'En' is een nevenschikkend koppelwoord en wordt gebruikt om twee hoofdzinnen (gelijkwaardig en dus nevenschikkend) aan elkaar te plakken. Ik weet niet of het grammaticaal verboden is om het aan het begin van een zin te zetten (kan me niet echt een goede reden bedenken), maar het wordt meestal wel afgeraden.
KleineTomaat, ik begreep wel wat je bedoelde, was gisteren alleen een beetje vervelend.

De meeste dogma's die je aan wilt roeren zijn stijlregels die zich soms inderdaad als onaanraakbaar presenteren. Een zin beginnen met 'toen' is sinds de basisschool een taboe en drie zinnen op rij met het onderwerp starten zou ook een doodzonde zijn.
Over het algemeen hebben deze regels wel hun nut. Afwisseling van zinsbouw maakt het lezen prettiger en 'toen' is een loos en vaak nietszeggend woord dat alleen maar ophoud en zeer amateuristisch aandoet. Dat wil echter niet zeggen dat die regels op ieder moment doorbroken kunnen worden om een bepaald effect te bereiken. Alleen maar boeken met 'goede' (misschien is 'correcte' beter, aangezien ze de regels volgen) stijl zouden vreselijk saai worden. Dan lees ik liever Watt van Beckett die opsommingen van twaalf bladzijdes maakt, zinnen van anderhalve bladzijde, of belachelijk veel dezelfde zinstructuur, om een bepaalde sfeer aan te geven.
Die regels zou je niet als dogma's moeten zien, meer als mogelijke hulpmiddelen. Als je verhaal niet loopt of gewoon rottig leest, kun je er met behulp van die regels misschien wat aan doen. Maar je moet ook durven opzettelijk tegen zulke regels in te gaan, voordat het inderdaad dogma's worden en niemand meer zijn zin durft te beginnen met 'en'.
LUH-3417