Oud 25-08-2004, 23:25
Man of Chrome
Man of Chrome is offline
Wie heeft er ideeen voor -->

Het genetisch manipuleren van planten, waardoor ze dus een belangrijkere functie krijgen.

Er zijn enkel een paar dingen waar we ons aan moeten houden
- het moet praktisch zijn (dus geen geldboom ed)
- niets met: alcohol, drugs, tabak, sex ed
- enkel iets met planten

Er is een zogenaamde investeerder, dus je moet met het idee komen waar voor de investeerder het meeste aan te verdienen is.

Dan, het hóéft nu nog niet mogelijk te kunnen zijn, neem alleen wel iets enigzins realistisch.

Zelf dacht aan het verwisselen van het water-gen in gras voor dat van een cactus. Zo hoef je je gazonnetje nooit te bewateren, altijd groen, minder waterverbruik, goed voor mileu, is goedkoper (geen bewateringsinstallatie + minder water), kost minder tijd.

(Ik woon in een warm, droog klimaat niet in NL vandaar)

Heeft iemand andere ideeen en wat vinden jullie van deze?
Oud 26-08-2004, 08:36
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
Man of Chrome schreef op 26-08-2004 @ 00:25 :

Zelf dacht aan het verwisselen van het water-gen in gras voor dat van een cactus. Zo hoef je je gazonnetje nooit te bewateren, altijd groen, minder waterverbruik, goed voor mileu, is goedkoper (geen bewateringsinstallatie + minder water), kost minder tijd.
Ik vind de jouwe niet echt goed omdat een cactus en plant heel erg verschillen qua wateropslag. Planten gebruiken water o.a. voor transport van mineralen en sacharosen, waarbij de waterdruk in de plant een grote rol speelt. Het is dus van levensbelang voor een plant om water te kunnen verdampen en natuurlijk ook op te nemen. Nu snap ik dat dit voor een cactus ook zo is, maar die is toch heel anders in bouw en één gen is niet genoeg om een hele plant die eigenschap te geven.

Wat dacht je van een plant die zelf een "anti-stof" tegen "vijanden" als rupsen, slakken etc. maakt ?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 10:04
Verwijderd
Een paar bekende toepassingen: medicijnproductie (aanmaak van insuline bijvoorbeeld), immuniteit (zie hierboven) en een hogere 'efficiency' (d.w.z. planten eerder oogstrijp maken, meer voedingsstoffen in vruchten, etc.).
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 23:48
Man of Chrome
Man of Chrome is offline
Dat is niet waar, wat je zegt:

Je kan door een gen te veranderen de waterbehoefte van een plant veranderen. Door één enkel gen. Daarbij maaktg het niet uit of twee planten dermate van uiterlijk en structuur verschillen.
Het gaat om de waterbehoefte. Als je dat gen vervangt in een plant, heeft het dus NIET MEER water nodig om te overleven. Simpelweg omdat de genen dat zeggen. (research)

Bedankt voor je replys en het meedenken
Oud 27-08-2004, 23:01
Skilly
Skilly is offline
Die ene cactus wel handig. Ik dacht aan eetbare cactus? nee grapie. Een cactus die een mooie bloem heeft met een lekkere geur. Bijn rode rozen gen met cactus gen Wel leuk iedee ja als het maar net in de natuur terecht komt
Oud 28-08-2004, 14:54
MasterB
MasterB is offline
Ik zou wel graag een plant willen hebben die een biertje kan openmaken. Toekomstmuziek?

Overigens, doe jij de studie biomedische technologie op HBO-niveau? Ik ken iemand die een soortgelijke opdracht moest doen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 02:04
Daevrem
Daevrem is offline
Houd je er wel rekening mee dat GM planten nooit de honger en de armoede op kunnen lossen en dat ze waarschijnlijk de evolutie zwaar kunnen verstoren.

Stel je voor, een soort gras dat in de woestijn kan groeien, een enorm evolutionair voordeel. Een groot aantal cactussen en andere grassoorten sterven uit. Het grootste deel van het gras in droge gebieden is afstammeling van dat ene GM-grassprietje. Behoorlijke verneuking van de genenpoel. En dan heb ik het nog niet gehad over het verstoren van het ecosysteem.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten