Oud 03-05-2005, 16:15
Verwijderd
Grijp mijn hand
niet ook mijn geest
zal buitenstaanders
ooit begrijpen.

De wereld is een zinderende wolk
een zondige winter van zonweer.

Misschien gisteren bedacht, zal het morgen weer vervagen.
’t is fantasie wat het ontkracht, telkens als ze er naar vragen.

Ze zal het niet vertellen.
Ze zullen het niet weten.
Ze zien het niet.

Ach, zo is Infer.

Nooit.

Of het nou vreselijk onbegrijpelijk is, of dat dat meevalt, en of het nou een gedicht is, of proza, ik weet het niet. Maar ik wilde weer eens dichten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-05-2005, 17:15
Sketch
Sketch is offline
Mjaa, nu heb ik minutenlang gegoogled, maar wat Infer is kan ik niet vinden.

Je eerste strofe spreekt me het meest aan. Het is leuk dat je die op verschillende manieren kan lezen, en ook de herhaling van grijp.

In de tweede strofe vind ik zondige en zonweer leuk gedaan, ook omdat zonweer neigt naar onweer.

De derde strofe, vind ik de tegenstelling tussen het bedenken en de fantasie die het ontkracht leuk.

Van de rest weet ik niet wat ik er van moet denken. Ik vind het best onbegrijpelijk. je gaat het toch nog wel een keer uitleggen he?
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 17:52
Astraea
Astraea is offline
Ik vind het prachtig! Ik kan alleen niet verwoorden waarom. Misschien later. Ik zal erover nadenken. Maar in één woord, prachtig!
Oud 03-05-2005, 19:22
CSN
CSN is offline
Ik vind de vorm mooi .. de afwisseling van de lengte van de strofes (en ook kort - langer - korter) en de herhaling van 'ze' zo daar. Het klinkt allemaal erg fijn, maar het is toch wel wat onbegrijpelijk ja .. en ook ik vraag me af wat Infer is.

Hoera thoughful is weer aan het dichten geslagen
Oud 03-05-2005, 22:02
Verwijderd
Anagrammen?

Ik zal het later wel uitleggen, anders. Als het nu nog onbegrijpelijk is. Ik dicht ook rare dingen met een slaaptekort.

Dank jullie wel voor de reacties, in ieder geval, alvast
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 17:33
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 03-05-2005 @ 23:02 :
Anagrammen?
Schizofrenia
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 17:39
Verwijderd
Ja. Infer is een wereld, denk ik. Inferno.

Maar misschien is het gedicht nu duidelijker? Een beetje.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 19:31
Halogeen
Halogeen is offline
heerlijk die vaagheid, en de tweede strofe vind ik helemaal super! Knap gedaan, dat spel met die z-w klank. Het loopt lekker, en het is een gedicht waarbij ik echt het idee heb dat het af is. Ik vind dit een van de betere van je.
Oud 08-05-2005, 22:19
Reynaert
Reynaert is offline
Ik vind het ook een erg goed gedicht. Bij Infer moet ik denken aan een soort 'inferieure wereld'. Zoals Halogeen terecht opmerkte is de z-w klank heel mooi toegepast, zwierig. Ik vind de derde strofe wat minder, naar mijn mening heb je de rijm 'vragen' 'vervagen' niet nodig in dit gedicht.
Het einde vind ik dan wel weer heel goed. "Ach zo is Infer. Nooit." Die nooit geeft een prachtige dubbele lading aan dit gedicht, erg mooi.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 13:11
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 03-05-2005 @ 23:02 :

Ik zal het later wel uitleggen, anders. Als het nu nog onbegrijpelijk is. Ik dicht ook rare dingen met een slaaptekort.

Dank jullie wel voor de reacties, in ieder geval, alvast
Geweldig, weer een gedicht van jou, een echt Thoughtful gedicht

Ik hoop dat je je uitleg straks nog weet, als je het met een slaaptekort hebt geschreven

Ik vind hem mooi, lekker geheimzinnig. Alleen het gedeelte waarbij de zinnen steeds met ze beginnen vind ik wat minder.

Misschien gisteren bedacht, zal het morgen weer vervagen.

<3
Oud 10-05-2005, 11:02
Not for Sale
Not for Sale is offline
Je bent er toch uitgekomen!

Ik vind hem geslaagd, maar ik zit nu alweer krap in mijn tijd.., dus ik probeer snel te zeggen waarom.

De titel is een goede, een mooi anagram - ik zag 'm gelukkig gauw, ik dacht meteen ach, zo, schizo - en vooral de naam Infer. Ik moest denken inferentie, wat 'nieuwe waarheden afleiden' betekent. Hoe toepasselijk

En hoewel ik normaal altijd kritiek heb op zinnen die komma's missen, dient dit bij de eerste zin juist een geweldig doel. Omdat je naar eigen wil "Grijp mijn hand,...", "Grijp mijn hand niet,..." of "Grijp mijn hand niet ook,..." kunt lezen wordt het lekker ambigu

Het zonweer is een vondst, en de zin waarin het staat is ook geslaagd. De vijf regels daarna vind ik het mindere gedeelte van het gedicht, omdat het een wat zwak beeld is dat een beetje voor de hand ligt. Niet slecht, maar een beetje te makkelijk in vergelijk met de rest van het gedicht.

Het slot is misschien wel het beste stuk.
Berusting, en dan het ongelooflijk veelzeggende "Nooit".
Briljant.

*luistert Heideroosjes - Schizo (eigenaardig liedje)*
Oh, nou heb ik toch een lang commentaar geschreven *rent*
Oud 10-05-2005, 18:18
Verwijderd
Dank jullie wel

Jullie verzinnen wel een hoop betekenissen/woorden die erop lijken bij Infer, veel meer dan ik zelf bedacht had. Voor mij is het gewoon een wereld, de schizofrene werkelijkheid zeg maar. En die is niet inferieur en ook geen nieuwe waarheid geloof ik. Meer een hoopvolle duisternis *dwaalt af*

Vaag moest het ook zijn. En dubbelzinnig.

Ik kan er wel inkomen dat jullie dat middenstuk minder vinden, maar voor mijn gevoel kan dat er echt niet uit en ook niet anders Dat klopt het niet meer.

O, en Vogelvrij, ik weet mijn uitleg nog wel hoor, júist wel, zelfs. Maar ik geloof dat het nou niet echt meer nodig is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten