![]() |
|
Balthasar Gerards Kommando. Oftewel BGK. Een van de eerste Nederlandse hardcore bands.
Bgk is ontstaan uit de punkband The Nitwitz. De leden van the nitwitz vonden de britse punk invloeden maar niks en vonden dat de punkscene nergens heenging. Ze lieten zich liever beinvloeden door de hardere amerikaanse punkbands. De zogeheten Hardcore punk. Het verschil tussen de britse punk en amerikaanse variant is dat Amerikaanse punk. Veel harder, sneller en agressiever was. Langzaamaan begon die snellere hardere en agressievere variant op punk ook in Europa(en dan met name Nederland) binnen te sijpelen en besloten mensen ook dit soort bands op te richten. Denk aan Larm(eerste europese straight edge band overigens), Agent Orange/Jesus and the Gospelfuckers etc etc. Zo ook de jongens van BGK. Die hun naam ontleende aan de moordenaar van Willem van Oranje, Balthasar Gerards. Ik denk dat iedereen wel snapt waarom ![]() Ze hebben in totaal 3 releases vol pijlsnelle politieke hardcore punk uitgebracht op hun eigen Vogelspin Records en later in samenwerking met Jello Biafra's Alternative Tentacles. Jonestown Aloha! lp(1983) ![]() Eerste lp. 20 nummers zoals Isolatiefolter en regering krijg de tering. Erg ranzige opnames trouwens hoewel ik slechter heb gehoord. Arms Race mp3 White Male Dumbinance 7"(1984) ![]() 8 nummers en word door velen gezien als de beste release van BGK. Betere sound. Nog harder en agressiever dan het voorgaande werk. Gone Mad mp3 Nothing can go Wrogn lp(1986) ![]() Volgens velen een stuk minder dan voorgaande releases omdat er ook wat andere invloeden bij kwamen kijken, maar vergis je niet het is nog steeds teringsnel(met uitzondering van een aantal nummers) en ik vind deze plaat net zo goed...zo niet nog beter dan het oude materiaal. Ook om het geniale artwork. Helaas geen mp3's van deze lp gevonden. ![]() De teksten waren vrij simplistisch, maar hadden een duidelijke boodschap(let wel ze zijn geschreven in de repressieve jaren 80): KIDS FOR CA$H You think those British bands are God Well let me tell you this; they're not They're businessmen in punk disguise Dollar signs are in their eyes Major record companies Don't do a thing for free Media will make some rules That are to be followed by many fools They think it's hip, those stupid kids Meanwhile making all these assholes rich Multimillion Record Companies You think they're doing it for free? All they think about is Kids for cash... HOLIDAY IN LEBANON People under debris and beams Mutilated corpses cries of pain It's an air-raid! Switch off the lights! Israel is bombing the city again Shalom! Shalom! It's a Holiday in Lebanon Bombing a camp well, that's alright Because God is always on our side They're the bad ones, we're OK So let's switch off their water supply REGERING (KRIJG DE TERING) Grote kampanjes veel beloven Moeten wij die lulkoek geloven Stemmen helpt allang niet meer Rachts wint toch wel keer op keer Je wordt verwacht je neer te leggen Bij wat de meeste mensen zeegen Als je ertegen protesteert Wordt je met harde hand bekeerd VVD, CDA, bla bla bla bla... De minister president ontdook Menig blastingcent, Toch vangt hij strax een vet Pensioen, wij kunnen het met De bijstand doen... Leuke wetten zo kado Maar wat moet ik met die klotezooi Ze bekijken het maar mooi Regering, krig de tering Al hun materiaal is te krijgen op 1 cd(46 nummers hallee!) op Alternative Tentacles . Of bij de platenzaak(velvet, sounds en Independent Outlet).
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]()