Oud 05-08-2004, 18:07
Lilything
Lilything is offline
Dit naar aanleiding van een topic wat ik echt bijzonder flauw vond ten opzichte van 2 mensen.

In hoeverre is het toegestaan om foto's van andere te gebruiken?

Is hier in het verleden wat aan gedaan? (hebben mensen hier een ban voorgekregen?) Wordt er een onderscheid gemaakt tussen 'grappig' en 'pestend'?

of wordt het gezien als een risico dat je neemt wanneer je besluit een fotoboek te nemen?
Oud 05-08-2004, 18:38
Marcade
Marcade is offline
Ongeacht wat forumbazen doen/vinden, lopen foto's altijd het risico misbruikt te worden .. dat is gewoon 't risico als je foto's plaatst. Daar kunnen forumbazen niet tegenop lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 18:42
Nona
Nona is offline
Citaat:
Marcade schreef op 05-08-2004 @ 19:38 :
Ongeacht wat forumbazen doen/vinden, lopen foto's altijd het risico misbruikt te worden .. dat is gewoon 't risico als je foto's plaatst. Daar kunnen forumbazen niet tegenop lijkt me.
Wel als het op dit forum gebeurt.

Ik kwam laatst een soort van spelletje tegen op Onzin: raad de forummer ofzo. Daarbij werd een foto geplaatst van een forummer en moest de rest raden wie het was. Leuk, gezellig, niets mis mee. Als je bezwaar hebt tegen het plaatsen van je foto kun je altijd een PM'metje sturen, maar daar zal redelijk weinig tegen gedaan worden.

Aan de andere kant: het kan ook gebeuren dat iemand foto's plaatst met kwetsende teksten erbij of foto's bewerkt op en niet-al-te-leuke manier of gewoon mensen belachelijk maakt. Nee, dat mag natuurlijk niet. Het is in geen geval toegestaan de troll uit te hangen, dus al helemaal niet met foto's erbij.

het ligt er dus helemaal aan denk ik.
Oud 05-08-2004, 18:43
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 05-08-2004 @ 19:42 :
Wel als het op dit forum gebeurt.
Nee

Zodra ik een foto zie, kan ik een screenshot maken, bewerken, afkraken, doen wat ik wil. Ook al word die later weggehaald.

Ik kan 'm rond mailen, online zetten, anoniem op 't forum spammen .. whatever ..
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 18:45
Nona
Nona is offline
Citaat:
Marcade schreef op 05-08-2004 @ 19:43 :
Nee

Zodra ik een foto zie, kan ik een screenshot maken, bewerken, afkraken, doen wat ik wil. Ook al word die later weggehaald.

Ik kan 'm rond mailen, online zetten, anoniem op 't forum spammen .. whatever ..
Zoals ik al zei: we kunnen er iets aan doen als je op het forum vervelend doet met foto's. Als je ermee begint te spammen bannen we je nick (en al helemaal als daar een speciale nick voor is aangemaakt) en de foto's halen we weg.

However, buiten het forum kunnen wij er niets aan doen, dus die mailtjes tegenhouden etc. is inderdaad uitgesloten.
Oud 05-08-2004, 18:48
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 05-08-2004 @ 19:45 :
However, buiten het forum kunnen wij er niets aan doen, dus die mailtjes tegenhouden etc. is inderdaad uitgesloten.
Daar heb ik 't ook over.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 18:48
Nona
Nona is offline
Citaat:
Marcade schreef op 05-08-2004 @ 19:48 :
Daar heb ik 't ook over.
Lees het vorige citaat dat je van mij plaatste.
Oud 05-08-2004, 18:49
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 05-08-2004 @ 19:48 :
Lees het vorige citaat dat je van mij plaatste.
?

Lees m'n allereerste reply ..
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 20:11
Paperz
Paperz is offline
sinds hier zelfs materiaal met copyright zonder enige vorm van regels/voorwaarden kan worden gepost is 't hypocriet om wel het portretrecht te handhaven...
maar goed die discussie was al dood he
Oud 05-08-2004, 21:40
Sjerif
Sjerif is offline
Citaat:
Paperz schreef op 05-08-2004 @ 21:11 :
sinds hier zelfs materiaal met copyright zonder enige vorm van regels/voorwaarden kan worden gepost is 't hypocriet om wel het portretrecht te handhaven...
IDD. Op Onzin zie ik bijvoorbeeld ook regelmatig nieuwsberichten e.d. posten zonder enige vorm van bronvermelding. Lijkt me een beetje raar om over foto's van leden dan opeens anders te gaan handelen.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 00:04
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Sjerif schreef op 05-08-2004 @ 22:40 :
IDD. Op Onzin zie ik bijvoorbeeld ook regelmatig nieuwsberichten e.d. posten zonder enige vorm van bronvermelding. Lijkt me een beetje raar om over foto's van leden dan opeens anders te gaan handelen.
Dat hangt er denk ik vanaf. Ik vind het beleid van oogluikend toestaan tot er iemand klaagt eigenlijk wel goed. Op zich mag je foto's plaatsen van anderen (als je je maar aan de andere regels houdt, die kwetsend gebruik van foto's uitsluiten), als die anderen bezwaar maken vind ik ook dat het hun "recht" is dat de foto wordt weggehaald.
Oud 06-08-2004, 00:09
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Marcade schreef op 05-08-2004 @ 19:43 :
Nee

Gelukkig hoeven we geen last te hebben van willekeurige zieke geesten, en hebben we zoiets als de wet. Aangezien het verboden is foto's zonder toestemming te gebruiken (portretrecht), lijkt het me niet meer dan logisch dat er door mods tegen opgetreden wordt.

Natuurlijk kun je niet voorkomen dat iemand een foto kopieert, maar dat betekent niet dat de mods maar hun handen thuis moeten houden.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 00:11
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Paperz schreef op 05-08-2004 @ 21:11 :
Misschien een idee ons wat dat betreft ook gewoon aan de wet te houden? En wat betreft dat je-post-het-dus-wij-mogen-er-mee-doen-wat-we-willen: dikke onzin. Als ik een foto in een bepaald topic post, is dat bedoeld voor dat topic, niet voor een of ander vaag topic op Onzin.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 00:23
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
Chimera schreef op 06-08-2004 @ 01:11 :
Misschien een idee ons wat dat betreft ook gewoon aan de wet te houden?
Die discussie loopt steeds dood... vandaar het sarcasme...

Citaat:
Chimera schreef op 06-08-2004 @ 01:11 :
je-post-het-dus-wij-mogen-er-mee-doen-wat-we-willen: dikke onzin. Als ik een foto in een bepaald topic post, is dat bedoeld voor dat topic, niet voor een of ander vaag topic op Onzin.
Ook daar heb o.a. Koen het tegenovergestelde horen zeggen (over fotoboek-foto's die op 't forum terecht komen).
Hierover is een tijd geleden al eens een topic over geopend maar daar kwam toen ook niks uit... ik snap de afzijdigheid van admin, de kans dat daadwerkelijk iemand stappen gaat ondernemen is nihil, en het verwijderen is voor s.com wrs afdoende... dus laten ze 't erbij...
Oud 06-08-2004, 18:08
AngelLena
AngelLena is offline
Zelf ben ik altijd van mening dat je altijd risico loopt als je foto's van jezelf op het internet zet. Het is dan ook niet de verantwoordelijkheid van s.com haar mensen om die te bewaken tegen verdere verspreiding over het internet zoals mail, privé sites ed. Wat ik wel vind, is dat als zonder de toestemming van degene die op de foto staat, de foto binnen s.com gepost wordt, dan we daar tegen op moeten treden en dat dat ook consequenties heeft voor de poster. Als jij een foto opslaat en je rukt jezelf er 's avonds bij, doe vooral je best, maar zonder toestemming komt ie niet hier op het forum te staan door iemand anders dan degene van wie de foto is gemaakt.

Mijn bescheiden mening. Denk dat bijna iedereen er zo over denkt.
Oud 06-08-2004, 18:30
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 06-08-2004 @ 19:08 :
Wat ik wel vind, is dat als zonder de toestemming van degene die op de foto staat, de foto binnen s.com gepost wordt, dan we daar tegen op moeten treden en dat dat ook consequenties heeft voor de poster.
Dus jij bent er voor om bijna alle afbeeldingen (o.a. veel avatars) van 't forum te verwijderen?

Want ik denk dat bijna niemand hier toestemming van de rechthebbende heeft om logo's, tekenfilmfiguren, foto's bekende mensen, e.d. te gebruiken.
Het komt er op neer dat iedereen zijn eigen materiaal mag posten (foto's en afbeeldingen) en het materiaal waar ze de rechten voor hebben...
Oud 06-08-2004, 18:38
Nona
Nona is offline
Bekende mensen hebben in zekere zin wat dat betreft minder rechten. Hoewel ze voor fotoshoots betaald krijgen kan men ook gewoon een plaatje van ze schieten. Bladen kunnen dat gewoon afdrukken, das het risico van het vak als ik het goed begrepen heb. Ik zie dan ook geen reden om geen filmsterren etc. in avatars te mogen zetten.

En nee, ik weet niet hoe dit wettelijk precies zit, maar volgens mij zo ongeveer. En ik zie een tekenfilmfiguur geen bezwaar aantekenen.
Oud 06-08-2004, 21:42
Sjerif
Sjerif is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 06-08-2004 @ 19:38 :
En ik zie een tekenfilmfiguur geen bezwaar aantekenen.
Ha-ha-ha. De tekenaar ervan ook niet?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 22:20
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 06-08-2004 @ 19:38 :
Bekende mensen hebben in zekere zin wat dat betreft minder rechten. Hoewel ze voor fotoshoots betaald krijgen kan men ook gewoon een plaatje van ze schieten. Bladen kunnen dat gewoon afdrukken, das het risico van het vak als ik het goed begrepen heb. Ik zie dan ook geen reden om geen filmsterren etc. in avatars te mogen zetten.

En nee, ik weet niet hoe dit wettelijk precies zit, maar volgens mij zo ongeveer. En ik zie een tekenfilmfiguur geen bezwaar aantekenen.
Zoals Sjerif al zei, de tekenaar dan? Als ik bijv. een site opzet over Indiana Jones dan moet ik explicitie toestemming hebben van Lucas (of hoe het filmbedrijf nu dan ook heet) omdat hun dat niet willen...
een site, een afbeelding, een wat dan ook, over waar hun geld aan verdienen kan door ongeautoriseerd gebruik geschaad worden dus minder inkomsten opleveren...
Artiesten of zelfs hobby-isten zien ook niet graag hun tekeningen of schilderijen op willekeurige sites...
Disney zal ook niet zomaar een afbeelding van een stripfiguur vrijgeven voor zulk gebruik... 't kan 't schaden... of iemand anders kan er geld aan verdienen (ook een belangrijke reden)

ook foto's van bekende personen hebben rechten... tuurlijk ze zullen zich nooit tegen elke foto gaan verzetten ('t hoort bij bekend zijn) maar ik quote dit even van www.auteursrecht.nl :
Citaat:
Rechten van mensen
Ook als de foto’s niet in opdracht van de gefotografeerde mensen zijn gemaakt, is publiceren riskant. De mensen kunnen 'een redelijk belang' hebben om zich tegen publicatie te verzetten. Privacy of goede smaak bijvoorbeeld. Een T-shirt verkopen van een door u gefotografeerde popster tijdens een concert, mag dus niet zonder zijn of haar toestemming.
Men kan dus altijd stappen ondernemen zolang er geen toestemming is gegeven...

Verder hebben fotografen auteursrecht op de foto's die zij maken...
dus het posten van een foto van iemand kan zowel tegen auteurs al portretrecht ingaan...

Wettelijk zijn er hele goede redenen om bepaalde zaken uit avatars of posts te weren... dus pas op met wat je zegt
Waarom jullie geen stappen ondernemen ook duidelijk...
volgens mij gaat het hier ook vooral om wat jullie doen als iemand vraagt om een foto/afbeelding te verwijderen...
Oud 07-08-2004, 16:48
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Paperz schreef op 06-08-2004 @ 23:20 :
Zoals Sjerif al zei, de tekenaar dan? Als ik bijv. een site opzet
Wettelijk zijn er hele goede redenen om bepaalde zaken uit avatars of posts te weren... dus pas op met wat je zegt
Waarom jullie geen stappen ondernemen ook duidelijk...
volgens mij gaat het hier ook vooral om wat jullie doen als iemand vraagt om een foto/afbeelding te verwijderen...
Daarom denk ik ok dat we veel beter kunnen aanhouden dat we zaken weren op het moment dat mensen klagen. Behalve als het natuurlijk tegen de forumregels is .
Oud 07-08-2004, 18:38
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
Tampert schreef op 07-08-2004 @ 17:48 :
Daarom denk ik ok dat we veel beter kunnen aanhouden dat we zaken weren op het moment dat mensen klagen. Behalve als het natuurlijk tegen de forumregels is .
En dan...
als ik roep dat dat plaatje niet mag, verwijderen jullie 't dan meteen... of gaan jullie eerst achterhalen of 't werkelijk van mij is...
bij 9 van 10 keer zullen de rechten bij iemand anders liggen dus zal het verwijderen imo wel moeten :/
Oud 07-08-2004, 23:03
juno
juno is offline
Ik geloof dat een van de forumregels luidt dat er niets gepost mag worden met het doel om anderen schade toe te brengen of te kwetsen. Foto's vallen daar net zo goed onder.

Het gaat ook meer om de bedoeling waarmee een foto gepost wordt. Wie een foto van iemand van het internet afplukt met het doel de ander onderuit te halen, zoals die ene van Niels in zijn nakende niksie hier op Beleid, is aan het flamen en dat is een bannable offence, waar de mods tegenop moeten treden.

Sterker nog, bannen is eigenlijk het enige dwangmiddel dat op een forum ingezet kan worden. De persoon die op de foto staat afgebeeld, en ook de maker van de foto, hebben geen vat op een anonieme medeforummer. Mods wel. Het is dus hun taak om handhavend op te treden, in ieder geval na een klacht van de eigenaar van de porem in kwestie.

Wat in het fotoboek door iemand zelf gepost wordt, dient daar te blijven, en hetzelfde geldt voor de fototopics op de diverse fora. Wie voor eigen gebruik de mooie blauwe ogen of roze blote billen van medeforummers wil bewaren gaat zijn goddelijke gang maar, desnoods brand je ze op een foto CD en speel je ze af op je breedbeeld plasma scherm zodat je op live size aan je gerief kunt komen, zolang de foto maar niet verder verspreid wordt.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 13:33
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
juno schreef op 08-08-2004 @ 00:03 :

Wat in het fotoboek door iemand zelf gepost wordt, dient daar te blijven, en hetzelfde geldt voor de fototopics op de diverse fora. Wie voor eigen gebruik de mooie blauwe ogen of roze blote billen van medeforummers wil bewaren gaat zijn goddelijke gang maar, desnoods brand je ze op een foto CD en speel je ze af op je breedbeeld plasma scherm zodat je op live size aan je gerief kunt komen, zolang de foto maar niet verder verspreid wordt.
Mee eens. Alleen dat laatste kunnen wij als mods niet zoveel tegen doen... Alleen als het op dit forum gebeurt. En dan doen we er ook wat aan. Buiten het forum hebben wij ook totaal geen macht meer.
Oud 08-08-2004, 13:36
Jenifer
Jenifer is offline
Citaat:
Lilything schreef op 05-08-2004 @ 19:07 :
Dit naar aanleiding van een topic wat ik echt bijzonder flauw vond ten opzichte van 2 mensen.

In hoeverre is het toegestaan om foto's van andere te gebruiken?

Is hier in het verleden wat aan gedaan? (hebben mensen hier een ban voorgekregen?) Wordt er een onderscheid gemaakt tussen 'grappig' en 'pestend'?

of wordt het gezien als een risico dat je neemt wanneer je besluit een fotoboek te nemen?
Nu het over foto's gaat ik wilde laatst een fotoboek aanmaken maar ik weet niet hoe dat moet.
Kan iemand mij dit uitleggen?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 13:47
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Jenifer schreef op 08-08-2004 @ 14:36 :
Nu het over foto's gaat ik wilde laatst een fotoboek aanmaken maar ik weet niet hoe dat moet.
Kan iemand mij dit uitleggen?
Gebruik zoekfunctie eens hier.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten