatie met een Melkert-baan. Via welke instantie loopt dat en kunnen die het strafblad bekijken? [/B]
+

Citaat:
moenbase schreef op 25-06-2004 @ 17:43 :
Wat ik me dan afvraag is of het dan mogelijk is als basisschool de waarheid te leren kennen. Ik neem aan dat je niet zomaar naar het politiebureau kan bellen van "klopt het dat <naam> dit en dat heeft gedaan?"

Lijkt me?
Oud 25-06-2004, 18:29
Chaucus
Chaucus is offline
In het onderwijs moet je een verklaring van goed gedrag laten zien als je ergens aan het werk gaat (overigens pas als je wordt aangenomen, neit al bij een sollicitatiegesprek). Hoe het precies zit weet ik niet, maar volgens mij gaat het dan vooral om zaken die te maken hebben met het werk dat je gaat doen (dus seks met minderjarigen enzo zal dan wel naar voren komen).
Ik meen gezien te hebben dat dit ook voor onderwijsondersteunend personeel geldt, maar zeker weten doe ik dat niet.
Oud 25-06-2004, 18:32
moenbase
moenbase is offline
en of dit dan ook zou gelden voor conciërge?
Oud 25-06-2004, 18:38
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
moenbase schreef op 25-06-2004 @ 19:32 :
en of dit dan ook zou gelden voor conciërge?
Die kans is heel wel aanwezig, omdat die ook in aanraking komt met zgn kwetsbare groepen (in dit geval kinderen).

Kij evt ook hier eens http://www.justitie.nl/publiek/crimi.../vog/index.asp
Oud 25-06-2004, 18:44
moenbase
moenbase is offline
Die kerel in Hellevoetsluis 'werkte' ook bij de kinderboerderij terwijl hij al bekend stond met pedofilie.

Ik ga even dat stuk lezen in die link. Bedankt.
Oud 27-06-2004, 11:03
Boozle
Boozle is offline
Daar komt ook nog bij dat veel diefen nu hun leven willen beteren en nu bijvoorbeeld verstandiger geworden zijn en niet meer met hun ouwe vrienden omgaan en niet meer willen stelen. Omdat ze nu werk hebben en alles netjes kunnen betalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten