Oud 20-10-2004, 12:47
anoniem888
anoniem888 is offline
ik moet voor geschiedenis 1 een eindopdracht maken en dat is deze opdr.:

ontwerp een nieuwe Vrede van Versailles, waarbij het gaat om Duitsland en het vermijden van de fouten van het echte verdrag. Houd daarbij rekening met:
- de Franse behoefte aan veiligheid
- schadevergoeding voor België en Frankrijk
- het recht op zelfbeschikingsrecht
- een nieuwe wapenwedlooop
- een stabiel machtsevenwicht in Europa
- de rol van de Volkenbond

en dan moet ik daarover ong. 1 a4-tje geschreven hebben.

Ik weet echt helemaal niet wat ik erin zou kunnen zetten, als iemadn wel iets weet zou diegene dat dan even willen zeggen
alvast heel erg bedankt!

kusjes.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2004, 12:51
*ABC*
*ABC* is offline
Zou je misschien kunnen posten wat er in het echte verdrag van Versailles stond? Want ik weet het nog wel zo ongeveer maar niet helemaal precies meer.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 13:00
anoniem888
anoniem888 is offline
ja is goed

hier komt het:
Vrede van Versailles:

Op 28 juni 1919 werd de Vrede van Versailles getekend door de 3 grootmachten Amerika, Groot-Brittanië en Frankrijk. Duitsland mocht niets inbrengen bij de vredesbesprekingen. De Vrede van Versailles was namelijk bedoeld om Duitsland te straffen voor de oorlog die zij begonnen was. Alle grootmachten stuurden hun leider die hun eigen belangen kwamen behartigen: Groot-Brittanië stuurde Loyd George. Loyd George wilde dat Duitsland niet te zwaar zou worden gestrafd omdat Frankrijk anders te machtig zou worden. Frankrijk stuurde Clemenceau. Clemenceau wilde dat Duitsland zeer zwaar zou worden gestraft aangezien Frankrijk al haat gevoelens had vanwege de Frans-Pruisische oorlog en omdat Frankrijk dan meer macht zou krijgen. De VS stuurden Wilson. Wilson pleitte voor een Volkenbond, een soort van VN, die nieuwe oorlogen zouden moeten voorkomen door vredesmachten te sturen en de twee vechtende partijen uit elkaar te houden. De Vrede van Versailles is een vrede die bestaat uit honderden artikelen en regels hieronder een kleine samenvatting: 1. Duitsland moest 132 miljard goudmark betalen aan Frankrijk als herstelbetaling. (Frankrijk had dit geld hard nodig om de oorlogsschulden af te lossen bij Groot-Brittanië die op zijn beurt geleend had bij de VS) 2. Duitsland werd ontwapend, Duitsland mocht nog maar een leger hebben van slechts 100.000 man. Verder waren alle moderne wapens zoals tanks en vliegtuigen verboden. (Deze maatregel zorgde ervoor dat Duitsland nooit haar grenzen kon beschermen) 3. Duitsland moest gebied afstaan. Om veiligheidsredenen (en om jaloezie) moest Duitsland een aantal gebieden afstaan. - De Poolse staat werd gevormd ten koste van Duitsland. Dat betekende dat Duitsland de militaire haven Danzig, tegenwoordig gDansk, moest inleveren. Dit werd door de Duitsers onacceptabel gevonden. -Duitsland raakte het Rijnland voor 15 jaar kwijt aan de Volkenbond die erop toezag dat het Duitse leger niet Frankrijk kon binnen vallen. 4. Er mocht geen samenwerking tussen Duitsland en Oostenrijk meer plaatsvinden. 5. Duitsland kreeg de hele schuld voor de Eerste Wereldoorlog.

kusjes.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 13:07
*ABC*
*ABC* is offline
Ik zal er even over nadenken, want ik weet het ook niet zo 1,2,3.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 13:11
anoniem888
anoniem888 is offline
oke ma alvast heeeel erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 13:18
anoniem888
anoniem888 is offline
oh ik probeer even of deze topic er nog opstaat want ik had per ongluk op afmelden geklikt
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 14:57
anoniem888
anoniem888 is offline
Citaat:
*ABC* schreef op 20-10-2004 @ 14:07 :
Ik zal er even over nadenken, want ik weet het ook niet zo 1,2,3.
weet je al iets?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 10:16
Glamour_Maai
Glamour_Maai is offline
- Duitsland werd in Versailles te zwaar gestrafd, dat speelde zeker en vast mee in het succes van Hitler. Duitsland werd economisch gewurgd zodat er een ideale voedingsbodem ontstond voor extreme regimes zoals dat van Hitler.

- Italië werd niet gegeven wat hen beloofd was na WO I, wat er zal voor zorgen dat Italië mee in de Duitse-boot zal stappen in WO II.

- De Volkenbond heeft gefaald. Het was de bedoeling dat wanneer een land vd VB werd aangevallen de andere leden dat aangevallen land zou helpen, maar dat is dus niet gebeurd. De eerste echte test voor de VB was de Abbessinië-crisis waar Mussolini Ethiopië aanviel en de VB Ethiopië niet hielp. Daarna zal de VB blijven falen wanneer Duitsland herbewapend wordt en de VB hen niet wil stoppen uit vrees voor een nieuwe oorlog.

- Men had mss kunnen zorgen voor een nieuw machtsevenwicht door Duitsland te betrekken bij Versailles.

Dus het 'betere' Verdrag van Versailles was vooral Duitsland zo zwaar niet straffen (zodat er opnieuw machtsevenwicht kwam, en niet een onevenwicht ten nadele van Duitsland) en het oprichten van een efficiënte Volkenbond die ook doet wat het zegt.

Voor de rest weet ik het ook niet meer...
Oud 22-10-2004, 10:40
anoniem888
anoniem888 is offline
oww heel erg bedankt iig
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 22:05
T_ID
T_ID is offline
kijk naar na het einde van de tweede wereldoorlog: EGKS (de EU van die tijd)

kunnen ze niet alleen samen opbouwen, maar ook nog eens vriendjes worden.

we zien vandaag de dag al wel hoe effectief die strategie is geweest.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten