Oud 04-07-2004, 15:02
Rieno
Rieno is offline
Even een klein vraagje: Ik heb sinds een tijdje een nieuwe basversterker (een Nemesis by Eden NC-210, 200 watt bij 4 ohm). Nu heeft de rechter-speaker een scheur bij de conus Nu ga ik dus denken om de speakers te vervangen, maar heb geen idee waar ik dit het beste mee kan doen. Iemand goeie ervaringen met bepaalde merken? Het zijn 2 10" 100 Watt 8 ohm speakers.

Ook nog de vraag....als ik een cabinet eronder wil zetten van 8 ohm, maar toch de maximale output wil hebben, moet ik dan 2x 16 ohm speakers in de combo zelf zetten om weer op 4 ohm uit te komen totaal?

Alvast bedankt voor de reacties, ik ben wanhopig
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2004, 16:03
Verwijderd
Hoeveel geld wil je uitgeven? Je moet natuurlijk sowieso een chassis met stugge ophanging hebben voor een professionele baskast. Dat wordt dus een 10" of 12" chassis en die komen je al snel op een eurootje of 150 te staan, wil je echt goede kwaliteit hebben die niet bij de eerste bastonen de kast uit trillen.

Wat PA- en profigebruik betreft heb ik goede dingen gehoord over Fane (geloof ik nu overgenomen door JBL, weet ik niet zeker) en Eminence. Vooral dat laatste merk is niet bijzonder duur, je kunt bijv. bij Conrad Electronics een ruime keus uit 12"-chassis bestellen die beginnen bij een euro of 120, heel redelijk dus.

Wat betreft die opstelling met een extra kast eronder geldt de zeer simpele regel: schakel je twee luidsprekers parallel dan is de gezamenlijke impedantie gedefiniëerd als 1 / (1 / R1) + (1 / R2). R is hier de gelijkstroomweerstand van de spreekspoelen van de chassis. Bij serieschakeling is je impedantie simpelweg R1 + R2 + Rx. Kun je zelf uitrekenen welke kasten je daaraan kunt hangen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 16:06
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-07-2004 @ 17:03 :
Hoeveel geld wil je uitgeven? Je moet natuurlijk sowieso een chassis met stugge ophanging hebben voor een professionele baskast. Dat wordt dus een 10" of 12" chassis en die komen je al snel op een eurootje of 150 te staan, wil je echt goede kwaliteit hebben die niet bij de eerste bastonen de kast uit trillen.

Wat PA- en profigebruik betreft heb ik goede dingen gehoord over Fane (geloof ik nu overgenomen door JBL, weet ik niet zeker) en Eminence. Vooral dat laatste merk is niet bijzonder duur, je kunt bijv. bij Conrad Electronics een ruime keus uit 12"-chassis bestellen die beginnen bij een euro of 120, heel redelijk dus.

Wat betreft die opstelling met een extra kast eronder geldt de zeer simpele regel: schakel je twee luidsprekers parallel dan is de gezamenlijke impedantie gedefiniëerd als 1 / (1 / R1) + (1 / R2). R is hier de gelijkstroomweerstand van de spreekspoelen van de chassis. Bij serieschakeling is je impedantie simpelweg R1 + R2 + Rx. Kun je zelf uitrekenen welke kasten je daaraan kunt hangen.
nare??
Oud 04-07-2004, 16:40
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-07-2004 @ 17:03 :
verhaal
Bedankt voor de snelle reactie ...zoals ik al zei in mn beginpost, is het een combo versterker. Hier kan ik dus (zonder te gaan zagen e.d.) alleen 10" in gooien. Het geld wat ik te besteden heb is niet echt belangrijk, deze versterker moet gewoon weer goed werken, dus de prijs maakt me niet uit voor goede spullen. Eminence zat ik zelf ook al naar te kijken, had ik ook goeie dingen over gehoord.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 21:50
Q
Q is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 04-07-2004 @ 17:40 :
Bedankt voor de snelle reactie ...zoals ik al zei in mn beginpost, is het een combo versterker. Hier kan ik dus (zonder te gaan zagen e.d.) alleen 10" in gooien. Het geld wat ik te besteden heb is niet echt belangrijk, deze versterker moet gewoon weer goed werken, dus de prijs maakt me niet uit voor goede spullen. Eminence zat ik zelf ook al naar te kijken, had ik ook goeie dingen over gehoord.
Kan je er niet een 8 ohm externe cabinet op aansluiten? (wat mij het eenvoudigst lijkt en natuurlijk ook die ene speaker (laten) vervangen).

Ik heb zelf deze 2

En jij hebt deze of deze:
?

Volgens mij was een orginele Eden speaker niet zo heel erg duur, maar dat weet ik niet meer zeker. Een tijd geleden had ik gekeken hoe duur onderdelen waren maar volgens mij nog onder de 30 dollar. Ik kan het ook heel erg mis hebben, het is ook even niet zo gemakkelijk te vinden aangezien de site waard de Eden onderdelen op staan "under construction" is.

Spoiler

100% Eden
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 22:37
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Q schreef op 04-07-2004 @ 22:50 :
Kan je er niet een 8 ohm externe cabinet op aansluiten? (wat mij het eenvoudigst lijkt en natuurlijk ook die ene speaker (laten) vervangen).

Ik heb zelf deze 2[afbeelding] [afbeelding]

En jij hebt deze [afbeelding] of deze:
[afbeelding] ?

Volgens mij was een orginele Eden speaker niet zo heel erg duur, maar dat weet ik niet meer zeker. Een tijd geleden had ik gekeken hoe duur onderdelen waren maar volgens mij nog onder de 30 dollar. Ik kan het ook heel erg mis hebben, het is ook even niet zo gemakkelijk te vinden aangezien de site waard de Eden onderdelen op staan "under construction" is.

Spoiler

100% Eden
Ja, ik had zelf ook al gekeken naar de Eden speakers, kwam ook op die 'under construction' onzin uit. Het nadeel is dat ik vrij snel een goeie oplossing nodig heb, aangezine dit mn amp is voor repetities en optredens. Gewoon een 8 ohm cab eronder resulteert in verlies van vermogen als ik het goed begrepen heb, dus dat doe ik liever niet zonder eerst duidelijk te hebben hoe ik dat kan voorkomen. Ik ben vandaag eerst maar eens creatief geweest met bison-kit...dat wil nog wel eens werken (alhoewel deze beschadiging wel erg groot is ) Het liefst zet ik er natuurlijk weer 2 Eden speakers in, maar dan moeten die wel leverbaar zijn. Zal dinsdag ook nog even langs de muziekwinkel, kijken wat zij hebben voor moois
Met citaat reageren
Oud 05-07-2004, 23:23
Verwijderd
Je kunt natuurlijk gewoon weer een andere (acht-ohms) luidsprekerbox op de kabels van die losse unit aansluiten. Per saldo is de impedantie dan hetzelfde maar je verneukt natuurlijk je kast, bovendien ziet het er lelijk uit.

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een goeie 10" unit - hou er wel rekening mee dat je natuurlijk de Thiele-Small-parameters van dat kapotte chassis niet weet, zodat je altijd een beetje moet gokken bij het kiezen van een nieuwe luidspreker.

Ik zou in jouw geval altijd gaan voor een unit met een resonantiefrequentie (Fs) van tussen de 40 en 60 Hz, een equivalent volume (Vas) van zo'n 30 à 50 liter (voor een 10") en natuurlijk niet te vergeten een harde, stugge ophanging. Dat zijn namelijk meestal chassis voor free air-gebruik (bijv. hoedenplank van een auto of een kast zonder achterwand) en daar kun je je nooit echt een buil aan vallen. Mocht je nog vragen hebben over het inbouwen of (zelf)bouw in het algemeen kun je me ook PM'en of mailen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2004, 23:24
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 04-07-2004 @ 17:06 :
nare??
Zelfbouwer he
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 00:56
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-07-2004 @ 00:24 :
Zelfbouwer he
Ik wilde precies dezelfde reactie geven als de kleine nemo. Maar jah, wat verwacht je anders van een die-hardwarer
Oud 06-07-2004, 09:00
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-07-2004 @ 00:24 :
Zelfbouwer he
waar heb jij versterkers voor nodig dan, zo'n actieve basspeler ben je volges mij niet
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten