Oud 13-08-2004, 19:41
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
Even een paar vraagjes over Ritalin waarvan ik de antwoorden niet kan vinden.
Iemand die ik ken beweert dat hij 120mg per dag gebruikt en zijn broer maar 40mg, is dan 120mg niet extreem hoog?
En pas had die persoon de hele dag de Ritalin niet ingenomen, dat is toch slecht?
O, en hij slikt het al van jongs af aan en hij is nu 18, erg lang om Ritalin te gebruiken?

Dus wie weet daar antwoord op?
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 20:18
HowLovely
HowLovely is offline
mijn broertje gebruikte dit ook... en hij gebruikte volgens mij 10 tm 40 mg dus 120 lijkt me wel veel ja
Oud 13-08-2004, 20:21
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ritalin werd enkele jaren geleden nogal snel uit 'gemakzucht' voorgeschreven. Met name bij jonge kinderen, dus het is heel 'logisch' dat hij er al zo lang aan vast zit...

Sja, bij Ritalin heb ik zelf altijd het idee: 'Wáárom?' voor wie slik je dat nu echt. Voor anderen denk ik, omdat zij last van je hebben...? Ik bedoel; iemand met adhd vind het echt niet zo heel erg om wat drukker te zijn.

Ik heb met een meisje op een afdeling gezeten die later ook ritalin kreeg, zij slikte het ook op een gegeven moment niet. Sja, echt goed is het niet.....maar levensgevaarlijk is het ook weer niet. Natuurlijk is het beter om zoiets dan - in overleg - af te bouwen, maarja...als je weet hoe vervelend de bijwerkingen van ritalin kunnen zijn begrijp ik haar best.

Ik heb zelf haar ritalin toen een dagje genomen omdat ik ook eens wilde weten wat het deed bij mensen zonder adhd. Krankzinnig eigenlijk, maar ik hoorde van een ander meisje dat je daar dan ontzettend druk van werd....nou mooi niet dus (of ik heb stiekem adhd) Ik werd er ontzettend misselijk van, had echt nergens trek in en had het idee dat er een blok beton op mijn hoofd was gegooid.......ik kan me dus maar al te goed voorstellen dat mensen ritalin niet fijn vinden om te gebruiken. Zeker als het is voor anderen....

Je hebt overig ook nog Concerta. Vriendin van mij is deze gaan gebruiken omdat ze de bijwerkingen van Ritalin niet relaxed vond tegenover hetgene dat het deed met haar. Concerta werkt heel goed, maar wordt (nog?) niet vergoed. Belachelijk, want concerta is echt heel duur, maar kan wel een heel goed effect hebben om de thuissituatie van zo'n kind......

Grtjs.
Oud 13-08-2004, 21:13
MieX
MieX is offline
Citaat:
Tijgertjuh666 schreef op 13-08-2004 @ 20:41 :
Iemand die ik ken beweert dat hij 120mg per dag gebruikt en zijn broer maar 40mg, is dan 120mg niet extreem hoog?
De site waarop ik dat meestal opzoek is op dit moment down, ik zoek het later voor je op of dat een normale dosering is of niet

[edit] 120mg is inderdaad nogal hoog, de maximale dosering voor kinderen vanaf 6 jaar staat in het kompas (groot boek met alle medicijnen erin) op 60 mg per dag

Citaat:
En pas had die persoon de hele dag de Ritalin niet ingenomen, dat is toch slecht?
Ik weet het niet zeker maar volgens mij werkt ritalin tijdelijk en neem je pas het volgende pilletje als de vorige is uitgewerkt. Veel mensen (kinderen) met ritalin krijgen bijvoorbeeld 's avonds geen pilletje, dan slaan ze dus eigenlijk ook over. Om het even samen te vatten: volgens mij kan dat geen kwaad

Citaat:
O, en hij slikt het al van jongs af aan en hij is nu 18, erg lang om Ritalin te gebruiken?

Als kinderen het hun hele jeugd voorgeschreven krijgen zal dat geen kwaad kunnen. Ik ken ook iemand die vanaf zn 7e al ritalin krijgt en nu 19 is

Citaat:
Anno 1986 schreef op 13-08-2004 @ 21:21 :
Sja, bij Ritalin heb ik zelf altijd het idee: 'Wáárom?' voor wie slik je dat nu echt. Voor anderen denk ik, omdat zij last van je hebben...? Ik bedoel; iemand met adhd vind het echt niet zo heel erg om wat drukker te zijn.
Veel mensen (oa mijn eigen zusje) slikken het om beter te kunnen concentreren, dat lijkt me toch wel belangrijker voor jezelf dan voor de omgeving

Citaat:
Ik heb zelf haar ritalin toen een dagje genomen omdat ik ook eens wilde weten wat het deed bij mensen zonder adhd. Krankzinnig eigenlijk, maar ik hoorde van een ander meisje dat je daar dan ontzettend druk van werd....nou mooi niet dus (of ik heb stiekem adhd) Ik werd er ontzettend misselijk van, had echt nergens trek in en had het idee dat er een blok beton op mijn hoofd was gegooid.......ik kan me dus maar al te goed voorstellen dat mensen ritalin niet fijn vinden om te gebruiken. Zeker als het is voor anderen....
NOOIT medicijnen gebruiken die niet aan jou zijn voorgeschreven, deze ervaring heeft je hopelijk wel geleerd waarom

Citaat:
Je hebt overig ook nog Concerta. Vriendin van mij is deze gaan gebruiken omdat ze de bijwerkingen van Ritalin niet relaxed vond tegenover hetgene dat het deed met haar. Concerta werkt heel goed, maar wordt (nog?) niet vergoed. Belachelijk, want concerta is echt heel duur, maar kan wel een heel goed effect hebben om de thuissituatie van zo'n kind......
Concerta en Ritalin bevatten dacht ik dezelfde werkzame stof, ik snap het verschil dan niet echt (kan wel aan de samenstelling van de tabletten liggen)

[edit]Concerta en Ritalin bevatten inderdaad dezelfde werkzame stof maar Concerta heeft een vertraagde afgifte. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat er geen verschil is in de bijwerkingen tussen de verschillende medicijnen

Laatst gewijzigd op 13-08-2004 om 21:55.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 21:55
Roos
Roos is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 13-08-2004 @ 21:21 :
Concerta werkt heel goed, maar wordt (nog?) niet vergoed. Belachelijk, want concerta is echt heel duur, maar kan wel een heel goed effect hebben om de thuissituatie van zo'n kind......
Geld is lang niet de enige factor die meespeelt in de beslissing of een bepaald medicijn vergoed moet worden door de verzekering.

Verder ken ik zelf een aantal mensen met ADHD en ik zou je willen aanraden (of juist niet) om eens een hele week 24/7 met ze op te trekken. Dan begrijp je wel waarom Ritalin wordt verstrekt. Mensen met ADHD hebben een stoornis waardoor ze bijvoorbeeld sterk reageren op bepaalde impulsen en minder remmingen vertonen, hetgeen kan leiden tot bijvoorbeeld aggressie of concentratiestoornissen. Dus een ADHD-patient kan zelf wel degelijk 'last' hebben van zijn/haar stoornis, naast de mensen in zijn/haar omgeving. Natuurlijk zijn niet alle gevallen even hinderlijk, maar dat terzijde.

Verder wil ik benadrukken dat het niet erg bijdehand is om zomaar geneesmiddelen uit te proberen.
Oud 14-08-2004, 03:07
p-chez
p-chez is offline
Ritalin is natuurlijk nooit goed; simpelweg omdat het harddrugs is.
Oud 14-08-2004, 18:22
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ik weet ook wel dat je niet zomaar medicijnen mag nemen als ze niet voorgeschreven, maar juist omdat iemand mij vertelde dat je daar - wanneer je geen adhd hebt - heel druk van wordt (omdat het dus een soort harddrugs is - en ik op dat moment al tijden depressief was, sja....dan is het erg moeilijk om het níet te doen. Maar goed, dat terzijde.

Ik weet echt wel hoe iemand met adhd is. Ik heb een paar maanden iemand met adhd naast mij gehad en natuurlijk weet ik ook de minder goede kanten ervan. En kon het best vervleend zijn. Maar zij zelf was ook zo tegen die ritalin. Ik bedoel; ze wist wel dat ze soms erg druk was, en dat ze zich niet kon concentreren etc. maar juist omdat ze dat al heel haar leven had, kon ze ermee om leren gaan.
Het ging pas fout omdat haar ouders er zelf niet mee om konden gaan, haar omgeving het niet kon....en dát vind ik zonde! En dát probeerde ik te zeggen....!!!!!!!!

Verder, hou ik wijselijk mijn mondje maar....

Grtjs.
Oud 14-08-2004, 18:24
Anno 1986
Anno 1986 is offline
ps: ik begrijp ook wel dat geld niet de enige factor is die doet beslissen of het medicijn vergoed wordt. Maar ik vraag me af waarom niet, als het bij zoveel mensen zoveel beter is....
En ze hebben het toen nagevraagd omdat een ander meisje op de afdeling wel nog ritalin gebruikte en liever ook concerta wilde. Tot nog toe is het niet vergoed omdat het een duur medicijn is, en ze het niet nodig vinden als ritalin ook zou helpen. Ik vind dat echt heel triest eigenlijk.....maar goed, wie ben ik om dat te zeggen. Wie weet wordt het over een paar jaar wél vergoed, laten we het hopen.

Grtjs.
Oud 17-08-2004, 09:23
Kevin1986
Kevin1986 is offline
Volgens het farmacotherapeutsich kompas (www.fk.cvz.nl) wordt de ritalin-dosering meestal opgevoerd tot 0,6 mg/ kilo lichaamsgewicht per dag. Tenzij de persoon in kwestie 200 kg weegt, lijkt 120 mg per dag me dus bizar veel.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 14:57
Bo
Bo is offline
Ik heb een jaar stage gelopen op een zmok school waar veel kinderen met ADHD zaten.

Ritalin wordt soms onnodig voorgeschreven en het is moeilijk de juiste dosering te bepalen, maar sommige kinderen hebben deze medicijnen écht nodig.. Kinderen met ADHD hebben moeite hun aandacht langere tijd ergens op te richten, zijn erg bewegelijk, erg actief, hebben als gevolg hiervan leerproblemen en problemen in de omgang met anderen mensen (ouders, leerkrachten, vriendjes, etc). Daarom slikken zij Ritalin.

Het is behoorlijk stom om Ritalin te gebruiken wanneer je geen ADHD hebt, want het idd een stimulerend middel. Het is niet duidelijk wat Ritalin precies doet, maar het is bewezen dat 2 van de 3 ADHD kinderen baat heeft bij deze medicijnen; ze kunnen er rustiger door worden en zich beter concentreren. Het is echter geen geneesmiddel, dat betekend dat de persoon moet leren omgaan met ADHD. Ritalin werkt goed in combinatie met gedragstherapie.

De dosering verschilt per persoon. Vaak begint een kind met een lage dosering om te kijken hoe het reageert. Meestal krijgt het kind na het wakker worden het eerste tablet (of een half, of een kwart, afhankelijk van de dosering), tegen de middag de volgende portie, en aan het einde van de middag de laatste.

Wanneer er een tablet wordt vergeten moet deze alsnog worden ingenomen, tenzij hij binnen twee uur de volgende portie krijgt. Dan hoeft het niet meer. Ik heb uit mijn stage ervaring geleerd dat je vrijwel direct merkt dat iemand zijn medicijnen niet heeft gehad. Twee verschillende gevallen; de ene werd enorm wiebelig en kon niet langer dan 1 seconde recht op zijn stoel zitten, de ander werd enorm tegendraads en agressief waardoor hij uiteindelijk niet gehandhaafd kan worden in het klaslokaal. Het is dus erg belangrijk dat iemand met ADHD (op tijd) zijn medicijnen in neemt!

Concerta is een nieuw medicijn, ik denk dat het daarom niet vergoed wordt. Het is hetzelfde stofje als Ritalin. Verschil is, dat je Concerta maar één keer per dag in neemt. Het tablet geeft de hele dag stofjes af aan je bloed waardoor je niet steeds aan medicijnen hoeft te denken. Ideaal dus voor kinderen die écht niet zonder hun medicatie kunnen (zoals die twee bovenstaande voorbeelden).
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 15:07
Bo
Bo is offline
Citaat:
Even een paar vraagjes over Ritalin waarvan ik de antwoorden niet kan vinden. Iemand die ik ken beweert dat hij 120mg per dag gebruikt en zijn broer maar 40mg, is dan 120mg niet extreem hoog?
Ik weet niet of dit hoog is, maar sommige mensen hebben meer nodig dan anderen. Het hangt er vanaf hoe hij reageert op het medicijn. Meestal bepaald de kinderspychiator hoe hoog de doserin moet zijn..

Citaat:
Hij slikt zijn medicijnen niet zomaar, dus lijkt me niet oke om ze een hele dag niet te nemen. Op mijn stage heeft een jongen een keer zijn medicijnen vergeten, die flipte helemaal door. Daar schrok ik best wel van, want je ziet dan een totaal andere onbekende kant van die persoon.

Citaat:
Meestal gebruikt iemand met ADHD gemiddeld 3 jaar Ritalin, tussen zijn 6de en de pubertijd. Medisch advies is om 1 of meerdere keren per jaar een aantal weken te stoppen met medicijnen, dan wordt er gekeken of de medicijnen nog nodig zijn. Ik vind het raar dat iemand van die leeftijd (18 jaar) nog steeds medicijnen slikt.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 15:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het is trouwens niet zo dat kinderen met ADHD alleen Ritalin slikken voor hun omgeving. Mijn 'stiefbroertje' heeft ook ADHD en hij zei dat als hij Ritalin slikt dat het dan veel rustiger is in zijn hoofd. Hij voelt zich er dan zelf ook wel beter bij.
Oud 20-08-2004, 07:18
princessje
princessje is offline
ik neem dat ook en het is niet ritalin, maar relatin
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 19:41
MieX
MieX is offline
Citaat:
princessje schreef op 20-08-2004 @ 08:18 :
ik neem dat ook en het is niet ritalin, maar relatin
ik weet niet hoe serieus ik hierop moet ingaan
Oud 20-08-2004, 22:33
ESCO
ESCO is offline
Citaat:
Het is behoorlijk stom om Ritalin te gebruiken wanneer je geen ADHD hebt
Wat is stom, als iemand aan het na denken is of die ooit XTC wilt gebruiken.
Is het een goede manier om te kijken of je het aantrekt of niet.
Oud 20-08-2004, 22:40
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Citaat:
ESCO schreef op 20-08-2004 @ 23:33 :
Wat is stom, als iemand aan het na denken is of die ooit XTC wilt gebruiken.
Is het een goede manier om te kijken of je het aantrekt of niet.
Ik bedoel maar.....(om dan maar te zwijgen over het feit dat XTC 10x stommer is) Maar what the f*ck? Dan nog is het mijn eigen leven toch? Het kan echt geen kwaad om 1xtje ritalin te slikken om te kijken wat het met je doet.....
Ik vertelde het pas aan mijn 'adhdvriendinnetje' en die begon er spontaan van te stuiteren, die kon het wel waarderen. Toch alleen maar goed, nu weet ik echt wat ze doormaakt! En dat wilde ik ook graag wel weten.

Grtjs.
Oud 21-08-2004, 10:23
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:

Dus wie weet daar antwoord op?
Whoa!!! 120 mg is veel en veel te veel!!!! Als ex-ritalin gebruikster kan ik het weten (ik slik nu concerta... is hetzelfde alleen werkt het 12 uur i.p.v 3 waardoor ik maar 1 pilletje per dag hoef te slikken i.p.v 4 ). 40mg is voor een volwassene redelijk. Ik slikte 20 mg, maar ik heb het ook maar heel licht. Hij moet onmiddelijk naar de huisarts want deze enorme hoeveelheden kunnen verslavend werken. Overigens slikken veel ADHD-ers hun hele leven ritalin, hoewel er ook personen zijn die op een gegeven moment zonder kunnen (maar vaak allee als ze wel in hun jeugd medicijnen hebben gehad en dus "normaal" zijn opgegroeid) of het in mindere mate gaan slikken. Overigens is het zo dat als je een bepaalde hoeveelheid slkt op je 6e en die zelfde hoeveelheid nog slikt als je volwassen bent, je in feite "minder" slikt omdat je lichaam groter en zwaarder is geworden en er dus minder ritalin-per-kilo is zeg maar
Oud 21-08-2004, 10:27
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 17-08-2004 @ 16:09 :
Het is trouwens niet zo dat kinderen met ADHD alleen Ritalin slikken voor hun omgeving. Mijn 'stiefbroertje' heeft ook ADHD en hij zei dat als hij Ritalin slikt dat het dan veel rustiger is in zijn hoofd. Hij voelt zich er dan zelf ook wel beter bij.
heb ik ook. Zonder medicijnen word het onrustig in m'n hoofd... ik word chaotisch, kan m'n aandacht nergens bij houden, word vergeetachtig... en m'n kamer na een weekje medicijnloos? Die wil je dan ook niet zien. Echt niet. Geloof me. Ik kan dan echt gek worden van mezelf, concerta is echt een hele verademing dan (hoewel ik wel merk dat ik steeds minder last heb als ik een keertje me medicijnen vergeet, waarschijnlijk hoor ik bij de 60% die er op een gegeven moment mee kan stoppen omdat ik een "normale" jeugd heb gehad)
Oud 21-08-2004, 10:46
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
Ik zal hem nog eens vragen waarom hij zo'n enorme dosis krijgt dan, das echt niet gezond zo hoog...

Alvast thnxxx voor de reacties...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 22:53
Bo
Bo is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 21-08-2004 @ 11:23 :
Whoa!!! 120 mg is veel en veel te veel!!!! Als ex-ritalin gebruikster kan ik het weten (ik slik nu concerta... is hetzelfde alleen werkt het 12 uur i.p.v 3 waardoor ik maar 1 pilletje per dag hoef te slikken i.p.v 4 ).
Hoeveel mg zit er in een pilletje?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 23:43
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Bo schreef op 21-08-2004 @ 23:53 :
Hoeveel mg zit er in een pilletje?
maar 10 (dus hij zou er dan 12 per dag slikken ). Mijn (lichte) dosering was steeds elke 3 uur een halve (wat een heel gedoe was, maar met me concerta hoeft dat niet meer *yay!* )

Ritalin valt niet voor niets onder de opiumwet. Het is als je je aan de dosering houd (af en toe een extra als je langer opblijft met oud-en-nieuw ofzo kan best maar maak er geen gewoonte van) niet verslaven maar als je heel vaak te veel neemd (en zeker in deze GIGANTISCHE hoeveelheid) kun je er verslaafd aan raken omdat het dan ongeveer de zelfde werking heeft als speed, en dat is echt niet leuk.

Laatst gewijzigd op 21-08-2004 om 23:45.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 22:40
Bo
Bo is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 22-08-2004 @ 00:43 :
maar 10 (dus hij zou er dan 12 per dag slikken ).
Volgens mij overdrijft hij of hij heeft zelf bedacht dat hij zoveel nodig heeft. Volgens mij schrijft geen enkele arts zoveel voor..
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 22:58
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
Ik begin ook echt aan zijn "interessante" dosis te twijfelen, als ik hem zie dan vraag ik het aan hem. En dan horen jullie het wel via deze topic!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 10:05
MieX
MieX is offline
Citaat:
Bo schreef op 22-08-2004 @ 23:40 :
Volgens mij overdrijft hij of hij heeft zelf bedacht dat hij zoveel nodig heeft. Volgens mij schrijft geen enkele arts zoveel voor..
En anders moet de apotheker er ook wat aan doen omdat dit gewoon teveel is
Oud 27-08-2004, 00:31
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
Ik heb het nog eens nagevraagd...hij slikt 85mg per dag en dan ook nog diperon of dipoperon ofzo. Ik weet niet hoe je dat schrijft...
Dus hij slikt wel erg veel, maar hij blijft er druk bij...
En hij gebruikt al vanaf zijn 6de ofzo. Dan is hij toch verslaafd inmiddels?

Groetjess....Linda
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 09:23
MieX
MieX is offline
Als hij er druk bij blijft zou het ook kunnen dat hij een overdosis krijgt (of dat de medicijnen niet toereikend zijn maar dat lijkt me sterk)
Oud 28-08-2004, 22:43
Verwijderd
dit hoort op d&a
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 00:34
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
Citaat:
Neti-Zen schreef op 28-08-2004 @ 23:43 :
dit hoort op d&a
Wat is dat?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 12:42
In_stilte
In_stilte is offline
Een aantal vrienden van mij hebben ADHD, ze gaan er allemaal anders mee om. 1 Jongen neemt ritalin geregeld omdat (zo zegt hij) hij anders zegmaar alles om zich heen hoort, al het geroezemoes hoort alsof ze echt tegen hem spreken. Hij kan niet functioneren zonder ritalin. Verder ken ik nog 2 mensen die het vertikken om het te slikken, ze voelen zich er niet goed bij, vinden het troep en nemen het dus niet.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 14:47
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Tijgertjuh666 schreef op 29-08-2004 @ 01:34 :
Wat is dat?
Drugs en Alcohol forum
Oud 29-08-2004, 15:00
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 29-08-2004 @ 15:47 :
Drugs en Alcohol forum
Denk toch dat er hier betere antwoorden gegeven worden
op D&A zitten nogal wat recreative gebruikers en krijg je andere soort posts terug
Oud 30-08-2004, 13:14
michieltje
michieltje is offline
Ik meen dat ik de vuistregel heb meegekregen 10 mg per 10kg lichaamsgewicht.... ik ben neit extreem en blijven hangen bij 20 mg per dag! Maar het zou kunnen , ik heb verhalen gehoord van iemand van een jar of 8 die aan de 60 mg per dag zat!
Oud 04-09-2004, 12:16
Verwijderd
140 mg is veel, maar wel mogelijk.

En je slikt het voor jezelf, want het is niet alleen dat je drukker bent, maar concentratie is vaak ver te zoeken bij ze. En dat vinden ze niet leuk, want school en werken gaan er aan daardoor.

Het is wel lang inderdaad, maar vroeger was het "in" om het voor te schrijven. Tegenwoordig ook maar wel minder.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 12:51
MieX
MieX is offline
Citaat:
Neti-Zen schreef op 28-08-2004 @ 23:43 :
dit hoort op d&a
Ritalin is een geneesmiddel dat soms ook misbruikt wordt als drugs, maar in dit geval gaat het toch echt om het gebruik als geneesmiddel dus hoort het op L&G
Oud 04-09-2004, 22:33
bracelance
bracelance is offline
De hoeveelheid is aangepast aan je lengte en gewicht en de ernst van de 'stoornis' (ADHD bv.) Iemand die groter en zwaarder is moet dus meer innemen om hetzelfde effect te bereiken.

Het is niet erg als je een dag niets inneemt of een week ofzo, dat maakt niet zoveel uit. Het is niets wat je lichaam perse nodig heeft, maar je kunt het als hulpmiddel gebruiken.
Oud 04-09-2004, 22:35
bracelance
bracelance is offline
Citaat:
MieX schreef op 04-09-2004 @ 13:51 :
Ritalin is een geneesmiddel dat soms ook misbruikt wordt als drugs, maar in dit geval gaat het toch echt om het gebruik als geneesmiddel dus hoort het op L&G
ritalin is geen geneesmiddel, het is een hulpmiddel
Oud 05-09-2004, 11:10
MieX
MieX is offline
Citaat:
bracelance schreef op 04-09-2004 @ 23:35 :
ritalin is geen geneesmiddel, het is een hulpmiddel
Omdat AD(H)D vaak chronisch is kun je het niet genezen met ritalin nee, maar dan heet het officieel nog steeds een geneesmiddel. Insuline voor diabetespatiënten bijvoorbeeld heet ook een geneesmiddel
Oud 05-09-2004, 18:30
bracelance
bracelance is offline
Citaat:
MieX schreef op 05-09-2004 @ 12:10 :
Omdat AD(H)D vaak chronisch is kun je het niet genezen met ritalin nee, maar dan heet het officieel nog steeds een geneesmiddel. Insuline voor diabetespatiënten bijvoorbeeld heet ook een geneesmiddel
dan moeten ze het begrip geneesmiddel herzien
Oud 05-09-2004, 19:18
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
bracelance schreef op 05-09-2004 @ 19:30 :
dan moeten ze het begrip geneesmiddel herzien
Hanteer dan het woord medicijn.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten