Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat studeerde je ook alweer? Blijkbaar zat er geen wetenschapsfilosofie bij, met alle respect verder. Stellen dat wetenschap een streven naar objectieve kennis betekent, is net zoiets als vloeken in de kerk. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In de tweede plaats zullen we toch eerst de begrippen "waarheid" en "macht" onder de loep moeten nemen, voordat we er iets zinnigs over kunnen gaan zeggen. Filosofie (en wetenschap) is namelijk meer dan het uitkramen van oppervlakkige one-liners. Wat is macht? Macht is een abstract begrip dat zich kan manifesteren in verschillende situaties. Je kunt het begrip macht filosofisch analyseren. In zo'n karakterisatie moet je nauwkeurig en ordelijk te werk gaan. Ik merk hier eerder een soort van verwarde brainstorm op. Macht heeft voornamelijk te maken met een object A (eventueel een groep objecten) dat een object B (idem) controleert/beïnvloedt of dat tenminste de potentie heeft om dat te doen. Meestal neemt men voor A en B bewuste objecten, met als typisch voorbeeld persoon A die persoon B controleert. Iets minder vaak is enkel A bewust, bijvoorbeeld een sterke persoon A die een boom B opheft. Nog zeldzamer zien we enkel B als bewust, zoals het weer A dat onze bezigheden B controleert. Bijna nooit zien we A en B als onbewust. Het kan ook gebeuren dat object B weggelaten wordt, zodat de potentie tot actie van A wordt benadrukt. Men zegt dat A machtig is als het veel kan doen. Dit kan vervallen in dualisme, zoals het idee dat de geest macht heeft over het lichaam, ik kan bijvoorbeeld besluiten om mijn middelvinger op te steken. Als wij ons lichaam controleren, wie controleert de natuur dan, God? Velen maken deze conclusie nogal snel en ondoordacht. Over de vraag of dit een illusie is of niet kan veel gezegd worden. Er rijzen nog problemen op: wat is het verschil tussen "actie" en "reactie" als deze zich gelijktijdig voordoen? Fysisch gezien zijn deze aspecten verwisselbaar. Dan is ieder ding op Zen-Boeddhistische wijze machtig en machteloos. Wat is (een) waarheid? Lastig, maar veel gemakkelijker om iets over te zeggen. Ik ga hier natuurlijk niet dieper op in, want ik begin de gevolgen reeds te kennen. Zeer moeilijke vragen, slapeloze nachten? Tja, daarmee vergeleken is geloven zonder twijfel een eenvoudige handeling. Maar zelfs als je gelooft in iets, kan het geen kwaad dat iets verder uit te diepen. Je mag natuurlijk geloven in iets waar je op hoopt (niet moeilijk dat geloof en hoop zo vaak hand in hand gaan) en daardoor gelukkiger zijn dan wanneer je erover wakker zou liggen, het is je gegund. Dit werkt op één voorwaarde: de waarheid mag je niet interesseren! Het werkt dus bijna altijd. Ik heb echter weinig zin om deze analyse en observaties verder te zetten. Groeten, fil |
![]() |
||
Citaat:
Trouwens, de hermeneutiek is een methode die nagaat wat er gebeurt wanneer we een tekst interpreteren. En vooral hoe we dat zo 'objectief' mogenlijk kunnen doen.. Natuurlijk is het niet precies mogelijk om de achterliggende gedachten van een auteur of een kunstenaar te reproduceren, maar het is wél de bedoeling om een zo adequaat mogelijke interpretatie te maken.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je wetenschap als het streven naar objectieve waarheid beschouwt, dan doe je veel disciplines tekort. Het enige dat er dan volgens jou onder zouden vallen zijn de natuurwetenschappen - en zelfs daarvan is het maar de vraag of je kunt spreken van 'objectieve' kennis, omdat ook in de natuurwetenschappen slechts sprake is van voorlopige kennis. Een wetenschappelijke theorie is immers slechts geldig voor zover hij niet gefalsifiëerd is en aangezien de natuurwetenschappen steeds 'verder' komen, worden theoriëen soms ontkracht. Je kunt dus ook daar niet spreken van 'objectieve' waarheid. Ik waag absoluut niet het nut van de wetenschap in twijfel te trekken, ik trek alleen ten strijde tegen het vastgeroeste idee dat wetenschap alleen maar te maken heeft met pipetjes en reageerbuisjes. Zijn de sociologie, de psychologie, kortom de gedrags- en geesteswetenschappen geen wetenschappen? Is de rechtswetenschap geen wetenschap? Deze disciplines houden zich bezig met door de mens in het leven geroepen verschijnselen. Er bestaat immers niet zoiets als 'de objectieve samenleving' of 'het objectieve recht'. Het onderzoekssubject is dynamisch en reeds daarom kun je niet spreken van een objectief waarheidsstreven bij die disciplines. Citaat:
Bij de natuurwetenschappen en de medische wetenschap zou je nog kunnen stellen dat men zoekt naar een objectieve waarheid. Het universum 'is', dat hebben wij niet zelf gemaakt en dus zou er in theorie ooit een volledige, objectieve theorie van het universum kunnen zijn die alles verklaart (de GUT, Grand Unification Theory, zie verder Hawking). Ook bij medische wetenschap kun je dat stellen: in theorie zou men ooit de werking van de hersenen volledig kunnen verklaren en het menselijk genoom volledig hebben doorgrond. Ik ben absoluut geen zweefkees die beweert dat 'wetenschap niet bestaat' of dat wetenschap zichzelf opheft 'zodra men alles weet' (dat soort onzin is hier wel eens te lezen geweest). Ik wil alleen duidelijk maken dat er niet zoiets bestaat als 'echt objectieve' wetenschap - hooguit bij de natuurwetenschappen, en dan ook nog met het voorbehoud dat het daar gaat om voorlopige kennis. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|